Dräktigt marsvin?!

ElinaS

Trådstartare
Jag har ett nioårigt marsvin (som för övrigt fyllde år idag!), som jag tror jag kan vara dräktigt. Hon har lekt lite med två marsvinshanar men vi har hållt koll på dem och avbrutit när de försökt para sig.

För ca två veckor sen smet de in till varandras burar en kort stund utan uppsikt..

Hennes beteende har förändrats, hon äter mycket mer än hon brukar och hon väger mer :crazy:
Hon har inte haft ungar tidigare.. Kan hon vara dräktig, och vad gör man åt det isånnafall :confused:
 
Sv: Dräktigt marsvin?!

Hm. Jag är inte så insatt i marsvin, men har en liten fråga bara. Är inte nio år väl gammalt för att bli dräktig ens? hamnar de aldrig i "klimakteriet"? Jag trodde medelåldern på dem var fem-sju år.
 
Sv: Dräktigt marsvin?!

Man hoppas att det går bra, letar reda på information och förbereder sig på det värsta :(
Information kan du nog få här bland annat, men av nån annan än mig för jag vet inte så mycket om marsvin förutom att de är dräktiga cirka 68 dagar om det kan vara till någon hjälp. Låt henne heller inte äta sig fet bara för att hon vill ha mer mat, visst kräver¨fostren en del extra energi men blir hon för tjock blir det svårare att föda sen.
 
Sv: Dräktigt marsvin?!

Jag hade hoppats på ett säkert svar på att de hamnar i klimakteriet och att hon omöjligt kan vara dräktig ;)
 
Sv: Dräktigt marsvin?!

Hon är väldigt smal och äter hemskt lite. Jag har försökt få upp henne i hullet hela tiden men hon vägrar äta så mycket som hon borde. Det är just därför det känns extra knäppt, för nu vräker hon i sig mat och är tyngre men inte fetare.
 
Sv: Dräktigt marsvin?!

Ok det finns risk att du har problem. Ett marsvin bör nämligen få sin första kull innan den är ett år gammal för sedan fixeras bäckenet (om jag inte minns helt galet). Får hon första kullen senare än så finns risk att ungarna fastnar. Har din hona haft ungar förut?

Ett marsvin på nio år är riktigt gammal! Som att para en 14-årig hund för första gången... Prata med en veterinär är mitt råd.
 
Sv: Dräktigt marsvin?!

Även tumörer kan göra att de går kraftigt upp i vikt, och att magen blir utspänd.
 
Sv: Dräktigt marsvin?!

Nej du minns helt rätt och det är därför jag oroar mig så mycket. Ska ringa veterinären till veckan och höra vad de har att säga.

Det borde finnas dagen efter-piller för gnagare..:idea:
 
Sv: Dräktigt marsvin?!

ja alltså vi släppte ju inte ihop dom

Hon har lekt lite med två marsvinshanar men vi har hållt koll på dem och avbrutit när de försökt para sig.


Nu säger du ju emot dig själv. Hur skulle de kunna komma åt att "fösöka para sig" om ni inte släppte ihop dem?


Tycker det är oansvarigt att hålla djuren på sådant sätt att de kan ta sig in i varandras burar.
Det bästa du kan göra nu när olyckan har skett är att ta henne till veterinär så de får kolla hennes hälsa ordentligt, där kan de även konstatera om hon är dräktig eller inte.
 
Sv: Dräktigt marsvin?!

Jag säger inte emot mig själv, vi hade dem lösa under uppsikt men då hanen smet in till honan var det inte meningen.
Det ska inte gå att ta sig in i varandras burar men på något sätt var buren öppen. Säkert syskonen som varit i farten och glömt stänga.

Och som sagt ska jag ta henne till veterinär. Därför jag skrev här var för att få tips och kanske erfarenheter av detta.
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 040
Senast: jemeni
·
Småbarn Jag vet inte riktigt vad mitt syfte med tråden är, kanske mest söka stöd, höra om andra med liknande barn, få veta hur utvecklingen ser...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
11 436
Senast: Emtherlia
·
Hundavel & Ras Dräktig Ridgeback. Vi parade henne den 17,18,19 och 20 Oktober. Vi har hannen också och de har fått en kull för 3 år sen med 13 friska...
Svar
18
· Visningar
4 808
Senast: regina11
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 240
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp