Bukefalos 28 år!

"Dra bogen ur led"

Status
Stängd för vidare inlägg.

LECH

Trådstartare
En kompis till mig diskuterade storleken på sin 3-åriga D-ponny med sin (barnens) tränare, för risken finns att ponnyn växer över ponnymåttet. Det är inga problem, svarar tränaren "man drar bara bogen ur led, så blir de 2 cm lägre... men man kan ju inte rida dem på 3-4 månader efter det" :confused: :confused: Finns det verkligen folk som gör så??? Och vad är det man drar ur led i så fall??

Det är ju helt jävla bedrövligt om det går till så här! Och det är helt obegripligt att en ändå ganska framstående ponnytränare kan uttala sig så.
 
Sv: "Dra bogen ur led"

Om du anar vilka metoder som tillämpas vid dessa sammanhang, har både hört och sett själv.:eek: Ruskigt är vad det är.:crazy:
 
Sv: "Dra bogen ur led"

Men herregud. Det var rent vidrigt!! Vad är det för människor som kan agera så? fy f..
 
Sv: "Dra bogen ur led"

Det vara tämligen svårt att dra en bogled ur led utan avancerat våld, så jag tror inte riktigt personen var sanningsenlig...

Dessutom övervakar veterinär mätningen, så en bogled ur led skulle garanteras märkas.
 
Sv: "Dra bogen ur led"

Dessutom övervakar veterinär mätningen

det spelar ju ingen roll, även om det förhoppningsvis är en låg andel veterinärer i världen som är med på detta och andra smärtsamma alternativ. Men faktum är att det finns veterinärer som godtar och har en del egna förslag som man kan tycka både det ena och det andra om över olika metoder för att mäta upp eller ner beroende på vad ägaren vill.
 
Sv: "Dra bogen ur led"

Det kräver i dagsläget att två mätmän och en veterinär är överens om myglet, och man dessutom kommit överens om det innan man står på kliniken.. Föga troligt alltså.

Däremot med de gamla mätreglerna, då var det betydligt mer 'öppet' för myglet.
 
Sv: "Dra bogen ur led"

Och ur ska man "sätta den på plats igen"?

A

som har erfarenhet av många axelledsluxationer och vet hur ont det gör och vilka problem det ger!
 
Sv: "Dra bogen ur led"

Jag har hållt på med hästar väldigt länge och tycker att jag har hört talas om "det mesta" men det här tar nog priset. Ingen skulle vara gladare än jag om det vore en skröna!!! Men om det inte är det..... Hur ond får en människa vara? Men det är väl såklart pengar som styr.

Visst man mäter på klinik nu, men skulle man kunna göra detta med "urryckningen" hemma innan man åker och proppa hästen full med smärtstillande? Den lär ju vara dubbelsidigt halt och det syns väl inte särskilt bra?

Och vad är det som går ur led?

Hur som helst är detta helt sjukt:mad:
 
Sv: "Dra bogen ur led"

Om du anar vilka metoder som tillämpas vid dessa sammanhang, har både hört och sett själv.:eek: Ruskigt är vad det är.:crazy:


Ja du har väl sett både en å två olika hovvårds resultat, varför dra bogen ur led för fjuttiga 2 cm låter ju som onödigt arbete.

Den där sporten där storleken har betydelse verkligen äcklar mig och borde genomgå en grundligare granskning både av Länsstyrelsen och skatteverket eftersom allt verkar gå att köpas för pengar.
 
Sv: "Dra bogen ur led"

Coari, det är numera nya regler för ponnymätningar. Just för att försöka komma tillrätta med problemet.

Alla ponnyer ska nu mätas på klinik, det ska vara två mätmän och en veterinär närvarande. Dessutom så finns inget slutmätningsintyg ristat i sten längre, utan även om hästen är äldre än 8 år, så om ngn begär ommätning och den visar sig vara storhäst, så annuleras mätningen vid åtta års ålder ('slutmätningen').

Dvs, för att mygla - oavsett elaka knep eller rent fusk - krävs nu att tre personer förutom ägaren är 'med på det'. Dessutom så är mätningen betydligt mer offentlig, fler ögon ser den - vilket förhoppningsvis gör att verka alldeles för hårt, inte ge vatten, rida sk*ten ur ponnyn osv inte passerar förbi lika 'lätt' som innan.

Dock kommer det ju att ta ett tag innan nya reglerna slår igenom.
 
Sv: "Dra bogen ur led"

Ja, men nu är det det vid alla mätningar och det finns ingen permanent slutmätning.

Dvs nu kan du muta skiten ur dem som mäter vid 8 års ålder (dvs det som kallas slutmätning), men när ekipaget bredvid på prisutdelningen, vars ponny är mätt till 147.9 cm tycker att din ponny är banne mig flera cm högre och begär ommätning av din ponny, så måste du muta tre nya personer för att komma undan.

Förr så slutmätningen var permanent och kunde inte ifrågasättas, det fanns alltså 'ponnyer' man visste var 150 cm t ex, men med ett slutmätningsintyg på 148.0 och då gick det inte att göra något. Dvs det var bra mycket mer värt att försöka muta/mygla osv.

Nu mäts alla ponnyer under ungefär samma förutsättningar (klinikmiljö), och det är fler personer iblandade VARJE mätning, och det finns INGET permanent slutmätningsintyg. Dvs beordras kontrollmätning efter 8 års ålder, och den mätningen överskrider 148.0 så vips blev ponnyn en storhäst. Så det är en mycket större risk och mer att förlora med att försöka mygla. Och du är mer iakttagen än kontrollmätningarna som gjordes hemma i stallet. Det är en sak att stå och 'dividera' med en mätman/veterinär hemma i stallet, än att försöka göra detsamma på en klinik med flera andra runtomkring som hör och ser.
 
Sv: "Dra bogen ur led"

Måste vara ett skämt! Det krävs ENORM kraft för att "dra" en hästs bog ur led. De hästar som får sin bog ur led får även flertalet muskel och ligamentskador och kan troligen inte användas mer än som promenad häst, självklart är detta beroende på graden på "ur led hoppningen"
 
Sv: "Dra bogen ur led"

Det låter osannolikt. För det första skulle det krävas minst en traktor att dra med. Och för det andra skulle det märkas att hästen knappt kunde gå. Och sen ska man då få den på plats igen?? Och sedan ska allt läka på 3-4 månader och vips har man en ponnytävlingshäst?? Nä.
 
Sv: "Dra bogen ur led"

Det låter osannolikt. För det första skulle det krävas minst en traktor att dra med. Och för det andra skulle det märkas att hästen knappt kunde gå. Och sen ska man då få den på plats igen?? Och sedan ska allt läka på 3-4 månader och vips har man en ponnytävlingshäst?? Nä.

Precis min tanke....

Jag har hört om hårt nedverkade alt. "platå-verkning" av hästar inför mätning....aldrig sett det....
 
Sv: "Dra bogen ur led"

Jag håller väl iofs inte med om att det krävs en traktor, men oavsett om det skulle vara så att något tog sig för att göra detta mot en häst så torde det ju vara djurplågeri av högsta grad. För mycket våld skulle det nog krävas, och jag kan inte ens förstå att någon har uttryckt sig på detta vis och ffa inte en tränare om det nu stämmer. Fruktansvärt i så fall.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej fellow hundnördar! Skulle behöva lite hjälp i tänkandet kring en andra hund. Har för närvarande en snart 3 år gammal aussie-kille...
2
Svar
33
· Visningar
2 279
Senast: snorp
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 266
Senast: Cambrie
·
Skola & Jobb Kort backstory: Jag är förtidspensionär, har inte jobbat innan så jag har en fjuttig garantiersättning på 7600 kr/månad efter skatt (pga...
2
Svar
20
· Visningar
5 672
Senast: gul_zebra
·
Hästvård Bakgrund: Snart 17 årig korsning kallblod/ponny. Ligger "i uppenbar riskzon" för att utveckla PPID och har testats regelbundet sedan...
2
Svar
35
· Visningar
5 748

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Guldfasanerna
  • Hjälp med fundering

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp