Bukefalos 28 år!

Dresscode - bra eller dåligt? (utbruten från Bröllopsklädsel som inte är kostym: Inspirationstråd)

Så sant! Man vet inte om man ska till ett viktigt möte eller fest som man. bha! inga färger så få roliga detaljer. det man kan oftast göra är en slips och glada strumpor. men annars inget.
Och ju mer utdött själva plagget blir desto mindre verkar folk göra med det också :) Jag menar en 1800-talsherre eller en 1920-tals herre eller en 1950-tals herre hade ändå mer utrymme för att uttrycka sig på formell fest än det finns nu verkar det som.

För att inte tala om damer.

Finns massor av foton på damer i frack och kostym från tidigt 1900-tal, att pojkar var Lucia fanns redan på 1800-talet utan att någon var väldigt upprörd och i studentvärlden vanligt såvitt jag förstått. Det är som om vi hela tiden glömmer vad som funnits och tänker stenhårda könsroller/orörliga klädmoden bakåt hela tiden, vilket liksom gör att man inte kommer framåt.
 
Och ju mer utdött själva plagget blir desto mindre verkar folk göra med det också :) Jag menar en 1800-talsherre eller en 1920-tals herre eller en 1950-tals herre hade ändå mer utrymme för att uttrycka sig på formell fest än det finns nu verkar det som.

För att inte tala om damer.

Finns massor av foton på damer i frack och kostym från tidigt 1900-tal, att pojkar var Lucia fanns redan på 1800-talet utan att någon var väldigt upprörd och i studentvärlden vanligt såvitt jag förstått. Det är som om vi hela tiden glömmer vad som funnits och tänker stenhårda könsroller/orörliga klädmoden bakåt hela tiden, vilket liksom gör att man inte kommer framåt.
Angående det här med dress code. Jag vart så förvånad när min kompis (tjej) skulle gå på bröllop i somras. Hon lärade ha klänning på sig för att hon var tjej.
Är detta nån skum lag jag har missat? Tycker det är så konstigt att man som tjej bara måste ha klänning på sig.
 
Angående det här med dress code. Jag vart så förvånad när min kompis (tjej) skulle gå på bröllop i somras. Hon lärade ha klänning på sig för att hon var tjej.
Är detta nån skum lag jag har missat? Tycker det är så konstigt att man som tjej bara måste ha klänning på sig.

Måste man? Kostymbyxor en snygg blus/skjorta och en kavaj funkar väl alldeles utmärkt om man inte vill ha klänning.
 
Försök att använda verbet "lär = vara tvungen att, måste" i okonventionell böjningsform?

Ja, det måste nog vara nåt sånt men meningen är oerhört märklig tycker jag. Jag tolkar det som att bruden säger att kvinnorna på bröllopet måste ha klänning. Vilket också är mycket märkligt i min värld. Jag tycker absolut att man klär upp sig när man går på bröllop och firanden av den typen. Men vilken typ av finkläder spelar väl ingen roll? Klänning, kostym, folkdräkt, kjol.
 
Ja, det måste nog vara nåt sånt men meningen är oerhört märklig tycker jag. Jag tolkar det som att bruden säger att kvinnorna på bröllopet måste ha klänning. Vilket också är mycket märkligt i min värld. Jag tycker absolut att man klär upp sig när man går på bröllop och firanden av den typen. Men vilken typ av finkläder spelar väl ingen roll? Klänning, kostym, folkdräkt, kjol.
Ja det var krav. Kvinnligt kön behövde ha klänning. I min värld är det extremt konstigt och extremt trångsynt. personligen hade jag nog låtit bli att gå om det var krav på klänning.
 
Samma här! Motvalls ska det vara. :D Alternativt inte kommit alls.
Jag har bara så svårt att föreställa mig situationen. Någon som villkorar umgänget med så absoluta klädregler hade jag nog inte umgåtts tillräckligt med för att ha chansen att bli inbjuden på ett bröllop till.

Sen har jag svårt att tänka mig att någon som har så exkluderande normer gällande kläder inte skulle präglas av liknande syn på fler områden. Så vi är nog ömsesidigt glada att slippa varandras umgänge gissar jag.
 
Angående det här med dress code. Jag vart så förvånad när min kompis (tjej) skulle gå på bröllop i somras. Hon lärade ha klänning på sig för att hon var tjej.
Är detta nån skum lag jag har missat? Tycker det är så konstigt att man som tjej bara måste ha klänning på sig.
Jag tror inte jag förstod hela meningen men enligt vanlig formell dresscode går det lika bra med byxor i fint tyg som siden osv till kavaj och mörk kostym och sommarfint om man vill vara damklädd.
 
Ja det var krav. Kvinnligt kön behövde ha klänning. I min värld är det extremt konstigt och extremt trångsynt. personligen hade jag nog låtit bli att gå om det var krav på klänning.
Till och med om man googlar det får man upp byxor lätt.

Klädkod Mörk kostym
När klädkoden Mörk kostym anges i bröllopsinbjudan avses männen att ha mörk kostym, traditionellt sett är den mörkt blå, men kan numera även vara mörkt grå eller svart. Till Mörk kostym hör en vit eller annan ljus skjorta. Slips eller fluga har man efter smak. Färgen på flugan eller slipsen är valfri men man bör undvika svart och vitt. Vit eller svart slips tillsammans med mörk kostym är förbehållet begravningar, vit fluga är endast lämplig till frack. Svart fluga är ett smoking tillbehör och bör inte matchas med mörk kostym.
Till klädkoden Mörk kostym så har kvinnor knä- eller vadlång kjol med överdel, eller klänning. Man kan även ha festbyxor eller byxdress i siden eller annat festfint material. Helst ska inte överdelen vara axelbar, då det lätt ser ut som klädkoden för smoking.
Mörk kostym heter på engelska Dark lounge suit, Dark suit eller i USA Dark business suit.

Klädkod Kavaj
Kavaj är den lägsta formella klädselnivån som vi har vid bröllop. Kavaj som klädangivelse betyder kostym för männen. Den kan vara ljus eller mörk. För kvinnorna betyder klädsel Kavaj hel klänning, kjol med överdel eller finbyxor med överdel. Man skall inte vara vardagligt klädd och inte heller lika högtidligt klädd som vid mörk kostym. Kavaj betyder alltså inte vardagskavaj till jeans eller andra byxor.

https://sweetprintery.se/kladkoder-till-brollop/

https://www.dn.se/blogg/etikettfragan/2017/03/21/kostymkorrekt/

För en kvinna innebär klädsel mörk kostym att hon har en utpräglat fin klädsel, lika gärna en knä- eller vadlång kjol/klänning som eleganta kvällslångbyxor exempelvis i siden eller liknande material och en aftonbetonad överdel. Inte jeans, det anses i etikettvärlden som sagt vara fritidsklädsel. En fin top, inte axelbar men gärna urringad och ärmlös om man vill - inte nödvändigt alls - passar till såväl kjol som fina aftonbyxor. Lång klänning är inte korrekt till klädkod mörk kostym.

Svar: Man klär sig som man vill, och blir inte hemskickad på grund av ”fel” klädsel. Den som är artig visar sin uppskattning av festen genom att iaktta rätt klädnivå enligt vedertaget bruk. Den som vill sticka ut eller markera sin originella personlighet väljer en annan klädnivå men ska då vara beredd på att värdpersonerna och möjligen även medgästerna ser det som ett underkännande av bjudningen.

Så det är ju helt enkelt vad bruden tyckte och ville, inte vad som är klädkodens normala spann.
 
Jag tror inte jag förstod hela meningen men enligt vanlig formell dresscode går det lika bra med byxor i fint tyg som siden osv till kavaj och mörk kostym och sommarfint om man vill vara damklädd.
Enligt denna brud var byxor helt enkelt inte okej klädsel för någon av kvinnligt kön.
 
  • Ledsen
Reactions: Sel
Tack å lov. jag är inte en klänningsperson. Å gillar en del alternativ i denna tråd väldigt bra.

Tror att om du går på ett liknande event, låt bli att fråga om byxor. Googla, läs bara Margareta Ribbings tips (för de är rimligare ;) ) och dyk upp i byxor. Även om värden skulle ha protesterat om du hade frågat så kan hon inte hoppa på dig och säga byxor är fel väl på festen. (kan ju låna Magdalena Ribbings etikettsbok på bibblan och lägga den i aftonväskan och ha ett bokmärke vid klädkoden om värden faktiskt har en tendens att hoppa på folk och tjafsa om kläder om inte annat.)

Tror inte ens Ribbing skulle skrivit byxor till frackbröllop eller bal, men vad skulle någon göra om man hade det på ett bröllop och de var jättefina mönstrat siden och vida eller ngt eller man hade frack helt enkelt. Antar att om man var student och skulle vara i Blå hallen på nobelmiddagen kanske det vore läge att fråga dock.
 

Liknande trådar

Kläder & Bli fin Ska på alla bröllop i sommar som skjutits upp på grund av pandemin. Jag vill inte ha 'vanlig' kostym på mig, det är bara så tröttsamt...
4 5 6
Svar
111
· Visningar
13 238
Senast: Tranan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp