Bukefalos 28 år!

Dressyrstövelsdissektion

Damsadelsryttarinna

Trådstartare
Nu behöver jag hjälp! Dags för nya stövlar men vad ska man välja?!
Det finns ju en uppsjö av märken, de jag kommer på är (fyll gärna på):
*Cavallo
*DeNiro
*Petri
*Königs
*Amazona Sueca
Sen finns det ju olika modeller av varje märke.
Så till mina frågor. Vilket märke/modell har du och vad är för- och nackdelar?
Vad är utmärkande för olika märken? Smalast vrist? Högst båge? Liten i storleken? Bäst hållbarhet? Osv.
Sen är det ju det här med styvheten på skaften.Jag har alltid haft Cavallo (utan dragkedja då iaf inte den går sönder) men nu när de mer eller mindre faller i småbitar måste det bli ett par nya. Hur är de i förhållande till andra märken i styvhet? Går det att välja? Vilka märken är jobbigast att rida in?
Ja, ni fattar. 1000 frågor och jag bor på en öde ö (nästan ;)) så att åka iväg till en butik som har alla märken blir svårt. Jag har normalhöga ben för storlek 38 men smala vader (ca 33 cm).
Jag tar tacksamt emot lite tips för att sedan kunna sikta in mig på det som låter intressant.
Tack! :bow:
 
Jag har haft Königs Sir, men sen ett år tillbaka har jag Petrie måttbeställda för mina låga vrister. När jag hade Königs så glappade dom i foten men Petrie stövlarna sitter som en smäck!
 
Königs är jättestora runt fotleden och även stora på andra håll.

Petrie och De Niro passar bättre för oss med smala ben.

Hårdhet beror helt på modell och går inte att säga utifrån märke , dock är De Niros hårdaste inte i närheten så hårda som Petries hårdaste.
 
Ah, här är jag i mitt esse!

Jag har tre par stövlar:

Cavallo Grand Prix Plus: Mitt sämsta par. Inte så väldigt hårda, lite sladdriga, lädret inte lika fint och glansigt som dyrare stövlar, upplever att kvalitén gått ned avsevärt för jag har alltid haft Cavallo förr av billigare modeller och de har haft jättefint läder. De stövlar Cavallo gör nu med samma fina läder är Piaffe Plus och måste jag betala över 7000 för Cavallo väljer jag hellre Königs. GPP är ganska smala i vristen och svängda över vaden, inte lika raka som "riktiga" dressyrstövlar. Eftersom jag gick ned mycket i vikt efter köp så har mina korvat sig kring vristen dock. Jag bedömer att någon som kanske inte är van vid STENHÅRDA stövlar skulle uppskatta dem dock för de är ju inte lika mjuka som hoppstövlar.

Königs Sir med lack: Större runt vristen, inget som stör mig dock. Superäder, MEN, passning dock för mina är köpta för nästan 10 år sedan, jag har hört av en del vänner att lädret på nya stövlar nu inte alls är lika bra längre, det kan inte jag uttala mig om dock. Mina Sir är riktigt hårda på utsidan men mjukare på insidan. Med facit i hand hade jag inte tagit lack på insidan av stöveln, det blir lite gnissligt! I övrigt har jag inga klagomål, det är väldigt vackra stövlar.

Amazona Sueca, Celeris Passage: Mina BÄSTA stövlar, fick hem dem för en vecka sedan och har ridit tre pass. Lite smalare i vristen men inte sådär fult "hoppigt", sitter som ett smäck utan att vara för tighta. Lädret är som en dröm, riktigt tjockt smörigt. Utsidan är så hård att jag inte kan rubba dem ens med våld, men insidan är helt mjuk. Första passet jag red i dem var de helt inridna på fem minuter. Håller leverantören samma kvalité i framtiden vill jag aldrig ha något annat. De slår mina Königs med längder och då är jag ändå nöjd med Königsstövlarna.
 
Jag har just beställt ett par Königs, lika som de jag har men en cm högre och högre dressyrbåge. Anledningen till att det blev dem var fötterna. Amazona Sueca, deNiro och Petrie är alla något rundare och högre över fötterna och passar mig sämre. Jag är medveten om att kvaliteten blivit sämre de senaste fem åren men mina har verkligen hållit för mkt misshandel. Har bytt en dragkedja, klackat om dem och sytt i en söm söm jag slitit ut. Kollade också på Derby Prestige som jag tycker är fina men jag tror de passar någon med mindre fötter bättre.

Jag tycker också att dressyrbågen är finast på königs, den är lätt klumpig eller som på Cavallo, ganska fult formad... Sån är jag.
 
Jag har tidigare haft Cavallo Grand Prix som var ordentligt hårda. Bra stöd men stora runt ankeln vilket ledde till lite guppande i stöveln som i sin tur ledde till ordentliga skavsår.
Har beställt och skall hämta ut ett par De Niro på lördag - ett par Raffaello har jag för mig. Valde De Niro denna gång pga. allt gott jag hört om komforten på dem. Måttade i butik så det blir spännande att se om de passar :nailbiting:
 
Beställde ett par DeNiro här om dagen. Valde DeNiro då jag dels hört gott om dom samt att dom är smalare vid framför allt fotleden.
Har även spanat in Amazona Sueca men det hade blivit svårt för mig att prova innan beställning.
 
Jag har haft flera modeller av De Niro, cavallo, petrie och königs.

Favoriten är petrie. Rider nu i petrie athene, måttade och med följande extra:
Extra hård utsida, ännu hårdare än anky elegance
Cognac
Spänne i lackad brun krokodil
Extra hög båge

Det är bästa och skönaste stövlarna jag haft! Ger super stöd men lädret i foten och på insidan är mjukt så de var sköna från dag ett.
 
Nu behöver jag hjälp! Dags för nya stövlar men vad ska man välja?!
Det finns ju en uppsjö av märken, de jag kommer på är (fyll gärna på):
*Cavallo
*DeNiro
*Petri
*Königs
*Amazona Sueca
Sen finns det ju olika modeller av varje märke.
Så till mina frågor. Vilket märke/modell har du och vad är för- och nackdelar?
Vad är utmärkande för olika märken? Smalast vrist? Högst båge? Liten i storleken? Bäst hållbarhet? Osv.
Sen är det ju det här med styvheten på skaften.Jag har alltid haft Cavallo (utan dragkedja då iaf inte den går sönder) men nu när de mer eller mindre faller i småbitar måste det bli ett par nya. Hur är de i förhållande till andra märken i styvhet? Går det att välja? Vilka märken är jobbigast att rida in?
Ja, ni fattar. 1000 frågor och jag bor på en öde ö (nästan ;)) så att åka iväg till en butik som har alla märken blir svårt. Jag har normalhöga ben för storlek 38 men smala vader (ca 33 cm).
Jag tar tacksamt emot lite tips för att sedan kunna sikta in mig på det som låter intressant.
Tack! :bow:

Jag köpte Airat vinteredition och är mycket nöjd med dem. Frös inte en sekund i dem i vintras. Därför blev det sommarstövlar av samma märke. De har i o f s dragkedja vilket jag egentligen inte ville ha med jag hittade inga som var bekväma utan. Det tog ca tre ridturer sedan var de "inridna".
Prisvärda - ca 3000 kr för vinter och ca 2000 kr för sommar.
 
Jag har ett par lackstövlar från Alex boots som jag tycker är ursnygga. Dom är inte stenhårda, men verkligen inte hoppmjuka. Hög snygg siluett med ganska smal vrist. Hög både! Kostade 3000 pix på Falsterbo för ett par år sen. Använder mina pinsamt lite eftersom jag numera föredrar att rida i mina mjuka Hööks Arezzo:p.
998221_10200910358833134_3085315_n.jpg
 
Köpte nyligen att par deniro dressyrstövlar. Hittills väldigt nöjd, hade cavallo piaffe plus innan och ja tycker DeNiro är skönare och snyggare.
 
Jag har stövlar från Ulrika Strindinger och Königs comtess men jag föredrar dom från Ulrika alla dagar i veckan. Hård utsida men supermjuka på insidan och foten. Skulle jag köpa nya skulle jag absolut kunna tänka mig ett par till därifrån.
Upplever som många andra att dom från Königs är breda vid vristen och blir slitna fort på insidan. Dom från Ulrika ser knappt använda ut! Väldigt bra pris också :D
 

Liknande trådar

Utrustning Är det någon som har ett par stövlar av den här modellen som kan berätta om de är nöjda eller inte? Jag har gått ner en del i vikt de...
Svar
3
· Visningar
699
Senast: Ketrawzc
·
Utrustning Efter att ha letat och letat, provat och provat så hittade jag ÄNTLIGEN en sadel som min känsliga häst verkar trivas bra i, nämligen en...
Svar
2
· Visningar
811
Senast: caballus
·
Utrustning Är det bara jag som har problem med att hitta passande chaps och speciellt stövlar till långa smala ben samt lite större fötter...
Svar
7
· Visningar
1 286
Senast: Putte
·
Äldre Jag ska köpa mig en ny cykel och har siktet inställt på en hybridcykel. Har kollat lite på internet och idag varit i butik och ställt...
2 3
Svar
50
· Visningar
20 179
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Hundlucka
  • Flämtningar

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp