Bukefalos 28 år!

Dragkedja på stövlar?

Apollo 13

Trådstartare
Jag ska beställa ett par ridstövlar. Har idag ett par Königs Grandgester till tävling och är helt klart inne på ett par till att ha till träning. MEN, jag har funderingar kring att ha dragkedja eller ej.

På mina nuvarande har jag det inte, när jag skulle köpa stövlar sist, och kom in i första butiken och provar stövlar, det första som händer är att en kedja går sönder. Vet dock inte vad det var för märke (med med tanke på vad det var för butik så var det inte värsta sniket iaf ;)).
Sen på butiken som jag väl köpte stövlarna på, så sa butiksbiträdet (äldre man) att han inte alls förstod sig på att man skulle ha kedja... tror iof mest att han ville bli av med de jag suktade på som inte hade kedja.. eller?

Jag är iaf skraj för att de ska gå sönder? Man vill ju att de ska sitta rejält tajt även när man ridit in dem och hur mycket fixar kedjan eg?

Kom gärna med egna erfarenheter och åsikter!
 
Sv: Dragkedja på stövlar?

Skulle aldrig köpa ett par stövlar utan kedja. Är ju sjukt jobbigt att få på/av sig stövlarna. Sedan så sitter de snyggare med kedja.
 
Sv: Dragkedja på stövlar?

För två år sedan fastnade jag rejält i mina dyra stövlar utan dragkedja och det var så nära att vi fick klippa upp dem. Tog en halvtimme att få av dem och jag hade sådan kramp i benen, efter det sätter jag aldrig på mig ett par stövlar utan dragkedja.

Dragkedja fram är att föredra då den inte slits lika mycket som en som sitter baktill.
 
Sv: Dragkedja på stövlar?

Usch, det lät verkligen inte kul... men hur pass starka är dessa kedjor eg?
Jag är inne på att ha kedja på de nya eftersom jag får för mig att de skulle bli så meckigt att dra på och av dem varje dag.. vill att de ska gå lite snabbt..

Tack för tipset om att sätta dem fram!
 
Sv: Dragkedja på stövlar?

jag förstår inte hur man inte vill ha kedja :p de traumatiska minnena från barndommen och konstläder stövlar som man fick ha 2 pers att dra av. och smärtan när man blivit trampad på foten så den var svullen och öm, och sen måsta ha av den redan trånga stövlen XD.

jag vill ha dragkedja, mycket smidigare att ha på och av stövlen.
 
Sv: Dragkedja på stövlar?

Jag har ett par Cavallo Grand Prix Plus med dragkedja fram och har använd dem i stort sett varje dag i dryga två år. Än har inte dragkedjorna gett sig, men tricket är att hålla dem rena, om jag har förstått det rätt. Det är smuts och sand som förstör dem, samt när man drar upp och ner dem, så jag drar aldrig igen dragkedjorna när jag tagit av dem, knäpper bara ihop knappen högst upp. Sen får man nog räkna med att behöva byta ut dragkedjan förr eller senare, om man använder stövlarna flitigt. Men jag kommer aldrig köpa ett par utan igen!
 
Sv: Dragkedja på stövlar?

Om jag inte har kedja så måste jag ha ett par vidare annars skulle jag aldrig få på mig stövlarna. Så med kedja så kan man få en bättre passform, men kedjan ska så klart sitta fram.
 
Sv: Dragkedja på stövlar?

Mina gamla cavallo piaff hade jag dragkedja på insidan fram. Den höll i 10 år och då red jag varje dag. Nu har jag ett par Petrie Anky elegance med likadan dragkedja, har bara haft dom i några år, men använder de varje dag och dragkedjan är det inget fel på alls. Och jag måste nog erkänna att jag inte är så noga med att sköta dom heller. Har dessutom ett par Petrie superior där dragkedjan sitter mitt fram och inte lite på insidan, de har jag iof bara haft i ett år så jag kan nog inte säga något om hållbarheten där. Men de sitter mycket bättre med dragkedjan mitt fram tycker jag. Upplever att stöveln kan sitta åt mer kring fotleden. Hade jag inte haft dragkedjan på de stövlarna hade jag aldrig någonsin kommit i dom...
 
Sv: Dragkedja på stövlar?

Dragkedja helt klart. Har haft ett par cavallo i 14 år utan och det har inte gått en dag utan att jag har önskat att de hade dragkedja.
De har dessutom gått sönder flera gånger i sömmen mellan skon och skaftet från kraften som blir när man drar av dem. Eftersom de är långa och smala har det varit väldigt svårt att hitta någon som kan laga dem också, de flesta skomakarna här är karlar med stora armar :D

Nu har jag uppdaterat till könig sir med dragkedja. Bliss!
 
Sv: Dragkedja på stövlar?

Har ett par Italienska stövlar (dock hoppstövlar) med dragkedja bak. Den har aldrig bråkat med mig, och då har jag ändå tvingat dem över båda ridbyxa och två på tjockare ridstrumpor när det varit för kallt för att ha de strumpor jag vanligtvis har (tunn ovandel som är i ett lite glansigt material) och redan med dem sitter de tajt! Har fått ha hjälp med att få upp dragkedjan ibland för att de suttit så tajt med två par strumpor.
Skulle antagligen aldrig fått av dem om det inte varit för dragkedjan. ;)

Stövlarna är 6 år gamla och har fått klackas om antal gånger, men dragkedjan har hållit :)
 
Sv: Dragkedja på stövlar?

Klart du skall ha dragkedja, det är inte kul att spendera 30 minuter på att ta av sig stövlarna en varm sommardag...

De går sönder ja, dragkedjor är en slitdel kan man säga så man får räkna med att de behöver bytas efter några år.
 
Sv: Dragkedja på stövlar?

När jag inte hade dragkedja kunde jag inte använda stövlarna om jag var själv i stallet. Var tvungen att alltid ha hjälp för att få av dom. Mina nya stövlar har dragkedjan på insidan fram och passformen är superb! Däremot kände jag faktiskt av knappen mott knästödet, men det beror nog bara på att dom inte är inridna än och fortfarande 1 cm för höga.
 
Sv: Dragkedja på stövlar?

Jag har haft både utan och med dragkejda fram på König-stövlar. Kommer aldrig mer köpa utan dragkedja. Jag har haft mina i två år och de är hela och snygga utan problem med dragkedjan. Den stora skillnaden är att de inte blir superstora i vristerna och därför ger bättre stöd. Jag har hört om folk som tror att det blir skav på sadelkåpan men jag sitter inte med tårna inåt så jag har inte sett några sånna märken på någon av de sadlar jag rider i.

Men som någon skrev är det viktigt att rengöra kedjan så att den inte pajjar. Siliconspray skyddar bra mot smutsen, det finns att köpa på vanliga skomakare. :up:
 
Sv: Dragkedja på stövlar?

Jag sköter mina stövlar katastrofalt dåligt men kedjan har ändå hållit i 6 år. Bytte precis ut dem då det "tyget" som är brevid kedjan hade blivit så nött att kedjan fastnade där ibland. Kostade 800 spänn hos min skomakare för båda stövlarna.

Jag hade aldrig fått på mig mina stövlar utan kedja. Är 5 cm bredare om vaden än under knät så då hade de ju fått glappa sjukt mycket vid knät. Inte så snyggt.
Har ett par Cavallo Piaffe.
 
Sv: Dragkedja på stövlar?

Jag har ingen knapp av just den anledningen att jag fick skav av mina gamla så när jag beställde nya tog jag utan knapp men jag är sjukt känslig och får skav av allt.
Typ när jag mockade häromdagen fick jag skav i händerna för att jag inte mockat på 4 veckor....
 
Sv: Dragkedja på stövlar?

Har ett par Cavallo Passage Plus tror jag... Cavallo är det iaf! Haft dem sedan 2010 och dragkedjan har hoppat två gånger. Men det är mest för att jag inte skött dem som man ska. Och för att mina mått är lite knepiga. Bla. fick jag skicka tillbaka dem nästan direkt när de kom för att den ena kedjan var snett ditsydd... Men i vilket fall så kostar det för mig mellan 100-150:- att få en hoppas dragkedja fixad hos en skomakare! Och jag älskar mina stövlar. Utan dem känner jag mig naken, rädd och exposed....
 
Sv: Dragkedja på stövlar?

Har precis fått mina nya Cavallo med kedja snett fram. Vill absolut ha utan som mina gamla jag haft i 12 år men de hick inte att få ngt vidare i skaftet så då blev det med. Håller på att gå in dem så jag har inte ridit i dem än.
Fick tipset att varje dag torka av dragkedjan på båda sidor med en liten handduk. Då hinner inte stöv o smuts att fastna i "piggarna" och dragkedjan ska hålla.:)
 

Liknande trådar

Utrustning Jag beställde hem ett par Opus High Rider från MH i veckan då de håller på att sälja ut den och några andra modeller till nedsattpris...
Svar
3
· Visningar
995
Senast: Fanny1012
·
Hästhantering Hej, Jag köpte min första egna häst hösten 2019. Honom köpte jag eftersom han skulle vara/verkade vara så lugn och snäll i hanteringen...
2
Svar
21
· Visningar
4 887
Senast: Happimess
·
M
Avel Ok, nu blir det en kluring. Ska försöka reda ut så gott jag kan men det blir nog lite långt Har ett sto f-2005. Hon har varit utlånad...
2
Svar
34
· Visningar
5 084
Senast: Digbil
·
Dressyr Nu behöver jag hjälp! Dags för nya stövlar men vad ska man välja?! Det finns ju en uppsjö av märken, de jag kommer på är (fyll gärna...
Svar
11
· Visningar
3 033

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp