Bukefalos 28 år!

Dräktiga ston 2014/2015.

Hmm mer juver idag och sladdrig bak vid svansen. Bad stallägaren åka ut och kolla till henne i helgen för en second opinion men hon känns mycket mer "färdig" än sin kompis som ovulerade två dagar innan. Hon får baske mig knipa till den 12:e iaf, då har vi flyttat klart och jag kan börja vaka...:(
 
I förrgår fölningsbäddade jag damens box och hon ägnade hela natten igår åt att bädda om den. Boxen är noga! Sen låg hon och sov till långt inpå morgonen och hon brukar alltid annars vara uppe tidigt eftersom hon har hög integritet och inte vill bli "påkommen" med att ligga ner. Fyllde på juvret ordentligt igår och fick gå lös och beta på gården en stund medan jag mockade under sena eftermiddagen. Kl 18 kom hon in i stallet och ville inte gå ut mer. När maken var ute för att nattfodra låg hon ner och sov. I natt har jag inte sett henne ligga alls, men antagligen har hon gjort det mellan någon av mina tittningar. Jag tror bestämt det närmar sig med stormsteg, dygn 327 i dag...
 
Min vill INTE vara inne längre. Tog in dem för det regnade på tvären, 3 timmar var ok men när jag skulle nattfordra försökte hon smita ut...
Som tur är har jag en bra hage med massor av gräs i så även om det regnar finns mat så hon slipper frysa och lite träd att ställa sig bakom om det blåser.

Har fått 2 av 4 föl ute och och det har funkat bäst så det blir som hon säger med denna, ute alltså.
 
är det någon som vet om det är en speciell Refraktormeter som behövs för att kolla mjölk. iså fall var kan man få tag på en sådan? har förstått att det är till en jätte bra hjälp att ha en sådan. Här är 4 veckor kvar och jag börjar bli lite orolig att jag ska missa något. Har ni som fått föl gjort Foalcheck?
 
Jag köpte en men använde den aldrig, Olivia ville inte bjuda på någon mjölk förrän fölis var född. Så jag använde faktiskt aldrig min. Nu minns jag inte vad stället hette som jag köpte den ifrån, men jag har skrivit det någonstans i denna tråd.
Jag gjorde en foalcheck. Det är mitt första föl så jag gjorde en för säkerhets skull trots att allt såg bra ut.
 
Jag köpte en men använde den aldrig, Olivia ville inte bjuda på någon mjölk förrän fölis var född. Så jag använde faktiskt aldrig min. Nu minns jag inte vad stället hette som jag köpte den ifrån, men jag har skrivit det någonstans i denna tråd.
Jag gjorde en foalcheck. Det är mitt första föl så jag gjorde en för säkerhets skull trots att allt såg bra ut.
Tack! då går jag tillbaka och kollar :-)
 
Jag köpte min på Swevet och det heter colustrum refraktometer
japp där köpte jag min med. Ring dem för att köpa som privatperson, har för mig att bara näringsidkare/veterinärer kan logga in för att beställa på sidan ( har använt refrktometer sedan 2009 så det var ett tag sedan jag köpte så reserverar mig för att något har ändrats)
 
Min börjar se klar ut förutom att mjölken fortfarande är vattnig. Gissar på att hon går någon vecka till. Däremot så har hon fått en ordentlig reaktion på ett insektsbett eller något. Har fått en jättesvullnad vid bogbladet. Blev orolig att hon skadat sig på något men den verkar bara klia och är inte speciellt hård och hon mår bra annars. Får hoppas den gått ner lite till i morgon.
 
Grattis till er alla som har fått föl!

Här har vi gått in i 303 dygn, fyller upp under natten, sladdrig till kvällen ;)
Drog igång kameran för någon dag sedan, filmar henne under natten, nyfiken på vad hon håller på med, äter sover fiser, sover igen.
Skall ringa ut vet ca 10 dagar innan BF och klippa upp henne, det är inget jag vill göra själv.
 
Igår vad det dag 330 för min tjej, dock inte fyllt ut sina spenar , och inte slapp tillräckligt där bak ..
Jag har varit helt cool det här året , men igår på dag 330 kom den vanliga ångesten ... Att man aldrig vänjer sig ;).
Förra året gick mitt andra sto över 3 veckor och jag var helt säker på att alla skulle dö till slut , fölet var stark som en oxe men kom inte ur säcken för den var seg som en pressening ..hade jag inte varit där , är jag säker på att det gått illa .
Så jag flyttar ut i stallet i nu , och lär väl få stanna där 4 veckor som vanligt ..
 
Igår vad det dag 330 för min tjej, dock inte fyllt ut sina spenar , och inte slapp tillräckligt där bak ..
Jag har varit helt cool det här året , men igår på dag 330 kom den vanliga ångesten ... Att man aldrig vänjer sig ;).
Förra året gick mitt andra sto över 3 veckor och jag var helt säker på att alla skulle dö till slut , fölet var stark som en oxe men kom inte ur säcken för den var seg som en pressening ..hade jag inte varit där , är jag säker på att det gått illa .
Så jag flyttar ut i stallet i nu , och lär väl få stanna där 4 veckor som vanligt ..
Skulle jag också gjort. Jag får vänta några veckor till och hoppas det blir under min semesterperiod!
 
Min är som din Cusan, fast idag på dag 338. Verkade lite knepig i går men sen lugnade allt ned sig igen.
Långt kvar enligt juvret...
 
Hoppar in lite hastigt och lustigt i den här tråden också. ;) Har en kompis sto som skall föla och blir det stoföl, så är det mitt. :) Hon är idag på dygn 352, så det vore trevligt om fölet kunde komma snart. :angel: Nu har hon dock äntligen satt juver, så vi hoppas verkligen att det tittar fram ett föl under/efter helgen.
 
Nu .., dag 335 har det ändrat sig mycket , bäckenbanden släppta , och små vaxproppar som är mjuka och vaxliknande , dock inte helt vitfärgade . Jag tror inte den kommer inatt , men hoppas innan 3 dygn ? Vad tror ni ?
 

Liknande trådar

Avel Jag går och funderar lite på vad jag ska välja för hingst till mitt sto till våren. Stoet är import Litauen och hyfsat ok ihopsatt med...
Svar
15
· Visningar
2 164
Avel Ja, alltså ni som sysslar med avel - hur ser er vardag ut? Vad jobbar ni med? Hur får ni ihop vardagen? Har seminerat mitt sto i år...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
8 140
Senast: _Taggis_
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 563
Skola & Jobb Jag tänkte för inte så länge sedan starta en tråd likt många andra "vad vill jag jobba med"-trådar. Det är kanske lite den typen av råd...
2
Svar
25
· Visningar
3 344

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp