Dragbil, hur svårt ska det vara egentligen?

Sv: Dragbil, hur svårt ska det vara egentligen?

Nej, om jag minns rätt fanns den stora turbomotorn på 245 hk eller något liknande i Sverige då. En bekant till mig funderade nämligen på att köpa en sådan och vi diskuterade det en del.

0,85 l/mil är väl knappast blandad körning? Enligt Subaru är den 0,93 för de bilar som säljs idag. Men motorn du menar var kanske klenare?

Det jag tycker är småfånigt med en rallymotor i en SUV är att man kan inte köra en SUV som en rallybil. Nog för att Forestern är en bil, men den har inte samma vägegenskaper som en personbil med motsvarande prestanda. Däremot kan jag hålla med om att det ibland är praktiskt med många hk i en dragbil.

En rallymotor är inte riktigt lika fånigt i en V70 eftersom den har andra vägegenskaper än en SUV generellt sett. Förmodligen är dock Subarus 4-hjulsdrift vassare än Haldex. Totalt sett tycker jag att stora motorer är tämligen onödiga i vanliga personbilar och SUV-ar. Stora motorer medför ofta en större bränsleförbrukning vid vanlig körning. Men jag kan hålla med om att bilarna ofta blir kuligare att köra när det händer mera när man trampar på gasen.

Nej, jag skulle inte beskriva XC70 som en SUV eftersom den mera ser ut som en personbil än som en jeep. Däremot har den både personbils- och jeepegenskaper. Jag har inte kollat om Volvo kallar den för SUV. Spelar det någon roll? Är det någon idé att vi fortsätter att träta om ordet SUV eller stadsjeep som du verkar vara allergisk emot? Varför har jag inte förstått. För mig som fd ägare till en Honda CRV (s k SUV) så är det bara ett sätt att beskriva en biltyp.
 
Sv: Dragbil, hur svårt ska det vara egentligen?

Nej, om jag minns rätt fanns den stora turbomotorn på 245 hk eller något liknande i Sverige då. En bekant till mig funderade nämligen på att köpa en sådan och vi diskuterade det en del.

0,85 l/mil är väl knappast blandad körning? Enligt Subaru är den 0,93 för de bilar som säljs idag. Men motorn du menar var kanske klenare?
Vi köpte Subaru 2004 och då erbjöds inte 2,5XT i Sverige medan den fanns tex i Tyskland.

Jo det är blandad körning som avses. Nu har Subaru lite olika uppgifter om förbrukningssiffror så jag vet inte vad som stämmer. Men du kan inte titta på årets modeller och sen anta att en nästan likadan bil fast med turbo borde dra lika mycket.

2,0 XT finns inte längre att köpa här. Det finns 2,0X och 2,5 XT där bara 2,5an har turbo. Personligen tycker jag det är lite synd för 2,5an tar som sagt lite väl mycket bensin.

Det jag tycker är småfånigt med en rallymotor i en SUV är att man kan inte köra en SUV som en rallybil. Nog för att Forestern är en bil, men den har inte samma vägegenskaper som en personbil med motsvarande prestanda. Däremot kan jag hålla med om att det ibland är praktiskt med många hk i en dragbil.
Jag skulle nog säga att det är minst lika fånigt i alla bilar i så fall. Jag behöver sannolikt effekt oftare än de som aldrig drar tex. Därför är det rimligt med lite mer effekt i dragbilar. Men egentligen är det kanske mer vrid som skulle behövas

Stark motor är mer staus än nytta och lika onödigt för alla i så fall. Och när använder du effekten i en bil? Är det i lägen där väghållningen sätter gränsen? Tveksamt.

Nej, jag skulle inte beskriva XC70 som en SUV eftersom den mera ser ut som en personbil än som en jeep. Däremot har den både personbils- och jeepegenskaper. Jag har inte kollat om Volvo kallar den för SUV. Spelar det någon roll? Är det någon idé att vi fortsätter att träta om ordet SUV eller stadsjeep som du verkar vara allergisk emot? Varför har jag inte förstått. För mig som fd ägare till en Honda CRV (s k SUV) så är det bara ett sätt att beskriva en biltyp.
Ja vi kan skippa debatten om SUV eller inte eftersom det inte verkar finnas någon definition på ordet. Det är därför jag ogillar det. Det säger ingenting om bilen egentligen.
 
Sv: Dragbil, hur svårt ska det vara egentligen?

Vi köpte Subaru 2004 och då erbjöds inte 2,5XT i Sverige medan den fanns tex i Tyskland.
Ok, då minns jag väl fel.

Jo det är blandad körning som avses.
OK, det var ju rätt OK då.

Men du kan inte titta på årets modeller och sen anta att en nästan likadan bil fast med turbo borde dra lika mycket.
Tja, min erfarenhet är att bilar med turbo inte drar mindre än motsvarande motor utan turbo, men det finns antagligen bilar där det är så.

Jag skulle nog säga att det är minst lika fånigt i alla bilar i så fall. Jag behöver sannolikt effekt oftare än de som aldrig drar tex. ... Stark motor är mer staus än nytta och lika onödigt för alla i så fall. Och när använder du effekten i en bil? Är det i lägen där väghållningen sätter gränsen? Tveksamt.
Ja, det var ungefär det jag skrev.

Jag tror att det normala sättet att använda effekten i en bil är vid accelerationer för t ex snabbare omkörning eller att slippa växla ned i en uppförsbacke om man kör med släp. Då sätter inte väghållningen gränsen. Väghållningen inverkar dock om man skulle vilja köra snabbt eller "explosivt" på exempelvis krokig väg.

Ja vi kan skippa debatten om SUV eller inte eftersom det inte verkar finnas någon definition på ordet. Det är därför jag ogillar det. Det säger ingenting om bilen egentligen.
Vi får väl fråga bilbranschen vad de menar med ordet om vi vill veta.
 
Sv: Dragbil, hur svårt ska det vara egentligen?

Tja, min erfarenhet är att bilar med turbo inte drar mindre än motsvarande motor utan turbo, men det finns antagligen bilar där det är så.
Jo kör du lugnt och försiktigt så drar en turbobil mindre bränsle tack vare högre verkningsgrad.

Frågan är om de som köper en bil med turbo kör försiktigare än de som väljer modellen utan turbo. Jag tvivlar :angel:
 
Sv: Dragbil, hur svårt ska det vara egentligen?

Hej
Jag hade en volvo V70 -98 bensin fick dra 1530 Kg på b-körkort men det gick trögt i backarna. Måste det vara en bensinare? Jag har nu en volvo v70 dieselturbo SUPER dragbil, känner knappt att släpet är bakom drar 0,8!!! liter milen MED släp. Får dra 1370 på B-kort 1800 på BE-kort
 
Sv: Dragbil, hur svårt ska det vara egentligen?

Du har fått massor med förslag redan men men. Jag har precis skaffat en Skoda Octavia 4x4, den får dra 1500 med B-kort och jag är helnöjd med den. Har flera års erfarenhet av Skoda ochhar inte lyckats bli skeptisk ännu. Den kan vara plastig om man köper snikvarianten, men det behöver man inte göra om man inte vill.
Annars kan du köpa min gamla 940 ;)
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Dragbil, hur svårt ska det vara egentligen?

Jag har alltid kört merca och de är super till att dra släp. De går bra mycket längre än 35000 utan att krångla. Min är nu 15 år och knappt någon rost på fast den gått 38000 mil. Dessutom är den snygg. Bakhjulsdriven såklart och diesel. Den dricker 0.6 utan transport, med transport efter drar den knappt litern.
 
Sv: Dragbil, hur svårt ska det vara egentligen?

Hej!

Vi kör med en underbar liten blå volvo, som jag tyvärr inte minns "numret" på.. s40 eller 60 tror jag. Det är ioförsej framhjulsdriven (om jag fattat rätt) men den får dra 1400 med löstagbar dragkrok och 1450 (om jag minns rätt) själva bilen.. (hur det ska gå till i praktiken är något som överskrider mitt förstånd)..

/ Lavinia, som ibland drar med en saab 9-5, som verkligen INTE är en dragbil..
 
Sv: Dragbil, hur svårt ska det vara egentligen?

Jag har mest koll på volvo eftersom vi haft o har flest såna bilar i min familj (och för att jag tycker dom är bra!)
Själv har jag en V70, men de är ju framhjulsdrivna. För min del så funkar det alldeles utmärkt, jag har bara en häst som jag kör omkring med och bor ju i södra sverige så vägarna brukar va rätt bra på vintern även när man kör med släp. Sen kör jag inte jättemkt heller, det blir mest in till ridhuset o så. Men om du SKA ha en bakhjulsdriven bil så blir det ju svårare med de nyare volvo-bilarna. Vad jag vet så är det bara XC70 o dom som är fyrhjulsdrivna, men som sagt så får du därför inte dra så mkt på B.
Jag vet inte hur det är med 940/945 om det finns några bakhjulsdrivna bilar där? Fast de är nog äldre än -01 förstås, men du kan ju ha tur att hitta en välvårdad o fin som inte gått så mkt. Vet att flera är supernöjda med sina 945:or just som "hästbilar". Jag körde en sån ett tag innan, den fick dra 1530 på B (lika mkt som min nuvarande bil).

Så om du vill ha en volvo så får du nog tyvärr ändra lite på något av dina krav... annars tycker jag det är superbra bilar! drar inte så mkt bensin heller, min dricker 0,8 utan släp o runt litern med släp.
En fyrhjulsdriven bil är törstigare, oavsett märke.
 
Sv: Dragbil, hur svårt ska det vara egentligen?

Du är ju GALEN om du ens tänker tanken att köpa en skoda! :o
Värre bil får man ju leta efter..... Finns nåt som heter kvalitet oxå
 
Sv: Dragbil, hur svårt ska det vara egentligen?

Du är ju GALEN om du ens tänker tanken att köpa en skoda! :o
Värre bil får man ju leta efter..... Finns nåt som heter kvalitet oxå

Faktum är att nya Skoda är rätt prisvärda bilar som får hyfsade recensioner i biltester och hos Bilprovningen. Numera har många delar och tekniska lösningar gemensamma med VAG-s övriga sortiment.
 
Sv: Dragbil, hur svårt ska det vara egentligen?

Har precis köpt en Suzuki Grand Vitara -03, fick den i sön. Ska köra med släp på fredag första gången. Får dra 1520 kg på B. Kostade 100 000 :-, hade bara gått 5000 mil. Bensin, välj bakhjul eller fyrhjul manuellt.
 
Sv: Dragbil, hur svårt ska det vara egentligen?

Faktum är att nya Skoda är rätt prisvärda bilar som får hyfsade recensioner i biltester och hos Bilprovningen. Numera har många delar och tekniska lösningar gemensamma med VAG-s övriga sortiment.

Jag håller med. Kvaliten är nog som en Audi eller VW och där kan man förvisso tvivla men det är nog delvis historia nu.

Det som skiljer mest är inredning och ljudisolering. Bilen känns som att den har sämre kvalitet än en VW men så är inte fallet.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Ont i ryggen efter förlossning
  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Gråter du?

Hund, Katt, Andra Djur

  • Katter och spädbarn
  • Hundhantering
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp