Bukefalos 28 år!

"Dra bogen ur led"

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: "Dra bogen ur led"

Helt jävla bedrövligt att en tränare ens säger något sådant! Vilken skev syn på hästar och ridsport o,0
 
Sv: "Dra bogen ur led"

Ja, men nu är det det vid alla mätningar och det finns ingen permanent slutmätning.

Dvs nu kan du muta skiten ur dem som mäter vid 8 års ålder (dvs det som kallas slutmätning), men när ekipaget bredvid på prisutdelningen, vars ponny är mätt till 147.9 cm tycker att din ponny är banne mig flera cm högre och begär ommätning av din ponny, så måste du muta tre nya personer för att komma undan.

Förr så slutmätningen var permanent och kunde inte ifrågasättas, det fanns alltså 'ponnyer' man visste var 150 cm t ex, men med ett slutmätningsintyg på 148.0 och då gick det inte att göra något. Dvs det var bra mycket mer värt att försöka muta/mygla osv.

Nu mäts alla ponnyer under ungefär samma förutsättningar (klinikmiljö), och det är fler personer iblandade VARJE mätning, och det finns INGET permanent slutmätningsintyg. Dvs beordras kontrollmätning efter 8 års ålder, och den mätningen överskrider 148.0 så vips blev ponnyn en storhäst. Så det är en mycket större risk och mer att förlora med att försöka mygla. Och du är mer iakttagen än kontrollmätningarna som gjordes hemma i stallet. Det är en sak att stå och 'dividera' med en mätman/veterinär hemma i stallet, än att försöka göra detsamma på en klinik med flera andra runtomkring som hör och ser.

Och med detta inlägg vill du dementera???

Allt går att köpa för pengar t.o.m. Totilas.:angel:
 
Sv: "Dra bogen ur led"

Inte dementera något, utan påpeka att de nya reglerna gör det svårare att fuska/mygla, och dessutom finns för alltid risken att bli påkommen med en för stor ponny och det som det medför.

Det går alltid att mygla, dock är det med nya reglerna markant svårare än innan.
 
Sv: "Dra bogen ur led"

ja hur många gånger har man inte varit på ponnytävling med en maxad d-ponny som varit minst en dm mindre än andra.. Och folk har hyschat när man kommenterat saken
 
Sv: "Dra bogen ur led"

Påståendet att det bara är att dra bogen ur led är ju rent trams o knappast ngt som skall belasta sporten.
PL
 
Sv: "Dra bogen ur led"

Påståendet att det bara är att dra bogen ur led är ju rent trams o knappast ngt som skall belasta sporten.
PL


All typ av manipulering och typ av djurplågeri som framkommer genom att "förminska" en häst till ponny bör väl komma till kännedom och belasta sporten.

Jag förstår inte hur du resonerar om du påstår att ponnyföräldrar inte i vissa fall gör allt för att tävla häst i ponnyklass.

Eftersom vi nu har en erkänd veterinär här så skulle jag vilja ta del av hur denna "övning" genomförs för att uppnå resultat och vilka konsekvencer detta medför för hästens framtida fysik.

Själv är jag av den ringa erfarenheten att en förutsättning för en hopphäst är ett rörligt och väl fungerande bokparti både framåt/bakåt/uppåt och nedåt.

En stel bog kan mkt väl vara skillnaden mellan 0 fel och uteslutning.
 
Sv: "Dra bogen ur led"

Men tränaren måste väl ha skämtat? (fast ett mycket olämpligt skämt om man är tränare) För det är ju helt orimligt! Även om det är orimligt att någon skulle göra så skulle jag se till att byta tränare illa kvickt om det inte var ett illa placerat skämt. Om en tränare rekommenderar såna metoder undrar man ju vad mer som anses vara okej i dennes ögon, barrering kanske? Piska hästen över hinder efter hinder för att "lära den veta hut"?
 
Sv: "Dra bogen ur led"

hmm grannens häst fick bogen ur led... avlivades senare pga detta så det lär inte vara nåt man gör om man vill ha en häst att tävla med;)
 
Sv: "Dra bogen ur led"

Jag tror dess värre inte att tränaren skämtade, hn har varit med i branschen länge och har nog koll på alla trix som finns. Däremot hoppas jag verkligen att det inte går att dra bogen ur led, och som ni säger - att skadorna av det blir för stora så att det inte är värt risken. Sen är det ju som sagt nya regler nu, att man inte längre har en slutmätt ponny, utan att den kan komma att mätas om när som helst.
 
Sv: "Dra bogen ur led"

Men man måste väl skilja på allvarliga problem o rent trams!
Denna "övning" kan inte genomföras på det sätt som beskrivits vilket du borde ha kunskaper nog att inse.
Men om du verkligen tror att detta är ett problem så är det väl din sak att uppmärksamma myndigheterna på det!
PL
 
Sv: "Dra bogen ur led"

Alltså nu måste jag faktiskt protestera, just omskrivna metod har jag aldrig förr hört talas om och hoppas att det är ett skämt. Annars finns det ju allehanda knep att få en häst betydligt mindre vid ett mät tillfälle, och kan användas och som har använts och även där veterinär varit involverad. Själv ryser jag, eftersom det är ren djurplågeri av det som tillämpats.

Ja möjligen skulle väl det falla på en av jordbruksverkets hovslagare att uppmärksamma myndigheterna, men egentligen faller det mer på en veterinärs lott om det kommer till kännedom. Och jag skulle bli förvånad om du inte hade drabbats av det tidigare, men säkert har du inte ens märkt det.:crazy:
 
Sv: "Dra bogen ur led"

Men man måste väl skilja på allvarliga problem o rent trams!
Denna "övning" kan inte genomföras på det sätt som beskrivits vilket du borde ha kunskaper nog att inse.
PL

Naturligtvis så har jag kännedom om att man inte kan dra en led ur sin infästning i skelettet för i så fall skulle det leda till en skelettskada.

Men att kalla det för trams vill inte jag sjunka så lågt som att påstå att det är, snarare ett allvarligt problem eftersom det förekommer och jag tycker oxå att även du ska försöka se till ditt ansvar för allvaret i helheten.
 
Sv: "Dra bogen ur led"

Annars finns det ju allehanda knep att få en häst betydligt mindre vid ett mät tillfälle, och kan användas och som har använts och även där veterinär varit involverad. Själv ryser jag, eftersom det är ren djurplågeri av det som tillämpats.

Vilka metoder finns det, till exempel? Jag har mestadels hört talas om för hårt verkade hästar, men vad finns det mer? Menar du att veterinärer inte märkt det, eller att veterinärer har medvetet tillåtit otillåtna metoder vid mätning?
 
Sv: "Dra bogen ur led"

Vilka metoder finns det, till exempel? Jag har mestadels hört talas om för hårt verkade hästar, men vad finns det mer? Menar du att veterinärer inte märkt det, eller att veterinärer har medvetet tillåtit otillåtna metoder vid mätning?

Jag förmodar att det har varit utanför veterinärens kännedom, men det man berättat för mig är att låta hästen vara utan mat och vatten i flera dagar, hårt verkad har du själv nämnt, lugnande osv. Det värsta är att man inte skäms för det heller, utan det är mera en formsaken liksom, en självklarhet att göra så.
Ungefär som min dotter sa en gång när hon hade gjort något korkat som hon fick skäll för, men alla gör så.
 
Sv: "Dra bogen ur led"

Vilka metoder finns det, till exempel? Jag har mestadels hört talas om för hårt verkade hästar, men vad finns det mer? Menar du att veterinärer inte märkt det, eller att veterinärer har medvetet tillåtit otillåtna metoder vid mätning?


Jag tycker du ska ställa frågan till PL istället för till boj, jag är lika nyfiken som du på att få höra en veterinärs erfarenhet och kunskap i ämnet som en veterinär om ngn borde kunna ge ett antal exempel på.

Personligen tycker jag det inte för tidigt att främst PL inkommer med ngt mera konstruktivt utifrån sin erfarenhet som yrkesutförande, naturligtvis utan att bryta mot Jordbruksverkets lagstiftning.
 
Sv: "Dra bogen ur led"

KL

Alltså, är detta på riktigt... :confused: Menar ni på allvar att sån här skit förekommer inför mätning...:confused: Jag blir riktigt chockad:crazy:
 
Sv: "Dra bogen ur led"

Coari verkar tro att det är på riktigt!
Jag tror det inte.
Coari verkar dessutom tro att jag som vet skall vara ngn slag expert på extrema metoder att mäta ner en häst, det är jag inte även om jag känner till de vanligare som redan nämnts här,
PL
 
Sv: "Dra bogen ur led"

Naturligtvis så har jag kännedom om att man inte kan dra en led ur sin infästning i skelettet för i så fall skulle det leda till en skelettskada.

Är bogen ens fäst vid resten av kroppen? Eller är det frambenen som inte sitter fast i bogen? Om man ser till skelettet alltså.
 
Sv: "Dra bogen ur led"

...googlade lite och kom fram till att det måste vara bogbladet som är fäst vid resten av kroppen med enbart muskler (efter lite resonemang med mig själv):

1144357.gif
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej fellow hundnördar! Skulle behöva lite hjälp i tänkandet kring en andra hund. Har för närvarande en snart 3 år gammal aussie-kille...
2
Svar
33
· Visningar
2 279
Senast: snorp
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 266
Senast: Cambrie
·
Skola & Jobb Kort backstory: Jag är förtidspensionär, har inte jobbat innan så jag har en fjuttig garantiersättning på 7600 kr/månad efter skatt (pga...
2
Svar
20
· Visningar
5 672
Senast: gul_zebra
·
Hästvård Bakgrund: Snart 17 årig korsning kallblod/ponny. Ligger "i uppenbar riskzon" för att utveckla PPID och har testats regelbundet sedan...
2
Svar
35
· Visningar
5 748

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Barmarksdrag/canicross
  • Allergiutredning
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Shettistråden del II
  • Lätt E

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp