Bukefalos 28 år!

Dränkbar pump utan el

sthu

Trådstartare
Jag skulle behöva en dränkbar pump att ta upp vatten ur en bäck med tillhörande damm till växterna. Problemet är att jag inte har möjlighet att dra ner el över hela gräsmattan.
Så nu är jag på jakt efter en dränkbar pump som drivs av handkraft! Jag vet att det finns, men kan för mitt liv inte hitta några när jag googlar.
Vad kan en sån pump kallas? Eller har ni några andra förslag på lösning?
 
Det beror väl på hur mycket vatten man behöver, men en vanlig länspump i stil med denna kanske?
29389_dd4479a99828cff2e17fca2229e3862b.jpg
 
Länspumpar brukar väl ha väldigt låga flöden, eller har jag fel? Har inte kollat så noga på dem men det kanske skulle kunna vara något!
 
Men hur lång gräsmatta har du?

Billig dränkbar pump med 230 v funkar bra och öser en hel del om det inta är för högt.
100 m - 150 m kabel är inte så bökigt att lägga ut om du ska pumpa mera.
Konverter och bilbatteri är en annan lösning när det är måttliga mängder.

Till småmängder som hästarnas vattenbaljor är fortfarande hink och snöre den lösning jag kommit fram till är enklast.
 
Är du säker på att du ändå inte vill ha en eldriven sak?
En 12V-pump (lågspänning!) är mycket enklare att ge ström än en 230V-pump, då den kan installeras av vem-som-helst.

Jag har ingen möjlighet att dra el över hela gräsmattan. Eller rättare sagt, jag vill inte ha en sladd över hela gräsmattan och i och med att det inte är min tomt vill jag inte gräva ner nån.
Så det får bli något handdrivet.
 
Hur mycket vatten handlar det om? Har du tänkt att du ska vattna med slang eller vill du bara ha upp vatten i ett kärl?
 
Jag har inte tänkt så långt än. Helst slang, men hittar jag ingen bra lösning får det bli hink/vattenkanna.
Beroende på höjdskillnad och hur lång sträcka du skulle dra en eventuell slang är min spontana tanke att det kommer bli drygt och meckigt med en handjagad pump. Speciellt om du ska ha några större mängder vatten.

Så om du inte bara ska ha ett par kannor vatten om dagen så hade jag övervägt en eldriven och då är väl bilbatteri som energikälla ingen dum idé.
 
Köp en 12v pump och batteri på tex Biltema eller Jula. Flöde uppåt 20 l minuten, och batteriet har du i en skottkärra (eller annan vagn) så du tar med det hem och laddar efter bevattningen. 70 - 80 ampere räcker för ett par timmars bruk.
 
Du vill ha en slang över gräsmattan men inte en sladd? Dra då sladden i en annan slang...
Eller dra 12V-kabeln tillsammans med vattenslangen..!

Eller dra sladden där den inte är i vägen, typ längs tomtgränsen. Eller så får ett inkvartering göra sladden obsolet.

Eller bilbatteri, som jag egentligen skrev, innan autocorrect rättade mig.
 
Jag hade en dränkbar pump vid ena brunnen ett tag och rullade ut 175 m kabel när jag skulle använda den, genom hästhagen så den rullades ihop när jag inte använde den.
Det var inte så stor ansträngning om man nu vill vattna nån timme eller så.

Till vattenkanna eller så är fortfarande hink och snöre rätt oslagbart.

De små sugpumparna som är bränsledrivna har jag inte provat, men en del hr sådana stå och brummar. Risken är att det är mera oljud än det kommer vatten så att säga.
 
Slå ner stolpar och häng kabeln på. Sen för att det inte ska synas så hänger du tvätten på den. För det är väl till tvättmaskinen slangen går?
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Dramatisk rubrik men det är så det känns :cry: Är inne i en djup kris och det känns som att jag håller på att förlora fotfästet. Jag...
Svar
3
· Visningar
860
  • Artikel
Dagbok I början av maj ramlade jag plötsligt ner i ett djupt svart mentalt hål på livets stig. Så min maj månad har tillbringats nere i det...
Svar
4
· Visningar
893
Senast: Cattis_E
·
Tjatter VÅR HISTORIA Hogwarts, första kvällen på höstterminen 2098. Förväntansfulla förstaårselever strömmar in i den stora salen, redo för...
69 70 71
Svar
1 406
· Visningar
33 772
Senast: Habina
·
  • Artikel
Dagbok Jag behöver hitta idéer på billig mat! Problemet är att när jag googlar efter tips på billig mat så får jag bara fram en massa saker som...
2
Svar
24
· Visningar
2 234
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp