Dragbil, hur svårt ska det vara egentligen?

Sv: Dragbil, hur svårt ska det vara egentligen?

Skoda har jag tittat lite på faktiskt, men får dne verkligen dra så mkt?
 
Sv: Dragbil, hur svårt ska det vara egentligen?

Nää det är vell dom nya mercorna som har problem med rost? Dom äldre modellerna brukar hålla sig fina om man sköter dom.
 
Sv: Dragbil, hur svårt ska det vara egentligen?

jag volvo har jag ju redan strukit från listan, det var ju bara XC70 som var intressant, möjligen V70 med AWD och turbo, men den väger ju i princip som XC:n.

940/945 är förvisso bakhjulsdrivna men dom är alldeles för gamla för att vara aktuella för mig, jag vill som sagt ha en bil av nyare årsmodell.
 
Sv: Dragbil, hur svårt ska det vara egentligen?

Suzuki Grand Vitara (den med kort hjulbas) får vi dra våran kärra med B-kort (vi har en Boj, boggi - men vet ej vikt). Tror inte att de här bilarna är så dyra. Vi var och tittade och provkörde en. Jättefin bil men lite liten, vi är ute efter en lite större.


Spelar inte så stor roll vilken körkortsklass det blir. Sen sa bilförsäljaren att de skulle ändra körkortsklasserna? = vad man får dra med vilken bil? Fattade inte riktigt.
 
Sv: Dragbil, hur svårt ska det vara egentligen?

jag volvo har jag ju redan strukit från listan, det var ju bara XC70 som var intressant, möjligen V70 med AWD och turbo, men den väger ju i princip som XC:n.

940/945 är förvisso bakhjulsdrivna men dom är alldeles för gamla för att vara aktuella för mig, jag vill som sagt ha en bil av nyare årsmodell.

Såg att du redan strukit 940 men det går ju att få tag i lågmilare.
Har en 97-a (de tillverkades till 98 har jag för mig) som hade gått 16000 när jag köpte den för ett halvår sedan, gick igenom besiktningen utan problem utan att vi ens tittat bromsarna tex, de har exeptionellt bra besikningresultat, en av anledningarna till att jag valde modellen. Att den sen är extremt lättmekad är ju inte fel, jämför med min saab 9000 där allt satt krångligt till.

Fast jag måste säga att Subaru legacy (eller var det en annan modell?) som nån tipsade om tidigare i tråden verkar lockande, kanske får bli en sån nästa gång det är dags att byta, då är de nog tillräckligt gamla för att passa min pånbok :-).
 
Sv: Dragbil, hur svårt ska det vara egentligen?

Jo kör du lugnt och försiktigt så drar en turbobil mindre bränsle tack vare högre verkningsgrad.

Frågan är om de som köper en bil med turbo kör försiktigare än de som väljer modellen utan turbo. Jag tvivlar :angel:

Har en lättrycksturbo och kom häromdagen på vad pappa menade när han sa "att du får kära försiktigt med dina dubbdäck".
Har nämligen märkt att det lossnat väldigt många dubbar..... :o
Och jag som trodde att han pratade om greppet...
 
Sv: Dragbil, hur svårt ska det vara egentligen?

Istället för att starta en ny tråd lägger jag mig i. Lite tips har jag ju redan fått förstås.

Har en Saab 900 -95 som jag ska göra mig av med snabbast möjligt när den går igenom besiktningen. Är inte nöjd med den som dragbil och nu börjar jag tröttna på den allmännt också. Vill ha något bättre och tryggare=vågar köra hem mitt i natten utan risk för att den går sönder.

Har 60-70000 att spendera. Har ett enkelaxlat släp totalvikt på 1280kg som jag använder ca 1 gång/mån och kör en häst med. Ute efter en bil som inte går sönder (vem är inte det :D ), inte för gammal, helst runt -00, inte drar för mycket soppa.

Har en liten undring också vad man ska titta på vid teknisk data som avslöjar att det är en "bra dragbil". Hk naturligtvis men mer? Och vad bör de ligga på? Har ju jämfört lite de olika bilar jag har erfarenhet av och det som jag kan se ffa är cylinderstorleken, är det av vikt? En del har haft lägre hk men större cylinder och känts bättre med släp än den jag har nu tex.

De jag tittat lite på efter att ha tittat på bilprovnings beg.bil-jämförelse är:

*Volvo s40 (turbon?)
*Subaru legacy (efter tips härifrån)
*Saab 9 3 (far min har en, betydligt bättre drag än min 900 )
*Mazda 626 (väldigt nöjd med min -91 som jag dessvärre totalkvaddade, lika bra senare årsmodeller? )
*Var inne på en v70 men de hade otroligt dåliga besiktningsresultat så det gav jag upp.
*Toyota? (vad för modell för att orka?)

Annat tips?
 
Sv: Dragbil, hur svårt ska det vara egentligen?

Vridmomentet. Det är vad som avgör hur det känns att dra.

Subarun verkar alla vara överens om, men jag tror de ligger högre i pris (men jag har inte kollat själv).
 
Sv: Dragbil, hur svårt ska det vara egentligen?

Men vridmomentet står ju inte utsatt i jämförelserna som finns. Måste in på varje tillverkares sida och leta då antar jag?

Jämför tex Volkswagen Passat som har hk 150, effekt 110 och cylinder 1781, och så min nuvarande, hk 131, effekt 96 men cylindervolym på 1985, vilken drar bäst? Och Legacyn har mindre hk, lägre effekt men lika stor cylindervolym som min saab och här säger ju de som den att den drar bra, i mina ögon blir den ju sämre än den jag har. Det är lite förvillande känner jag. :)
 
Sv: Dragbil, hur svårt ska det vara egentligen?

Hyundai Sonata? Tittar man på teknisk data på 00:an så skulle det kunna vara en höjdare. Ser inte ut som en typisk dragbil utseendemässigt sett dock men... Någon som vet?
 
Sv: Dragbil, hur svårt ska det vara egentligen?

suzuki grand vitara... vi har en sån får dra rätt mkt med b-kort kommer inte ihåg på rak arn

men dom som kört med den säger att den är jätte bra att köra med...:bow:

:banana: :banana:
 
Sv: Dragbil, hur svårt ska det vara egentligen?

Du är ju GALEN om du ens tänker tanken att köpa en skoda! :o
Värre bil får man ju leta efter..... Finns nåt som heter kvalitet oxå

Vad har du för stöd för ett sådant uttalande?
 
Sv: Dragbil, hur svårt ska det vara egentligen?

Skoda har jag tittat lite på faktiskt, men får dne verkligen dra så mkt?

Vi har en Octavia -02:a, 1.8T 150 hk turbosnurra med hyfsat vridmoment. Fyrhjulsdrift av samma typ som i XC70. Den får (och kan utan bekymmer) dra 1500 kg med både B och BE behörighet. En sådan får man för en knapp hundring och det är mycket bil för pengarna. Kvaliteten är som på alla andra VAG bilar och om det är bra eller dåligt kan man ju alltid diskutera. Helt klart är att Skoda är billigare än motsvarande Audi eller VW.
 
Sv: Dragbil, hur svårt ska det vara egentligen?

Liten uppdatering. Har nu inköpt en ny bil och sålt min gamla Saab. Tack vare er här på Buke så är jag helnöjd. Har haft den i drygt två dygn nu och körde mitt hästsläp fullt med tungt skräp till tippen idag och vilken fröjd! :D (både att bli av med skräpet och att köra det med denna bilen.) Kände ju knappt släpet där bak och då är sist biten till tippen en BRANT backe som Saaben knappt klarade ens på 1:ans växel.

Så vad blev det? Efter MYCKET letande och jämförande och annonsletande blev det som flera här tipsat om, en Subaru Legacy 2.5GX -99, 10500mil, nybes dagen innan jag hämtade den. Så nu sällar även jag mig till skaran av nöjda Subaruägare. :D Fortsätter det såhär vill jag aldrig göra mig av med den. :p Bra pris eller inte, det vet jag inte men betalade 70000kr för den och enl oberoende sidor på nätet värderade den till 75-83000kr vid privat försäljning och uppemot 90 hos bilhandlare så även där känner jag mig nog nöjd.

Hur som, TACK ni som så solklart höjde era Subarus till skyarna hade ALDRIG tittat på en sån utan er här och nu är jag supernöjd! :banana:
 
Sv: Dragbil, hur svårt ska det vara egentligen?

Gratulerar! Du sällar dig alltså till skaran som skiljer mellan bil med dragkrok och dragbil... :D
 
Sv: Dragbil, hur svårt ska det vara egentligen?

Hehe, ja jag gör väl det. Som jag sa till min bror, prismässigt skiljer det ju inget på en dålig dragbil och en bra dragbil (kunde kanske fått en -00 för samma pris som fortfarande kunde dragit, men inte lika bra) så om jag nu ändå ska ha en bil som jag kan dra häst med så varför inte en som det känns bra med? :)
Synd att hästen min är dräktig i näst sista månaden, annars hade vi dragit iväg imorgon. :D
 
Sv: Dragbil, hur svårt ska det vara egentligen?

Vi har en Volvo 945 GL som får dra 1500 på B-kort, på tal om vad Volvo får dra. Ofta rätt mycket.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp