Köpa ny häst - version 2..

Mli

Trådstartare
Den här gången gör jag det lite lättare för mig och tittar på ponny efter funktion och inte bara ras. Men det jag vill ha lutar åt Gotlandsruss. Ponny max 130cm så min son på 9 år kan rida en häst i lagom storlek nu och som han kan ha i ett par år. Ingen tävling, så gör inget om han växer ur på längden bara ponnyn klarar vikten. Jag vill kunna köra både ut i skog, trafik och träna för tremoment.
Har tittat på flera och har en solklar favorit.

Nu till mitt dilemma.. De är ju så små! Även om de är en grov modell på 124cm så jämför jag allt med mina stora grova kallblod.

Senaste åren har min körning blivit att jag och min son kör ut med ardennern och vår stora flakvagn. Omotiverat stort ekipage för ändamålet...
Det som oroar mig är att ardennern nu inte är helt frisk. Jag behöver kunna ersätta hennes funktion med annan häst/ponny ifall det skiter sig totalt. Med en mindre vagn än vår flakvagn, kan ett russ dra två vuxna och två barn? Det gjorde ju min shettis (anpassat, vuxna gick av i backar ex) så det borde ju fungera nu med. Och det är ju sällan det sker, att vi åker så många.

Är ett par med russ lättare att hålla i kondition, stall, utrustning etc än ett större kallblod? Då har man ju löst problemet med tyngre vagn/last.

Lite lösa funderingar var det här... Någon som vill ge lite input till mitt beslut?
 
Ett russ klarar av både längd och vikt. Jag rider med lätthet ett normalgrovt russ på 128cm. Är 170 / 50kg. Ridmässigt är det absolut inga problem om några år heller.

Körning har jag ingen som helst erfarenhet av men nog borde det inte vara något problem såvida ponnyn är tränad och har musklerna för uppgiften.
 
Den här gången gör jag det lite lättare för mig och tittar på ponny efter funktion och inte bara ras. Men det jag vill ha lutar åt Gotlandsruss. Ponny max 130cm så min son på 9 år kan rida en häst i lagom storlek nu och som han kan ha i ett par år. Ingen tävling, så gör inget om han växer ur på längden bara ponnyn klarar vikten. Jag vill kunna köra både ut i skog, trafik och träna för tremoment.
Har tittat på flera och har en solklar favorit.

Nu till mitt dilemma.. De är ju så små! Även om de är en grov modell på 124cm så jämför jag allt med mina stora grova kallblod.

Senaste åren har min körning blivit att jag och min son kör ut med ardennern och vår stora flakvagn. Omotiverat stort ekipage för ändamålet...
Det som oroar mig är att ardennern nu inte är helt frisk. Jag behöver kunna ersätta hennes funktion med annan häst/ponny ifall det skiter sig totalt. Med en mindre vagn än vår flakvagn, kan ett russ dra två vuxna och två barn? Det gjorde ju min shettis (anpassat, vuxna gick av i backar ex) så det borde ju fungera nu med. Och det är ju sällan det sker, att vi åker så många.

Är ett par med russ lättare att hålla i kondition, stall, utrustning etc än ett större kallblod? Då har man ju löst problemet med tyngre vagn/last.

Lite lösa funderingar var det här... Någon som vill ge lite input till mitt beslut?
Jag har en knabstrupperkorsning på 1.20 som lätt drar två vuxna personer. Hon har ridits av barn som vägt en hel del och aldrig visat trötthet trots att hon inte hör till den särskilt "heta" varianten som bara kör på.
 
Senast ändrad av en moderator:
Nu till mitt dilemma.. De är ju så små! Även om de är en grov modell på 124cm så jämför jag allt med mina stora grova kallblod.

Senaste åren har min körning blivit att jag och min son kör ut med ardennern och vår stora flakvagn. Omotiverat stort ekipage för ändamålet...
Det som oroar mig är att ardennern nu inte är helt frisk. Jag behöver kunna ersätta hennes funktion med annan häst/ponny ifall det skiter sig totalt. Med en mindre vagn än vår flakvagn, kan ett russ dra två vuxna och två barn? Det gjorde ju min shettis (anpassat, vuxna gick av i backar ex) så det borde ju fungera nu med. Och det är ju sällan det sker, att vi åker så många.

Är ett par med russ lättare att hålla i kondition, stall, utrustning etc än ett större kallblod? Då har man ju löst problemet med tyngre vagn/last.

Lite lösa funderingar var det här... Någon som vill ge lite input till mitt beslut?
Jag har ju russ, de är ca 126-128 cm i manke, inte jättegrova men inte heller de spensligaste typerna. De drar maratonvagnen+ två vuxna utan problem i enbet och med lätthet i par. Jag rider även ibland även om det är MKT sällan eftersom jag känner mig jättestor (172/75 kg). De klarar det utan problem. 4-åringen håller jag på att "sitta in" och har börjat skritta på honom korta stunder och han protesterar inte!( Men ska såklart försöka hitta en mindre ryttare när det börjar bli allvar men det är inte lätt att hitta när han inte ens är insutten, därav blir det så här. ) Han är nog nästan maxad nu, av den lite lättare "travtypen".
 
Den här gången gör jag det lite lättare för mig och tittar på ponny efter funktion och inte bara ras. Men det jag vill ha lutar åt Gotlandsruss. Ponny max 130cm så min son på 9 år kan rida en häst i lagom storlek nu och som han kan ha i ett par år. Ingen tävling, så gör inget om han växer ur på längden bara ponnyn klarar vikten. Jag vill kunna köra både ut i skog, trafik och träna för tremoment.
Har tittat på flera och har en solklar favorit.

Nu till mitt dilemma.. De är ju så små! Även om de är en grov modell på 124cm så jämför jag allt med mina stora grova kallblod.

Senaste åren har min körning blivit att jag och min son kör ut med ardennern och vår stora flakvagn. Omotiverat stort ekipage för ändamålet...
Det som oroar mig är att ardennern nu inte är helt frisk. Jag behöver kunna ersätta hennes funktion med annan häst/ponny ifall det skiter sig totalt. Med en mindre vagn än vår flakvagn, kan ett russ dra två vuxna och två barn? Det gjorde ju min shettis (anpassat, vuxna gick av i backar ex) så det borde ju fungera nu med. Och det är ju sällan det sker, att vi åker så många.

Är ett par med russ lättare att hålla i kondition, stall, utrustning etc än ett större kallblod? Då har man ju löst problemet med tyngre vagn/last.

Lite lösa funderingar var det här... Någon som vill ge lite input till mitt beslut?

Russ verkar jättetrevliga tycker jag.
Är ibland sugen på att köpa två russ för parkörning (men har hittills lyckats hejda mig genom att påminna mig själv om att sätta ihop två av mina körda fjordingar i par, först).
 
  • Gilla
Reactions: Mli
Russ verkar jättetrevliga tycker jag.
Är ibland sugen på att köpa två russ för parkörning (men har hittills lyckats hejda mig genom att påminna mig själv om att sätta ihop två av mina körda fjordingar i par, först).

Ja, jag tänker också lite på ett par med russ! Storleken är ju så smidig. Ett par med russ hade kunnat ersätta funktionen av alla mina andra. Tills sonen växer ur russ och vill ha något större att rida..
 
934043_10153952768827380_5249798215346203239_n.jpg

10300421_10153952768087380_2990588070055669963_n.jpg


Nu är nya ponnyn hemma! 5 år, hingst (till onsdag), russ, 124cm. Tömkörd, inte bakskygg, väldigt mild i hantering. Först kastrering, sen sätter vi fart med inkörningen. Så taggad!
 

Liknande trådar

Körning Lillan, min tinkerkorsningsponny på ca 135-140cm, har en rätt så oviss framtid. En muskelsjukdom gör att hon är beroende av dagsform...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
9 983
Senast: Mli
·
Övr. Barn Nu var det tre år sedan jag red sist och det börjar suga i häst-tarmen minsann.. det är ju jobbigt det här ju, känner att jag måste...
Svar
7
· Visningar
1 026
Senast: vindvissla
·
A
Körning Nu kommer det en lång tråd som jag hoppats att åtminstone nån orkar plöja igenom och kanske också ge ett gott råd. Till saken är att...
Svar
6
· Visningar
917
Senast: Vimsan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp