Bukefalos 28 år!

"Dra bogen ur led"

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: "Dra bogen ur led"

Där håller jag med dig. Det finns människor som gör nästan vad som helst för att nå ära och framgång.

Däremot är jag skeptisk till att man kan skada en häst så brutalt som beskrivs i tråden, och att denna häst sedan kan tävlas framgångsrikt. För det är väl det som är poängen med att försöka "krympa" en ponny?


Det framgår inte om denna individ genom denna brutala metod i framtiden ens kommer kunna tävla. Vad som från TS framkommit är att det är en 3 årig ponny som man tror inannan slutmätning kommer bli häst och för att "göra allt" för att detta inte ska ske så har man vidtagit samtliga sina "kunskaper" i ämnet anatomi inom individens utveckling och förutsättningar.

Visst TS kanske har dragit just detta speciella fall till sin spets och det har framkommit en verklighetsbild som kanske inte va tanken med tråden.

Jag vet inte men tänker inte sticka under stol med att jag är förvånad att inte samtliga av landets legitimerade veterinärer har kännedom om att en bog som gått ur led och inte uppdagas eller åtgärdas i det primära stadiet secundärt leder till en lägre manke och framför allt med tiden en förändrad muskelatur som hästen ganska smärtfritt lär sig leva med. Naturligtvis leder detta till en mindre rörlighet i bogpartiet.

Det finns faktiskt t.o.m. rörliga bilder på detta forum där användare visar upp sina hästar där dom frågar om rörelsestörningar som har detta trauma.

Naturligtvis så ska inte deras frågeställningar och delgivna information förknippas med att dom själva varit delaktiga eller har kännedom om traumats uppkomst.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej fellow hundnördar! Skulle behöva lite hjälp i tänkandet kring en andra hund. Har för närvarande en snart 3 år gammal aussie-kille...
2
Svar
33
· Visningar
2 246
Senast: snorp
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 210
Senast: Cambrie
·
Skola & Jobb Kort backstory: Jag är förtidspensionär, har inte jobbat innan så jag har en fjuttig garantiersättning på 7600 kr/månad efter skatt (pga...
2
Svar
20
· Visningar
5 627
Senast: gul_zebra
·
Hästvård Bakgrund: Snart 17 årig korsning kallblod/ponny. Ligger "i uppenbar riskzon" för att utveckla PPID och har testats regelbundet sedan...
2
Svar
35
· Visningar
5 711

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp