Dragbil, behöver tips och tankar.

saffran

Trådstartare
hej!

Jag kör släp ca 1 gång varannan vecka.
Har idag en V70 flexifule som är väldigt dålig att dra med.

Har tittat lite på xc60 men blir osäker på vilken motor som behövs, räcker D3:an eller behövs mer "kräm" för att orka bättre?

Funderar på om en V70 D4/5 funkar bättre?

Vill ha en bil som är nyare än 2011 och diesel. Runt 240 000 kr vore bra.

Har ni tips på andra märken som funkar bra?

Tacksam för all hjälp!
 
Det skapas åtminstone ett par trådar varje månad med den frågan - så sök i forumet och du kommer att hitta fler argument och fler förslag än du trodde var möjligt. ;)

Det är svårt att veta riktigt vad du tycker känns dåligt med din V70, men jag antar att det är motorn. Många drar hästtransport med den gamla D5-motorn och är jättenöjda, och om det räcker med en häst i transporten tror jag att man kommer väldigt långt med dagens D3 - oavsett om den sitter i en V70 eller XC60. Ett annat populärt alternativ, om man fortsätter att titta på familjebilar, är VW Passat. Med tvålitersdieseln, gärna 170 hk men även 140 hk, och gärna 4motion, är den ett starkt kort.
 
Ska söka på detta, tack för tipset.

Har testat passat med 140 hK gilla jag inte, för dålig styrka i uppförsbackarna och vi bor i ett backigt område.
 
Ska söka på detta, tack för tipset.

Har testat passat med 140 hK gilla jag inte, för dålig styrka i uppförsbackarna och vi bor i ett backigt område.
Ja 140 hästar kommer man ingen vart med, knappt vanlig körning! Satsa på bil med bra drag framför antal hästar.
 
Jag har en äldre men älskar min och är väldigt säker att det kommer att bli en likadan när min ska bytas ut men nyare då :)

Blir lite fundersam. Kring motorstyrkan hästkrafter, är riktigt dålig på sånt. Hittar inte så många begagnade på västkusten. De ny har ju som mest 1.6 tdc motor? Behöver man 4wd?
 
Om bilen är en bra dragbil hänger ju en hel del på chauffören, bra chaufför klarar ju en klenare bil. Min golf 2,0 TDI 140 hk 4wd drar snällt det jag behöver (häst+transport=~1350 kg). Bästa dragbil var en L200 med 98hk, den lämnade dock en del i övrigt att önska som personbil. Stallkompisen har en XC60 (175 hk) som hon är jättenöjd med, den får dock bara ha 1500 kg på kroken.
 
Ja 140 hästar kommer man ingen vart med, knappt vanlig körning! Satsa på bil med bra drag framför antal hästar.
Litet osäker på om du var ironisk där eller inte.
För den generaliseringen har ingenting med verkligheten att göra. 140 hk från en 600 cc motorcykelmotor är t ex en rejält dålig kraftkälla för att dra ett släpvagnsekipage på 2-3 ton, medan 140 hk från en treliters dieselsexa är snudd på optimalt. Vridmomentet är det som spelar störst roll i praktiken för hur lämpad en motor är för att driva tunga fordonståg i förhållandevis låga hastigheter. Inte effekt.
Den bil vi använder för att dra hästtransport med två hästar (bruttovikt för fordonståget ca 4,5 ton) har 110 hk ur en 2,5-liters diesel, med strax under 300 Nm vridmoment. Växellådan är perfekt stegad för ekipagets vikt, och kombinationen funkar fantastiskt bra. Inga problem att hålla 90 norrut över Hallandsåsen utan att växla ner, t ex.

När samma bil används för ren persontransport hade den gärna fått ha annorlunda stegning i växellådan, eller en växel till. Men det är ju en annan kravspec.
 
Vridmomentet är det som spelar störst roll i praktiken för hur lämpad en motor är för att driva tunga fordonståg i förhållandevis låga hastigheter. Inte effekt.
Den bil vi använder för att dra hästtransport med två hästar (bruttovikt för fordonståget ca 4,5 ton) har 110 hk ur en 2,5-liters diesel, med strax under 300 Nm vridmoment. Växellådan är perfekt stegad för ekipagets vikt, och kombinationen funkar fantastiskt bra. Inga problem att hålla 90 norrut över Hallandsåsen utan att växla ner, t ex.

När samma bil används för ren persontransport hade den gärna fått ha annorlunda stegning i växellådan, eller en växel till. Men det är ju en annan kravspec.
Mmmm, det är ju det som blir problemet när man gärna vill ha en bil som kombinerar de båda körsätten...
Jag har olika bilar för de olika användningsområdena, men nu har mitt hästliv minskat så dramatiskt de senaste åren så att jag börjar också titta åt något som kan vara en bra personbil + en bra dragbil - då kan jag minska ner bilflottan med en bil. Men att hitta det optimala... :crazy:
 
Litet osäker på om du var ironisk där eller inte.
För den generaliseringen har ingenting med verkligheten att göra. 140 hk från en 600 cc motorcykelmotor är t ex en rejält dålig kraftkälla för att dra ett släpvagnsekipage på 2-3 ton, medan 140 hk från en treliters dieselsexa är snudd på optimalt. Vridmomentet är det som spelar störst roll i praktiken för hur lämpad en motor är för att driva tunga fordonståg i förhållandevis låga hastigheter. Inte effekt.
Den bil vi använder för att dra hästtransport med två hästar (bruttovikt för fordonståget ca 4,5 ton) har 110 hk ur en 2,5-liters diesel, med strax under 300 Nm vridmoment. Växellådan är perfekt stegad för ekipagets vikt, och kombinationen funkar fantastiskt bra. Inga problem att hålla 90 norrut över Hallandsåsen utan att växla ner, t ex.

När samma bil används för ren persontransport hade den gärna fått ha annorlunda stegning i växellådan, eller en växel till. Men det är ju en annan kravspec.
Tack! Jag är helt okunning som sagt. Men min nuvarande V70 bensin 140 hK blir det runt Max 60 km/tim över hallandsåsen och ner på 2 växel.

Läser man om Nissan x-trail så står det bra om den, men som sagt jag är inge bra på vridmoment och annat.

Detta var bra information som jag kan förstå ganska lätt.
 
Måste det vara en suv?

Audis A4 2.0 liters Diesel med 177hk och quattro är rolig att köra både med eller utan häst på kroken, och är dessutom rolig att tanka.

Annars hade jag satsat på en D4 eller D5 när det gäller volvo.

X-trail känns klen med 130hk? Dock får du ju typ en helt ny för 250k.
 
Jag har en crv, en mycket bra dragbil och en väldigt trevlig bil att köra och åka i även utan släp.
Finns en anledning till att det är den vanligaste bilen på de träningar och tävlingar vi åker på.
 
Tjoho :) du skrev inte om det var med BE eller E? Har läst en artikel om det här, då jag själv skulle köpa en ny bil. Vi har nu köpt en Volvo XC60 D4, den får dra Totalvikt på 2000 kg men det finns andra märken som får dra 3500 kg, vilket i dagens läge är maximalt med nytaget BE kort om bilen är lika tung eller har samma totalvikt :).
Med min nya Volvo skulle jag kunna dra ett normalt tvåhästars släp med sadelkammare som inte väger mer än 900-1000 kg, då kan jag lasta 1000-1100 kg (två hästar kanske). Detta är dock i lägsta laget så många släp verkar väga mer pga större sadelkammare och rejälare inredning.
Du hittar artikeln här :
http://www.vibilagare.se/nyheter/har-ar-bilarna-som-far-dra-tyngst

Jag har inte fått min Volvo än men har kört häst med min fars Volvo xc70 som har en totalvikt på 1990 kg och funkar helt ok att dra med, lite trött kanske... :)
 
Mmmm, det är ju det som blir problemet när man gärna vill ha en bil som kombinerar de båda körsätten...
Jag har olika bilar för de olika användningsområdena, men nu har mitt hästliv minskat så dramatiskt de senaste åren så att jag börjar också titta åt något som kan vara en bra personbil + en bra dragbil - då kan jag minska ner bilflottan med en bil. Men att hitta det optimala... :crazy:
Det är jätte svårt att hitta något bra som funkar till både och. Vi åker ofta på minisemester till släkt och vänner, ska då få plats med 1 barn, hund och gubben då ;-) och packning. Sedan dra ok för att åka iväg med 1häst och enklare boggisläp.

Ska iväg i helgen och testa både det ena och andra :-) .
 
Tjoho :) du skrev inte om det var med BE eller E? Har läst en artikel om det här, då jag själv skulle köpa en ny bil. Vi har nu köpt en Volvo XC60 D4, den får dra Totalvikt på 2000 kg men det finns andra märken som får dra 3500 kg, vilket i dagens läge är maximalt med nytaget BE kort om bilen är lika tung eller har samma totalvikt :).
Med min nya Volvo skulle jag kunna dra ett normalt tvåhästars släp med sadelkammare som inte väger mer än 900-1000 kg, då kan jag lasta 1000-1100 kg (två hästar kanske). Detta är dock i lägsta laget så många släp verkar väga mer pga större sadelkammare och rejälare inredning.
Du hittar artikeln här :
http://www.vibilagare.se/nyheter/har-ar-bilarna-som-far-dra-tyngst

Jag har inte fått min Volvo än men har kört häst med min fars Volvo xc70 som har en totalvikt på 1990 kg och funkar helt ok att dra med, lite trött kanske... :)
Körkortet är inga problem, vill ha en bil som pinnar på bra och stadigt även i uppförsbackar och grusväg. Den jag har nu klarar knapp en grusväg som är backig med transporten bak. Tar mig upp men man får jobba ordentligt när man kör.
 
Vilken är CRV?

Honda crv.
Jag älskar min bil, rymlig, bekväm att köra, billig i drift för att vara en dieselsuv.
Ligger i topp i tester och nöjda bilägarundersökningar. Till skillnad från Volvo...

Vi valde mellan Subaru forrester och denna, efter att ha läst på ordentligt blev det Hondan. Betydligt mer bil för pengarna och billigare i drift.

Det enda är att vissa har problem med att fyrhjulsdriften kopplar in sent eller inte alls. Min fungerar prickfritt.
 

Liknande trådar

Utrustning Jag skulle bli väldigt tacksam för tips om bra dragbil. Vi har en Subaru Outback diesel idag som är riktigt bra att dra med men tyvärr...
2
Svar
31
· Visningar
2 613
Utrustning Då vår älskade XC90 sjunger på sista versen är det dags att se sig om efter något nytt. Just att dra hästsläpet med har den varit helt...
Svar
11
· Visningar
2 752
Hästmänniskan Behöver lite tips på hur jag enklast gör. Dragbilen är paj. Jag har en Volvo v70 som inte på b kort får dra mer än 1400kg och släpet...
Svar
14
· Visningar
973
Senast: Messy
·
Utrustning Jag ska, förhoppningsvis, någon gång inom rimlig framtid köpa ett nytt (begagnat) släp. Behöver hjälp med tips! Jag kör nu en enaxlad...
Svar
4
· Visningar
737
Senast: Magnum
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp