Bukefalos 28 år!

"Dra bogen ur led"

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: "Dra bogen ur led"

Jag vill verkligen tro att det är ett mycket dåligt skämt.

När jag mätte två av mina ponnyer i somras, stod dessutom nästa ponny på tur ett par meter bort och väntade, och ägaren kunde höra, se och anmärka på allt som vet/ mätmän sa om mina ponnyer och mätningen.

Kändes faktiskt bra!

När en väns ponny skulle slutmätas för 10 år sen, skickade de tillbaka den till handelsstallet de köpt ifrån två år tidigare, som enligt ö.k i kontraktet fixade slutmätningen då ponnyn var drygt 150 cm egentligen ...

Känner mig trygg med de nya reglerna, men som med allt annat kommer det alltid finns folk som kommer försöka komma undan och göra på annat vis för ett par fjuttiga centimetrar.
 
Sv: "Dra bogen ur led"

Naturligtvis så har jag kännedom om att man inte kan dra en led ur sin infästning i skelettet för i så fall skulle det leda till en skelettskada.

.

Öh?? Ledens infästning i skelettet?

Jag tror precis som PL att detta är en myt. En luxerad bogled är ett stort trauma med dålig prognos för fortsatt användbarhet.
 
Sv: "Dra bogen ur led"

Själv har jag aldrig träffat på en luxerad bogled på häst, däremot ett par lednära frakturer (collum scapulae).
På hund däremot kan leden luxeras o reluxeras utan alltför stort trauma. Hade in en sådan för ett antal år sen där det tog två sekunder från diagnos till att leden satt på plats.
PL
 
Sv: "Dra bogen ur led"

...googlade lite och kom fram till att det måste vara bogbladet som är fäst vid resten av kroppen med enbart muskler (efter lite resonemang med mig själv):


Det är helt rätt som du kommit fram till efter lite resonemang.. Bogbladet är den enda skelettdelen på i alla fall en häst är helt friliggande och inte fäster in i en led i övriga skelettet. Bogbladet är därmed helt friliggande och endast muskelatur och seninfästningar reglerar bogbladets läge.

Varför jag skrev som jag gjorde va enbart för att se vilken kännedom om hästens anatomi som dom som svartat i tråden innehar.
 
Sv: "Dra bogen ur led"

Jag tror att det är nån som har spånat fram det som en eventuell metod för att förminska hästen inför mätningen, sen har ryktet spridit sig tills folk tror att det är en vedertagen metod trots att ingen har gjort det eftersom det är helt orimligt om man tänker efter bara lite...
 
Sv: "Dra bogen ur led"

suck.... kan ni ngnsin avhålla er från den personliga vendettan och helt enkelt igorera för omväxlings skull?
 
Sv: "Dra bogen ur led"

Det brukar vara upplyst med levande ljus i kyrkan.

Å med det menar du?!?:confused: Jag frågade av den anledningen att jag INTE visste... att jag sen personligen verkligen INTE vill tro att en männsika kan vara så grym å låta sitt djur utstå tortyr för ett "bättre" mätresultat är väl mer en "ursäkt" att jag faktiskt är lite naiv och verkligen inte förstår varför man ska plåga djur:crazy:
 
Sv: "Dra bogen ur led"

Å med det menar du?!?:confused: Jag frågade av den anledningen att jag INTE visste... att jag sen personligen verkligen INTE vill tro att en männsika kan vara så grym å låta sitt djur utstå tortyr för ett "bättre" mätresultat är väl mer en "ursäkt" att jag faktiskt är lite naiv och verkligen inte förstår varför man ska plåga djur:crazy:

Jag håller med dig till fullo och jag vill heller inte "tro" att ngn kan utsätta sin häst för detta djurplågeri för att det i "slutmätning" ska leda till en ponny.

Jag vet att detta har försekommit och eftersom det även är allmänt känt inom veterinärkåren så blir jag lite förvånad när två Vet är så naiva att deras yrkesutövande i vissa fall ska bli styrks av tro.

Det finns t.o.m. mer än en häst som föl rumpat omkull och fallit framstupa med trauma bogen ur led helt utan senare varesig ägare eller veterinärs kännedom föräns flera år senare.

Du är däremot naiv om du inte tror att det finns människor som helt utan skruppler gör precis allt för att senare tro sig finna välgång och berömmelse.

Åk gärna på en ponny tävling och se hur dessa stackars barn pressas av sina hysteriska prestationsfyllda föräldrar och hur många av deras "ponny:s" behandlas. Äckligt är det och det äckligaste av allt är att föräldrarna avslöjar sig själva med hur odugliga dom va på sin tid när dom tävlade och har nu gett sig fan på att deras misslyckande ska leda till eget bättre självförtroende genom att deras barn ska lyckas. Till varje pris!!

Jag kan glädja dig med att det börjar ske krafttag inom den lilla hästens sport.
 
Sv: "Dra bogen ur led"

Om du vet att någon dragit bogen ur led inför en mätning så är det väl du som borde anmäla detta istället för att mena att jag skulle göra det. Jag har aldrig hört talas om det o tror inte att man kan få en häst i tävlingskondition inom rimlig tid efteråt!
Ditt påstående om att det skulle vara allmänt känt inom veterinärkåren är väl bara en del av din vanliga metod att kasta skit på alla veterinärer som inte passar dig.
Bitter för att du blev hovslagare o inte vet???
PL
 
Sv: "Dra bogen ur led"

Du är däremot naiv om du inte tror att det finns människor som helt utan skruppler gör precis allt för att senare tro sig finna välgång och berömmelse.

Där håller jag med dig. Det finns människor som gör nästan vad som helst för att nå ära och framgång.

Däremot är jag skeptisk till att man kan skada en häst så brutalt som beskrivs i tråden, och att denna häst sedan kan tävlas framgångsrikt. För det är väl det som är poängen med att försöka "krympa" en ponny?
 
Sv: "Dra bogen ur led"

Fusk betvivlar jag inte. Men tråden handlar om att dra bogen ur led vilket coari tror på o anser är allmänt känt o anser skall anmälas av alla utom honom själv.
Coari har i många trådar kastat omotiverad skit på alla sporter utom den han själv är inblandad i.
PL
 
Sv: "Dra bogen ur led"

Nej, precis som jag skrev är jag övertygad om att det är i princip omöjligt att skada en häst, såsom beskrivs i tråden, i syfte att "krympa" den och sedan ge sig ut och tävla efteråt.

Jag undrar också, coari, hur du kan veta att detta har hänt, och även att det skulle vara allmänt känt inom veterinärkåren?
 
Sv: "Dra bogen ur led"

Om du på allvar beskyller mig o en annan vet för att känna till sådant här o inte anmäla det samtidigt som du själv känner till det o inte anmäler så är det nog läge för en anmälan av dig till din egen förening!
Så på allvar, beskyller du mig eller resten av veterinärkåren för detta?
PL
 
Senast ändrad:
Sv: "Dra bogen ur led"

Coari har i många trådar kastat omotiverad skit på alla sporter utom den han själv är inblandad i.
PL

Nja, se det vill jag väl inte hålla med om. Den sporten som coari håller på med har fått ta mycket kritik. Och det har tagit ett mycket långt tag innan allt fler faktiskt nu börjar erkänna att den kritik som riktats faktiskt är sann. Det är inte lite kritk vi pratar om.
Här har jag fått veta mycket från olika håll.;):p
 
Sv: "Dra bogen ur led"

Det är helt rätt som du kommit fram till efter lite resonemang.. Bogbladet är den enda skelettdelen på i alla fall en häst är helt friliggande och inte fäster in i en led i övriga skelettet. Bogbladet är därmed helt friliggande och endast muskelatur och seninfästningar reglerar bogbladets läge.

Varför jag skrev som jag gjorde va enbart för att se vilken kännedom om hästens anatomi som dom som svartat i tråden innehar.

Ja eller hur...

Det kan inte va så att du fick på taffsen av två veterinärer i en o samma tråd...
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej fellow hundnördar! Skulle behöva lite hjälp i tänkandet kring en andra hund. Har för närvarande en snart 3 år gammal aussie-kille...
2
Svar
33
· Visningar
2 246
Senast: snorp
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 209
Senast: Cambrie
·
Skola & Jobb Kort backstory: Jag är förtidspensionär, har inte jobbat innan så jag har en fjuttig garantiersättning på 7600 kr/månad efter skatt (pga...
2
Svar
20
· Visningar
5 627
Senast: gul_zebra
·
Hästvård Bakgrund: Snart 17 årig korsning kallblod/ponny. Ligger "i uppenbar riskzon" för att utveckla PPID och har testats regelbundet sedan...
2
Svar
35
· Visningar
5 711

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp