Bukefalos 28 år!

Dra småstock i skogen ? Någon som brukar ?

Krans

Trådstartare
Hej ! Det är så att jag har en tömkörd men ej inkörd ponny modell grövre, 14 år . Supercool och snäll . Nu har min sambo som jobbar i skogen börjat skoja om att han skulle vilja ha ponnyn med sig för att dra små- stock / pinnar = D . Är det möjligt att köra in bara för det ändamålet ? Vagn har vi ej intresse av pga dåligt med körvägar . Bara fantasier , själv har jag ingen stor körerfarenhet heller. Vad tror ni ? Är jag helt ute i det blå ?
 
Klart du ska kunna dra ut lite små stock och pinnar med hästen, bäst är väl en loksele, draglinor, svängel och en liten "pulka". Vänj hästen vid draglinor, sen vänjer du hästen med att dra ett däck med svängeln, sen är det bara att testa :)
I och med att han är supercool och lugn, så är det bara att testa :)
Du behöver ju inte köra in i den meningen att köra in med vagn, utan att fortsätta "inkörningen" från tömkörning till att dra saker med draglinor.
 
Linor och sax fungerar utmärkt, detta har vi roat oss med idag.
10923533_10152676938772991_5554523992459023536_n.jpg
 
Tycker absolut att du kan göra det! fast jag skulle nog rekommendera att ta med någon körvan de första gångerna, bara för att få bra tips - och att investera i bra utrustning - har köpt mina saker på floby.

Själv drar jag småstockar med mitt russ och sladdar paddocken. - hon är inkörd men kräver en lite mer erfaren kusk vid just körningen eftersom hon haft en del lite otrevliga upplevelser. men när jag drar stockar och sladdar så är det inga problem.
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
8 390
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Hej! På lördag så flyttar två hästar hem till oss, den ena har jag köpt och den andra är på prov i tre månader. Den jag har köpt är en...
Svar
10
· Visningar
1 574
Senast: Docca
·
Körning Den här gången gör jag det lite lättare för mig och tittar på ponny efter funktion och inte bara ras. Men det jag vill ha lutar åt...
Svar
7
· Visningar
2 158
Senast: Mli
·
Körning Jag har ett shettissto på 8 år vi har haft sedan hon var 1. Hon rids av mina barn och vi har kört in henne. Jag har tömkört henne en del...
Svar
11
· Visningar
2 173
Senast: Mezcal
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp