Dräktiga ston 2016/2017

Hej mina vänner härinne! Lämnar den här gruppen nu efter en oerhört tung fredag.
Mitt sto hade med drygt 3 v kvar till fölningen vad jag trodde var förverkar, skrapade med framhoven i marken o flemade. Tog in henne från betet och hon var lite irriterad, slog enstaka gång mot magen men var fin i slemhinnor och juvret inte färdigt på långa vägar, fölet sparkade som 17.
Kollade vid 23.30, samma beteende, gick ut 3.30 och då skakade hon i hela kroppen.
Ringde distriktarna som kom fort och då var hon inte så rolig i slemhinnorna längre, inte öppen så ingen fölning/kastning, inga tarmljud, hög puls. Fick kramplösande och dropp o lastade för transport till närmsta klinik 1 dryg timme bort.
Väl framkommen dröp hon av svett och andades stötvis. Jätteful i slemhinnorna och inom 5 min fick jag beskedet att stoet inte går att rädda men om vi avlivar på plats och tar ut fölet KAN det klara sig...
Vi gjorde så och fick ut en fantastisk fölunge, stor och med mkt livskraftigt hjärta men helt utan blod!!! Bara att avliva den också.
Obducerade stoet och hon hade kolik, grovtarmsomvridning samt livmoderomvridning där blodtillförseln till fölet strypts mm. Så man kan väl sammanfatta det med att ALLT som kunde gå fel hade gått fel :cry:
Det finns inga ord, jag beklagar så oerhört mkt. :heart
 
Hej mina vänner härinne! Lämnar den här gruppen nu efter en oerhört tung fredag.
Mitt sto hade med drygt 3 v kvar till fölningen vad jag trodde var förverkar, skrapade med framhoven i marken o flemade. Tog in henne från betet och hon var lite irriterad, slog enstaka gång mot magen men var fin i slemhinnor och juvret inte färdigt på långa vägar, fölet sparkade som 17.
Kollade vid 23.30, samma beteende, gick ut 3.30 och då skakade hon i hela kroppen.
Ringde distriktarna som kom fort och då var hon inte så rolig i slemhinnorna längre, inte öppen så ingen fölning/kastning, inga tarmljud, hög puls. Fick kramplösande och dropp o lastade för transport till närmsta klinik 1 dryg timme bort.
Väl framkommen dröp hon av svett och andades stötvis. Jätteful i slemhinnorna och inom 5 min fick jag beskedet att stoet inte går att rädda men om vi avlivar på plats och tar ut fölet KAN det klara sig...
Vi gjorde så och fick ut en fantastisk fölunge, stor och med mkt livskraftigt hjärta men helt utan blod!!! Bara att avliva den också.
Obducerade stoet och hon hade kolik, grovtarmsomvridning samt livmoderomvridning där blodtillförseln till fölet strypts mm. Så man kan väl sammanfatta det med att ALLT som kunde gå fel hade gått fel :cry:
Så fruktansvärt för er! Beklagar verkligen!
 
Hej mina vänner härinne! Lämnar den här gruppen nu efter en oerhört tung fredag.
Mitt sto hade med drygt 3 v kvar till fölningen vad jag trodde var förverkar, skrapade med framhoven i marken o flemade. Tog in henne från betet och hon var lite irriterad, slog enstaka gång mot magen men var fin i slemhinnor och juvret inte färdigt på långa vägar, fölet sparkade som 17.
Kollade vid 23.30, samma beteende, gick ut 3.30 och då skakade hon i hela kroppen.
Ringde distriktarna som kom fort och då var hon inte så rolig i slemhinnorna längre, inte öppen så ingen fölning/kastning, inga tarmljud, hög puls. Fick kramplösande och dropp o lastade för transport till närmsta klinik 1 dryg timme bort.
Väl framkommen dröp hon av svett och andades stötvis. Jätteful i slemhinnorna och inom 5 min fick jag beskedet att stoet inte går att rädda men om vi avlivar på plats och tar ut fölet KAN det klara sig...
Vi gjorde så och fick ut en fantastisk fölunge, stor och med mkt livskraftigt hjärta men helt utan blod!!! Bara att avliva den också.
Obducerade stoet och hon hade kolik, grovtarmsomvridning samt livmoderomvridning där blodtillförseln till fölet strypts mm. Så man kan väl sammanfatta det med att ALLT som kunde gå fel hade gått fel :cry:
Så himla ledsamt :cry:
Jag lider verkligen med dig :heart
 
Hej!
Ny här på tråden och läser med glädje och sorg (känner med dig :heart@grimman) om händelserna här. Konstaterar att det här med att vänta fölisar sannerligen inte är någon lättsam historia!
Har själv ett äldre maidensto i stallet som nu passerat bf-datum med 35 dagar! Och inte verkar det som hon har direkt bråttom att klämma ut sig något dom närmsta dagarna heller...:meh: Håller på att driva mig till vansinne! :banghead:Någon annan i samma situation? Skulle förmodligen kännas lite bättre om det fanns nån mer där ute i cyber rymden...:)
 
Det är flera stycken som ivrigt fått vänta har jag sett så det är bara att fortsätta att tugga på naglarna :D
Är nästan så jag undrat om det är ett sånt år.
 
Det är flera stycken som ivrigt fått vänta har jag sett så det är bara att fortsätta att tugga på naglarna :D
Är nästan så jag undrat om det är ett sånt år.

Haha tänk på mig och mitt sto då ;) Hon fölade på 325 dygn, jag hade ju magkänslan om att hon skulle föla tidigare och helt rätt!
 
Vår har sett klar ut i typ 1,5v men nejdå hon kniper. Var visserligen beräknad igår men vi har vakat länge då vi trodde hon skulle få tidigare så sömnbristen är ett faktum. Men när man ser den andra fölungen så påminns man snabbt om att det är värt alla sömnlösa nätter 10 ggr om! :love:
 
:rofl::laugh::rofl::laugh: Slimmad?? :rofl::laugh::rofl::laugh:
Hon skulle älska dig för det... :laugh: För hon är fet som en jävla tunna. (extremt lättfödd och jag har inte velat banta henne som dräktig...)

Men det är ju just det där med att de kan överraska. Hon har nån vecka kvar till "normal" dräktighetstid och hon får ytterligare ett par veckor på sig. Kommer det inget föl så sätter jag henne på bantning...
jag blir verkligen inte klok på denna luring
hon borde gå ut tiden de närmaste dagarna, men...
Nog ser det ut som att det händer något i juvret - men visst, det kan ju hända lite i juvret pga högt hull också.
luvis1_zpshaiadj0i.jpg


Gömmer hon något i magen så döljer hon det väl. Men jag vågar verkligen inte chansa på att hon är tom. (har tyvärr inte tillgång till veterinär som kan undersöka rektalt)
luvis2_zpsgkiparwz.jpg

luvis3_zpszkxu7mk3.jpg
 
jag blir verkligen inte klok på denna luring
hon borde gå ut tiden de närmaste dagarna, men...
Nog ser det ut som att det händer något i juvret - men visst, det kan ju hända lite i juvret pga högt hull också.


Gömmer hon något i magen så döljer hon det väl. Men jag vågar verkligen inte chansa på att hon är tom. (har tyvärr inte tillgång till veterinär som kan undersöka rektalt)

Det här kanske är en knasig tanke från en kattuppfödare, men går det inte att ta en vanlig röntgenbild på magen? Då ser du ju svart på vitt (bokstavligt talat ;) ) om hon är dräktig eller inte.
 
Tack alla för er omtanke.
Fick obduktionsprotokollet i går. Kolik, grovtarmsomvridning och livmoder om vridning. Förutom det hade hon alldeles för trång förlossningskanal så vet. sa att hon aldrig klarat en naturlig förlossning.
Skönt på ett sätt att hitta henne död i hagen genom ett än värre trauma är väl vad jag får tänka nu. Men man undrar ju vad som hänt, det var ju ändå hennes 5:e föl...
 
jag blir verkligen inte klok på denna luring
hon borde gå ut tiden de närmaste dagarna, men...
Nog ser det ut som att det händer något i juvret - men visst, det kan ju hända lite i juvret pga högt hull också.
luvis1_zpshaiadj0i.jpg


Gömmer hon något i magen så döljer hon det väl. Men jag vågar verkligen inte chansa på att hon är tom. (har tyvärr inte tillgång till veterinär som kan undersöka rektalt)
luvis2_zpsgkiparwz.jpg

luvis3_zpszkxu7mk3.jpg

Även om det gör mig lätt deprimerad så måste jag säga att hon ser ut att ha mer juver än min som idag är på dag 371... O_o Skulle nog hänga i nån vecka till!
 
Det är flera stycken som ivrigt fått vänta har jag sett så det är bara att fortsätta att tugga på naglarna :D
Är nästan så jag undrat om det är ett sånt år.
Du har förmodligen helt rätt - fick höra från ett stuteri att dom hade haft ovanligt många som gick över tiden i år. Bara det att jag börjar få slut på naglar här! :nailbiting:
 
Tack alla för er omtanke.
Fick obduktionsprotokollet i går. Kolik, grovtarmsomvridning och livmoder om vridning. Förutom det hade hon alldeles för trång förlossningskanal så vet. sa att hon aldrig klarat en naturlig förlossning.
Skönt på ett sätt att hitta henne död i hagen genom ett än värre trauma är väl vad jag får tänka nu. Men man undrar ju vad som hänt, det var ju ändå hennes 5:e föl...
Fruktansvärt. En riktig mardröm.
 

Liknande trådar

Avel Jag har ponnyston som går på fribetäckning med hingsten. De har gått ihop sen i maj och går fortfarande kvar med hingsten. (det är okej...
2
Svar
25
· Visningar
1 993
Senast: Karro-Lina
·
  • Artikel
Hästnyheter Anki Karlsson på Lindstud har fött upp hästar för dressyr, hoppning och fälttävlan sedan 90-talet och i år väntar hon inte mindre än 15...
Svar
0
· Visningar
180
Senast: Gunnar
·
Avel Hej Är det någon som har gjort en kombo ridponny / swb? Hur stora har de blivit o vad för stam? Har två swb ston dräktiga med Orchard...
Svar
8
· Visningar
1 347
Senast: ameo
·
Avel Hej! Jag har ett nystartat företag och ska företaga inom avel och har nu två unga lovande hingstar jag vill använda inom avel för både...
Svar
18
· Visningar
1 661

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp