Bukefalos 28 år!

Dräktiga ston 2014/2015.

Kommer nu från i går kväll att byta tråd till födda 2015. I går vid 20 tiden födde mitt älskade sto Bäbis (Northern Daylight xx ) ett underbart hingstföl e. Black Coffee gick i 332 dygn. Är så himla tacksam för att allt gått bra! har använt oss kalkstickor och visste därmed när det var dags att vaka. Klockrent ! så jag kommer att rekommendera dessa stickor till alla. lycka till ni som är kvar1
 
Mitt sista sto har gått 332 dygn nu och ännu inga tecken på att föla. Hennes tidigare har kommit p ådygn 337 och 335 så jag tar det lugnt ett tag till
 
Fortfarande inget föl i sikte - lägre på reffen igårkväll.
Jag fyller år imorgon och tycker verkligen att hon kunde klämma ut den då
 
Har en stor och ganska grov kwpn som är betäckt med ponnyhingst och som jag nu börjar tvivla på.

https://scontent-arn2-1.xx.fbcdn.ne...232_789727171102946_1313743553756209815_o.jpg

Så här såg juvret ut i slutet av maj, fortfarande är det ganska oförändrat förutom att "diket" möjligtvis har blivit lite mindre djupt och att det har bildats "liggande korvar" längst ner i tuttarna, ovanför själva vårtorna. Dygn 335 var i helgen som gick, och eftersom hon har gått med hingsten fram tills ungefär när bilden togs så har jag inte gjort någon sen dräktighetskontroll.

Min fråga är nu om hon kan vara tom ändå? Hon hade faktiskt en kort "pissebrunst" precis innan vi delade dem och jag jagade då runt efter en vet som kunde komma och göra rektalundersökning men fick inte tag i någon och sedan såg hon plötsligt så jättedräktig ut att jag lade ner det - i kombination med att det gick kvarkalarm här uppe. Hon har haft ett föl tidigare, för 8-9 år sedan, efter en tjuvbetäckning och då var det ingen som såg att hon var dräktig, hon sväljer ganska mycket mage tack vare sin storlek. Ni som har mer erfarenhet - borde jag återigen jaga vet eller ska jag ha mer is i magen? Tanken är att betäcka om och då känns det oerhört dumt att sitta vaken på nätterna och vänta på ett föl som inte finns... Å andra sidan kanske det är skadligt med en rektalundersökning nu om hon ändå är dräktig? Hoppas det finns någon kvar i tråden...
 
Har en stor och ganska grov kwpn som är betäckt med ponnyhingst och som jag nu börjar tvivla på.

https://scontent-arn2-1.xx.fbcdn.ne...232_789727171102946_1313743553756209815_o.jpg

Så här såg juvret ut i slutet av maj, fortfarande är det ganska oförändrat förutom att "diket" möjligtvis har blivit lite mindre djupt och att det har bildats "liggande korvar" längst ner i tuttarna, ovanför själva vårtorna. Dygn 335 var i helgen som gick, och eftersom hon har gått med hingsten fram tills ungefär när bilden togs så har jag inte gjort någon sen dräktighetskontroll.

Min fråga är nu om hon kan vara tom ändå? Hon hade faktiskt en kort "pissebrunst" precis innan vi delade dem och jag jagade då runt efter en vet som kunde komma och göra rektalundersökning men fick inte tag i någon och sedan såg hon plötsligt så jättedräktig ut att jag lade ner det - i kombination med att det gick kvarkalarm här uppe. Hon har haft ett föl tidigare, för 8-9 år sedan, efter en tjuvbetäckning och då var det ingen som såg att hon var dräktig, hon sväljer ganska mycket mage tack vare sin storlek. Ni som har mer erfarenhet - borde jag återigen jaga vet eller ska jag ha mer is i magen? Tanken är att betäcka om och då känns det oerhört dumt att sitta vaken på nätterna och vänta på ett föl som inte finns... Å andra sidan kanske det är skadligt med en rektalundersökning nu om hon ändå är dräktig? Hoppas det finns någon kvar i tråden...
Av bilden att döma ser hon inte dräktig ut? Mitt sto som fölade förra året har större juver och större spenar än så. Och hon är varken dräktig eller digivande i år. Hade nog också ringt vet för att få veta säkert.
 
Typiskt! Får ringa distriktarna imorgon bitti. Hon har varit platt hela vintern för att så småningom först få ödem och sedan utveckla dessa "påsar" i maj så jag har inte tyckt mig ha anledning att tvivla på allvar men det är svårt när man inte ägt hästen tidigare vårar... ponnystoet som fölade 2012 har ödem men inga "påsar". Tack för era svar!
 

Liknande trådar

Avel Jag går och funderar lite på vad jag ska välja för hingst till mitt sto till våren. Stoet är import Litauen och hyfsat ok ihopsatt med...
Svar
15
· Visningar
2 164
Avel Ja, alltså ni som sysslar med avel - hur ser er vardag ut? Vad jobbar ni med? Hur får ni ihop vardagen? Har seminerat mitt sto i år...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
8 140
Senast: _Taggis_
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 564
Skola & Jobb Jag tänkte för inte så länge sedan starta en tråd likt många andra "vad vill jag jobba med"-trådar. Det är kanske lite den typen av råd...
2
Svar
25
· Visningar
3 344

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp