Dragbil, hur svårt ska det vara egentligen?

F

flesky

Suck, behöver hjälp nu, vet att det finns massor av dragbilstrådar, jag har sökt men hittar inte det jag vill veta.

Sedan min vackra 740 totalkraschades av min pappa så är jag billös, inte helt kul när man har träningar minst 1 gång i veckan på annan ort :crazy:

Det stora problemet är ju vikter, jag har bara B kort utan planer på att ta E kort (eller visst skulle jag kunna göra det, men det skulle ju vara fint om det vore fler än jag som kan köra bilen + släpet).
Mitt släp har en totalvikt på 1350 kg, behöver således en bil som får dra det på B kort. Och nu när jag har tittat runt så finns det ju nästan inga sådanna bilar som matchar mina krav! :eek:

Vad jag har för kriterier:
  • relativt ny bil, någonting som har gått runt 10.000 mil, årsmodellen bör inte vara äldre än -01
  • Bak eller fyrhjulsdriven
  • Bensinmotor
  • Max 200.000:-

Var inne på Volvo XC70, men den väger för mkt, likaså V70 med awd.
Även Audi A4 Quattro och Honda CR-V har för höga totalvikter.
Funderar lite på bmw men har inte kollat vikterna på dom ännu.
Helst av allt vill jag ha en Subaru outback, men dom är lite väl dyra och det finns ju tyvärr inte speciellt många på begagnatmarknaden ännu :(

Så tips hitåt! jag måste ha en bil snart!
 
Sv: Dragbil, hur svårt ska det vara egentligen?

det lättaste är nog att surfa runt på oilka bilmärkens hemsidor och läsa... eller ringa olika bilfirmor...
bmw är jätte tunga bilar.... så jag tror att det kan vara svårt att få till på bara b-kort

har du kollat....
toyota
skoda

kan du inte köpa en gamal 740 eller 940 igen då?? då jag tror det är typ omöjligt att hitta en 4hjulsdriven bil som får dra mkt på b kort....
 
Sv: Dragbil, hur svårt ska det vara egentligen?

BMW! Vi har (ska dock säljas nu och bytas mot suv) en 528IA 99 modell kombi, jättesnygg och lyxig bil, rolig att köra och får dra 1500-1600 på B. 2000 på BE.

Det finns ju väl bara Mercedes och BMW som är bakhjulsdrivna numera. Dom flesta 4WD är för tunga för att dra släp på B. Men Freelande får dra 1500, fast ingen bil jag skulle rekommendera..
 
Sv: Dragbil, hur svårt ska det vara egentligen?

Hemsidorna kollar jag för fullt, bilformorna ska jag ju till så småningom, men det finns alldeles för många så jag vill veta vad för typ av bil jag vill ha innan jag beger mig dit :)

Har kollat på bmw 3 serien nu och där verkar det funka med vikter.
Toyota och skoda ska jag kolla, även om jag är skeptisk till skoda.
jag vill ju ha en ny bil för att slippa allt mek å sånt som vart med 740:n :p Även om jag gillade 740 så känner jag att det är dags för en ny bil.
 
Sv: Dragbil, hur svårt ska det vara egentligen?

Ja det verkar ju tyvärr som att allt 4-hjulsdrivet blir för tungt. det gör mig iofs ingenting men jag vill inte dra med framhjusldrivet.

Bmw verkar högst intressant, ska kolla vidare på det. Mercedes gillar jag inte och freelandern har jag nog bara hört skit om :D Fast den är ju rätt billig i inköp.
 
Sv: Dragbil, hur svårt ska det vara egentligen?

Åjo, det finns allt flera bilar som matchar dina önskemål. Vet inte hur du har läst hos bilregistret. Några exempel:

De Audi A4 quatro jag har kollat upp får dra över 1400 kg på B.
Honda CRV som bensinare får dra 1500 kg på B-kort. Har haft en sådan.
Passat 4motion (=samma 4-hjulsdrift som i Audin tror jag)
Skoda Octavia 4x4, Haldex 4-hjulsdrift
Subaru Legacy resp. Outback
Toyota RAV4
Nissan X-trail
Suzuki Vitara
Mitsubishi Pajero Pinin
 
Sv: Dragbil, hur svårt ska det vara egentligen?

Subaru Legacy.

-Kort överhäng
-Fyrhjulsdrift
-Bensinare
-1500kg på B-kort (lite beroende på årsmodell)

Jag gav 119.000 för en -01 som hade gått 7200 mil. En av de bästa dragbilarna i sin storlek.
 
Sv: Dragbil, hur svårt ska det vara egentligen?

Håller med blandrastik.
Otroligt bra dragbil, hamnar nästan alltid i topp i olika tester. Det är dessutom det bilmärket med mest nöjda ägare, och Legacy är den bilmodell som det rapporteras minst fel på totalt. Vi (läs: mamma och pappa) köpte en i höstas och hela familjen är supernöjd.
Dessutom har den lågväxel, jättebra när man ska sega sig upp för branta och hala backar med släp där bak.
 
Sv: Dragbil, hur svårt ska det vara egentligen?

Tack för tipsen, dock ganska många bilar som går bort av ett eller annat skäl.

Funderar på om man ska kolla lite på ford maverick (lr mazda tribute, som jag har förstått det så är det i princip samma bil?)
 
Sv: Dragbil, hur svårt ska det vara egentligen?

Alla subaru med det gamla chassiet går tyvärr också bort.
 
Sv: Dragbil, hur svårt ska det vara egentligen?

Har kört dessa & tyckte de var trevliga.

Hyundai santa fe

Mitsubishi pajero sport(mkt bra dragbil men drar otroliga mängder upp till 3,5 liter/mil med släp+ 2 mindre hästar)

Mitsubishi outlander(drar mkt men är trevlig att köra & dra med)

Toyota rav4(litet bagage utrymme, inte så stor motor men drar inte överdrivet mkt bränsle)

Dessa är alltså såna bilar jag hade kunnat ha själv, andra ids jag inte rekommendera;)
Kom oxå ihåg att japanska bilar är mer hållbara än andra.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Dragbil, hur svårt ska det vara egentligen?

Santa Fe får inte dra TS-släp på B-kort. Gäller ev Pajero sport också.
 
Sv: Dragbil, hur svårt ska det vara egentligen?

Mercedes & BMW är bakhjulsdrivna men där finns säkert många modeller så jag skriver ingen specifik.
 
Sv: Dragbil, hur svårt ska det vara egentligen?

Då rekommenderar jag inte en 4hjulsdriven bil åt sig om du inte har BE kort, säkrast är en vanlig sedan eller kombi så att vikterna stämmer.
Såg inte vad du hade för transport & vad för vikter du tänkt köra i den?
 
Sv: Dragbil, hur svårt ska det vara egentligen?

Glömde tillägga kända fel oxå.

BMW : växellådorna har rykte att gå sönder

Mercedes : Rostar snabbt(-02 orna har redan börjat rosta, & förutom det har de problem med handbromsarna då de har lite speciella handbromsar, annars brukar de hålla till 30-35000 mil bra när andra bilar börjar krångla vid 18-19 000)

Såg nu vad ditt släp vägde, det kan vara svårt att hitta vanliga bilar som får dra de vikterna, vanligast är 1300kg, men kan rekommendera volvo som brukar få dra rätt mkt)
 
Sv: Dragbil, hur svårt ska det vara egentligen?

Då rekommenderar jag inte en 4hjulsdriven bil åt sig om du inte har BE kort, säkrast är en vanlig sedan eller kombi så att vikterna stämmer.
Såg inte vad du hade för transport & vad för vikter du tänkt köra i den?

Det är inte jag som är TS. Däremot har jag hyfsad koll på 4-hjulsdrivna och släpvagnsvikter för B pga jag har haft en sådan bil och nästa blir sannolikt det igen. Därför kommenterade jag ditt inlägg. Och som jag skrev i ett tidigare inlägg finns det flera bilar med 4-hjulsdrift som får dra TS-släp på B-kort. Om man sedan vill ha någon av bilarna är upp till var och en. Av de jag föreslog skulle jag kunna tänka mig flera av dem, men inte alla, men smaken är olika.:)
 
Sv: Dragbil, hur svårt ska det vara egentligen?

Nja vi har haft flertalet bmw och mercedes och varken växellådsproblem eller rost!

det som däremot är problem på bmw är sensorerna till abs/asc systemet, dom blir det ofta fel på och då slås hela systemet ut=inte så bra. men en enkel sak att byta.
 
Sv: Dragbil, hur svårt ska det vara egentligen?

Hittar du en intressant bil skriv in registreringsnummret här
https://www21.vv.se/fordonsfraga/

Så får du upp vad bilen får dra.

Vi ska köpa Audi A4 1.8T Avant Quattro, den får dra 1.540kg med B-kort.
Vi har även kollar på WV Passar tdi 4motion, den får dra 1.370kg med B-kort.

En volvo 740 GL får ju bara dra 1.380kg.


Ska du ha en kombi eller en sedan? Jag har hittat massa bak och 4 hjulsdrivna bilar som får dra över 1.400kg.

Edit: Från en annan tråd jag svarade i igår.
Toyota RAW 4 2,0 får dra 1460kg med B-kort och 1500kg med BE.
Toyota RAV 4 2,0 Widebody får dra 1500kg med B-kort och det är oxå max.
Toyota RAV4 2,0 Business får dra 1430kg med B-kort och 2000kg med BE.
Toyota Rav4 Hamilton Edition får dra 1360kg med B-kort och 1500kg med BE.
 
Senast ändrad:
Sv: Dragbil, hur svårt ska det vara egentligen?

Suck, behöver hjälp nu, vet att det finns massor av dragbilstrådar, jag har sökt men hittar inte det jag vill veta.

Sedan min vackra 740 totalkraschades av min pappa så är jag billös, inte helt kul när man har träningar minst 1 gång i veckan på annan ort :crazy:

Det stora problemet är ju vikter, jag har bara B kort utan planer på att ta E kort (eller visst skulle jag kunna göra det, men det skulle ju vara fint om det vore fler än jag som kan köra bilen + släpet).
Mitt släp har en totalvikt på 1350 kg, behöver således en bil som får dra det på B kort. Och nu när jag har tittat runt så finns det ju nästan inga sådanna bilar som matchar mina krav! :eek:

Vad jag har för kriterier:
  • relativt ny bil, någonting som har gått runt 10.000 mil, årsmodellen bör inte vara äldre än -01
  • Bak eller fyrhjulsdriven
  • Bensinmotor
  • Max 200.000:-

Var inne på Volvo XC70, men den väger för mkt, likaså V70 med awd.
Även Audi A4 Quattro och Honda CR-V har för höga totalvikter.
Funderar lite på bmw men har inte kollat vikterna på dom ännu.
Helst av allt vill jag ha en Subaru outback, men dom är lite väl dyra och det finns ju tyvärr inte speciellt många på begagnatmarknaden ännu :(

Så tips hitåt! jag måste ha en bil snart!

inte en suzuki vitara?
bak hjulsdriven el fyr hjulsdriven (du kan välja)
Våran 05a får dra 1520 på vanligt b-kort. en 00a får dra 1550 tror ja d var.

far o jag har varit jättenöjda med denna som dragbil.men tyvärr ska han sälja den nu för han ska köpa diesel:crazy:

så jag letar själv bil nu.. dock i under 60 000 kr klassen.

men suzukin har varit kalas att dra med. har dragit ett umesläp med boggie
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Katter och spädbarn
  • Hundhantering

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp