Dressyr, Hopp eller Allround

Void

Trådstartare
Hallå :D

Nu börjar tankarna gå till framtida häst och då är ju den stora frågan vad ska man köpa för sadel egentligen?

Jag planerar inte att tävla eller så, mer än i kanske lite Working Equitation. Min gissning blir att det blir ridtravare eller kallblod, det vill säga Nordsvensk, Tinker, Fjording eller liknande, när det väl är dags. Det kommer bli WE-träningar vilket resulterar i mycket dressyr och arbete från hästryggen. Men sen kommer vi också rida ut och då finns det såklart små stockar och så man får hoppa över. Jag hoppar inte för tillfället pga höjdrädsla, men målet är att hoppa åtminstone mellan 75-100 cm, enstaka hinder då. Bana kanske högst 50 cm bara för att stärka hästen och ha kul liksom :)

Då infinner sig ju frågan... Vilken sorts sadel ska jag köpa? :confused:

Är det lättare att hoppa i dressyrsadel än köra dressyr i hoppsadel? Eller ska man sikta på en allround? Vad tycker ni? :)
 

Liknande trådar

Ridning Hej kloka buke! Gammal medlem här som återvänder efter flera års frånvaro. Jag måste tyvärr ta bort min fantastiska häst som jag hade...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 912
Senast: Sixten
·
Utrustning Vad skulle ni satsa på i sadelväg ? Allround- sadeln börjar ha sett sina bästa dagar och borde bytas ut. Frågan är bara till vad : en ny...
Svar
5
· Visningar
642
Senast: caballus
·
Utrustning Kusen min har en utprovad Tekna S-line dressyr, köpte den i vintras en känner just nu att jag ångrar valet lite grann att jag köpte en...
Svar
1
· Visningar
1 136
Senast: Buck
·
Ridning Efter 25 års riduppehåll så gav jag mig tillbaka upp på hästryggen och av en ren slump så blev det en ridtravare som jag återupptog min...
Svar
12
· Visningar
1 828
Senast: kryddelydd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Psykisk (o)hälsa
  • Flytta eller ej?
  • Vårföräldrar 2024

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp