Bukefalos 28 år!

drar ner huvudet samt försöker ta betet.

S

skorpan3

Hejsan.

Har ett 6 årigt sto, hon är världens underbaraste häst på marken.
Men när man rider så försöker hon ta betet och dra ner huvudet.

det är som mest i galopen.
men hon gör det bara när jag försöker jobba henne förutom galopen (där gör hon det alltid) Men det är jätte ireterande och jag vet inte hur jag ska få bort det.

Kan det bero på att hon inte orkar jobba ?
för hon har inte mycket muskler eller kondis.
någon som vet? eller kan ge mig några tips ?
 
Sv: drar ner huvudet samt försöker ta betet.

Det kan ju mycket väl vara så att hon inte orkar bära sig ännu i galoppen. Är det bara när du försöker arbeta henne i form i galoppen som hon gör detta?

Hur går hon i skritt och trav när du jobbar henne i form?
 
Sv: drar ner huvudet samt försöker ta betet.

Ne det är ungefär bara skritt hon kan jobba i form i. Men det händer även där att hon drar med huvudet. i traven så lyssnar hon bra och sånt med hon går sällan i form. så fort jag försöker jobba henne så försöker hon smita undan.

iband så går hon fint på tygeln och sånt, då brukar ju tygeln bli automatiskt lösare, då tar hon tag i betet och drar ner huvudet, men 1 sekund senare går hon på tygeln igen och sedan drar hon ner huvudet igen. så håller hon på( i skritt.)

Men hon är så känslig i munen också. så när jag travar och kortar tyglarna lite så ökar hon både farten och blir svårare att kontrollera.

Men annars fungerar skritten och traven bra.
 
Sv: drar ner huvudet samt försöker ta betet.

Låt henne gå med huvudet högre, ha inte ner henne på tygel förens hon byggt upp muskler. Det gorde syrran med sin häst och han la till sig med många olater.
Tex. Gå och bita sig i bogen. Dra ner huvudet så det hamnade ur läge för bettet. Bocka och dra.
Jätte roligt, när hon tillslut insåg att hon inte fick ordning på honom. Och jag fick ta över honom, hände ganska fort hon hade hållit på och skulle sälja honom mm. Men det vart inget och hon skulle ha kvar honom. Han bokade av henne och hon vägrade rida mer.

Hon hade från början ridit honom på tygel, och han visste pricis hur han skulle gå för att undvika bettet.
Han bockade av mig en gång och stack 3. Då bytte jag bett och ridstil. Det var väll inte så roligt att rida med handen ca 1 dm framför vamliga handläget, men det gick. Höll på så ett tag och sen gick han i bättre form mm. Än när han skulle gå och se vacker ut med böjd nacke. Bara en tanke.

Bär hon inte upp sig, rid inte ner henne. Enligt mig lede det bara till framtida problem.
 
Sv: drar ner huvudet samt försöker ta betet.

Jag tror att du behöver stärka hennes muskler mer .. om hon är omusklad är det inte så konstigt att hon inte bär sig i galoppen(/traven?) , därav försöker hon sno bettet och dra iväg . Kolla "bygga muskler" -tråden ! :D
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: drar ner huvudet samt försöker ta betet.

Ne det är ungefär bara skritt hon kan jobba i form i. Men det händer även där att hon drar med huvudet. i traven så lyssnar hon bra och sånt med hon går sällan i form. så fort jag försöker jobba henne så försöker hon smita undan.

iband så går hon fint på tygeln och sånt, då brukar ju tygeln bli automatiskt lösare, då tar hon tag i betet och drar ner huvudet, men 1 sekund senare går hon på tygeln igen och sedan drar hon ner huvudet igen. så håller hon på( i skritt.)

Men hon är så känslig i munen också. så när jag travar och kortar tyglarna lite så ökar hon både farten och blir svårare att kontrollera.

Men annars fungerar skritten och traven bra.

Min häst gör så ibland också, jag fick ett tips av en fd hoppryttare (som har tävlat svår hoppning på storhäst) och hon sa att jag skulle höja upp ytterhanden och driva mycket med innerskänkeln.

En sak som jag har kommit på själv är att det oftast är lättare att korrigera problemet om man rider med tränsbett, fullceek, D-bett och liknande bett utan hävstång/skänkel.
Med tränsbett (jag använder fullceek) blir det en "tydligare" effekt i vilken riktning man för tygeln.
 
Sv: drar ner huvudet samt försöker ta betet.

OKeej tack för svaren. det är bara att ut och rida i skogen och klättre än massa för mig nu ra :D
 
Sv: drar ner huvudet samt försöker ta betet.

du kan hålla uppe händerna lite när du rider det funkade ijallafall på min häst
 
Sv: drar ner huvudet samt försöker ta betet.

jag har försökt det men då blir jag alltid lite hårdare i handen och då drar hon änu mer med huvudet och ökar farten. :(
då måste jag alltid gör en cirkel med henne så hon lungnar ner sig. :/
 
Sv: drar ner huvudet samt försöker ta betet.

min häst gjorde så innan, när hon gick på ridskola när hon inte litade på ryttarens hand, försökte dra tyglarna ur handen, travde iväg fort m.m. låter exakt som din häst. hon kanske behöver en stadig hand, prova att inte ge efter så mkt när hon går på tyeln, ska hela tiden va samma kontakt i handen, alltså tyglarna ska inte bli glapp i, sen kanske din häst försöker slippa undan jobb genom att försöka dra sig loss när du kräver nåt av den? =)
 
Sv: drar ner huvudet samt försöker ta betet.

Jo men så fort jag släpper lite på handen så går hon ner på tygeln och man känner hur hon arbetar. Men sen drar hon ner huvudet. Har även försökt att inte släppa så mycketpå tygeln men så fort hon känner att jag tar tag i tyglarna drar hon ner huvudet..

det är också ibland när jag ska svänga henne . då gör hon också så..

aa hon gör det bara när jag försöker jobba henne, eller när vi rider ut och hon inte får som hon vill. men vet inte rikigt hur jag ska få bort det. För jag vet att hon orkar en stund att jobba i form och sånt. nu verkar det bara vara en ful ovana hon har fått. :(
 
Sv: drar ner huvudet samt försöker ta betet.

Låter litte som syrrans häst. Så fort han fick chansen drog han ner huvudet, och testade om han kunde dra eller bocka.

Fick råd att sätta typ ett sånt som travare har för att hindra dem att falla ner.

Testade och vet inte om det hjälpte men han slutade efter det. Det vill säga för ett halvår, för en vecka sen bokade han igen, men vi får se. Den åkte på igen.
Det går antagligen med en halsförlängare eller en carbon. Man lägger den över halsen på hästen och knuter fast i sadeln.
Man kan i alla fall öveväga det
 
Sv: drar ner huvudet samt försöker ta betet.

aha har aldrig hört talas om det. :P
vart finns sån att köpa ra?

eller finns det inge sätt man kan jobba bort det här ?:D
 
Sv: drar ner huvudet samt försöker ta betet.

Säj till henne, när hon drar ner huvet! Banka till med fötterna!
 
Sv: drar ner huvudet samt försöker ta betet.

Jag tittade på bilder av travare, de har ju två bett i munnen, ett "vanligt" och ett smalare. Det smalare sitter fast i sulkun över hästens hals, det finns speciela träns till det. Men då jag bara skulle testa, tog jag vad jag hade hemma.
Just då låg gummisnoden närmast, fick knuta fast den mellan öronen på hästen och i sadeln, så pass lös att den inte störde hästen när den jobbade. Men att den gav ett motstånd när huvudet åkte ner.
Det hade jag ett tag med tog sen bort det och hästen gick fortfarande bra. Sissta gången han bokade var det med medryttaren, under mörker.
Då hade jag slängt gummisnoden, men carbonen fans. Tog bort delen som ska ligga bakom öronen, och knäppte fast den i bett ringarna. Och ett snöre i framvalvet på sadeln.
Det beror på vad man har hemma.
Eftersom deta inträfade för en vecka sen vet jag inte riktigt hur det fortlöpper, men idags lägget ser det bra ut.
Han vissar inga tedenser till att dra ner huvudet. det är ju litte obehagligt.
 
Sv: drar ner huvudet samt försöker ta betet.

Du kan prova med en bettlyftare, (som jag precis lärt mej vad det är), så han inte kan ta bettet, och så skulle jag ha klämt på honom en gräsätartygel, den gör att han inte kan rycka ner huvudet. Om han försöker bocka då, så får han inte samma kraft i bockningen, och du lyckas förhoppningsvis sitta kvar o slipper onödiga flygturer. Men säj åt honom ordentligt när han bockar också, så fort han börjar, sparka till rejält i sidorna, det är obehagligt, så snart lär han sej, att om han bockar, så kommer en obehaglig skänkel..Lycka till.
 
Sv: drar ner huvudet samt försöker ta betet.

Ett tips: bygg upp musklerna på hästen innan du börjar exprimentera med en massa olika utrustning, det är bara genvägar o genvägar är senvägar!
 
Sv: drar ner huvudet samt försöker ta betet.

aa tack för tipset :D
Men jag tror mycket berodde på musklerna och mycket test och sånt.
för det går bättre och bättre, ialfall i skrit och trav.

Men blir det inte bättre, eller om det blir värre igen så ska jag börja testa lite utrusting :)

:D
 
Sv: drar ner huvudet samt försöker ta betet.

Gräsätartygeln förhindrar bara från att kunna rycka ner huvudet ordentligt, den inverkar inte på samma sätt som andra hjälptyglar, som graman, halsförlängare, gouge o dylikt, som kräver att man vet exakt vad man gör. Så en gräsätartygel kan man visst prova, om hästen är omöjlig och med flit rycker ner huvudet för att bli av med sin ryttare.
 

Liknande trådar

Ridning Hej! jag har ett problem med mitt ungsto. Hon har fått för sig att ta tag i bettet, dra ner huvudet och sticka, främst i galoppen...
Svar
13
· Visningar
2 031
Senast: mily
·
Övr. Hund Hejsan mitt namn är wael albordaini. Jag skriver till dig då jag vill ha hjälp med ett ärende, de är nämligen så att de har...
2
Svar
24
· Visningar
3 684
Senast: Snurrfian
·
Gravid - 1år Som ni säkert hört mig beklaga mig över så sover sonen inte särskilt bra. Han vaknar på nätterna (varje/varannan timme) och börjar veva...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
10 987
Senast: Madalitso
·
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
6 197
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Fixa innan tävling?
  • Ridskoleryttare
  • Trollet rymmer

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp