Ny bil eller nytt släp

Krullig

Trådstartare
Behöver lite tips på hur jag enklast gör. Dragbilen är paj. Jag har en Volvo v70 som inte på b kort får dra mer än 1400kg och släpet väger 1430kg. Hade ni...
1.Tagit utökat B kort. På plussidan ger det bättre valfrihet när det gäller bil och släp kombinationer framöver.

3. Sålt släpet och skaffat ett lättare släp. På plussidan kan både jag och sambon köra släpet då . Han har inget intresse av att ta utökat nämligen.

Hur lätt är det att hitta bra boogie släp som ligger under 1400kg? Gillar mitt släp mycket men behöver det inte detta året som det ser ut så jag har tid både att leta nytt eller kanske att ta utökat körkort.
Tacksam för tips!
 
Tagit utökat kort. Jag själv har aldrig orkat sitta och krångla med bil och släp för att komma under viktgränserna. Känns otroligt besvärligt. Vill en sedan kunna, eller skulle någon gång behöva köra, mer än en häst, eller en häst som är tyngre än den nuvarande så har du ju samma problem igen.
 
Tagit utökat kort. Jag själv har aldrig orkat sitta och krångla med bil och släp för att komma under viktgränserna. Känns otroligt besvärligt. Vill en sedan kunna, eller skulle någon gång behöva köra, mer än en häst, eller en häst som är tyngre än den nuvarande så har du ju samma problem igen.
Har ju klarat mig i 10 år utan. Känns otroligt besvärligt att gå till körskolan igen.
Men visst- jag förstår fördelen....
 
Har ju klarat mig i 10 år utan. Känns otroligt besvärligt att gå till körskolan igen.
Men visst- jag förstår fördelen....
Men om du är van att köra släp behöver du inte gå på bilskola! :) Utökat B innebär en säkerhetskontroll (och den finns att se på film på youtube) och ett förarprov där du kör i trafik och antagligen får backa runt ett hörn eller liknande.
 
Men om du är van att köra släp behöver du inte gå på bilskola! :) Utökat B innebär en säkerhetskontroll (och den finns att se på film på youtube) och ett förarprov där du kör i trafik och antagligen får backa runt ett hörn eller liknande.
Hm- är det så enkelt?
Tycker folk pratar om att det är mycket med körteknik och hur man använder speglar etc.?
 
Men om du är van att köra släp behöver du inte gå på bilskola! :) Utökat B innebär en säkerhetskontroll (och den finns att se på film på youtube) och ett förarprov där du kör i trafik och antagligen får backa runt ett hörn eller liknande.
Inte helt sant... Du kan få frågor om saker i BE-boken... Folk runt mig sa "ta BE du måste ändå plugga all teori"... Har man otur blir det ett muntligt teoriprov... olika typer av säkring, bromsar, sikt bakåt osv...
 
Jag tog utökat vilket kommer räcka för min del! Men precis som det skrevs ovan så fick jag en sjuhelsikes säkerhetskontroll innan körmomentet, bromsar, risker, vikter och svaga punkter i lastning etc! Jag var ganska lugn inför kontrollen då jag hyrde ekipaget av en körskola för att slippa krångla själv och dessutom hört att" kommer du med hyrsläp så kollar de inte ens in i släpet". Men det gick bra, om du dessutom backar med hjälp av sidospeglarna är inte körningen något problem om du kört mycket häst :). Håller med, väl värt att komplettera!
 
Inte helt sant... Du kan få frågor om saker i BE-boken... Folk runt mig sa "ta BE du måste ändå plugga all teori"... Har man otur blir det ett muntligt teoriprov... olika typer av säkring, bromsar, sikt bakåt osv...

Känner massor som tagit utökat och ingen har fått något muntligt teoriprov. Så ska det inte vara.
Det är som att ta ett b-kort. Ett par frågor och en simpel uppkörning.
Jag tog en lektion bara för att stämma av men hade klarat mig utan den.
 
Tittade på transportstyrelsen och hyr man inte släp av körskolan måste man ju ha någon annan som kör bil och släp till provplatsen. Och hyr man så vill man kanske provkört med det släpet innan?
Jag känner att jag kör hjälpligt men skulle nog behöva lite tips.
Kollat på lokala körskolor och de flesta har ju ett individuellt upplägg som man pratar igenom innan.

Tack för peppen alla. Jag får ta tjuren vid hornen och inse att det är dyrare att köpa nytt släp...
 
  • Gilla
Reactions: ptr
Känner massor som tagit utökat och ingen har fått något muntligt teoriprov. Så ska det inte vara.
Det är som att ta ett b-kort. Ett par frågor och en simpel uppkörning.
Jag tog en lektion bara för att stämma av men hade klarat mig utan den.
Lite märkligt och orättvist att det verkar vara så olika på olika ställen...
På min uppkörning fick jag ha lapp med alla moment på säkerhetsgenomgången, men det hade inte min körlärare sagt för på vissa får man det inte... Hur skulle det vara med samma mall och regler ....

Jag är ändå glad att jag tog min lektion + tog BE... behövde verkligen fräscha upp kunskaperna (teori) + rätta till lite olater som man får efter 20år i bil ;)
 
Inte helt sant... Du kan få frågor om saker i BE-boken... Folk runt mig sa "ta BE du måste ändå plugga all teori"... Har man otur blir det ett muntligt teoriprov... olika typer av säkring, bromsar, sikt bakåt osv...
Jag har tagit båda så jag vet rätt väl hur det går till. :)
 
  • Gilla
Reactions: ptr
Jag har tagit båda så jag vet rätt väl hur det går till. :)
Jag hörde ju bara min kompis berätta hur svårt å mkt det var med utökat, det var därför jag hoppa på BE på direkten.
Men visst, det är väl bara å chansa att åka direkt till uppkörningen.... inte svindyrt.
 

Liknande trådar

Fordon Jag har genom åren haft en del bilar, och skulle helst vilja ha en Volvo s60 igen alternativt en SUV. Däremot har jag 4 barn och flera...
Svar
1
· Visningar
741
Senast: Bonita4
·
Fordon Ok har fått till mig att jag nu måste välja ny bil i jobbet. Jag är i grund och botten väldigt ointresserad av bilar. Har inga direkta...
Svar
19
· Visningar
1 539
Senast: Snubbelfot
·
Hästmänniskan Tips på en "liten" stor bil som inte drar hejdlösa mängder bensin? Funderar på en ny bil då jag tycker att min v70 är för stor, dyr och...
2
Svar
36
· Visningar
3 466
Senast: Ace
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 253
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp