Bukefalos 28 år!

Dressyrhästars skadebenägenhet spinoff på diskussionen i filmtråden

Sv: Dressyrhästars skadebenägenhet spinoff på diskussionen i filmtråden

Självklart måste man se till individen.

De hästar som kommer från ex holland och inte går att rida ut är kanske de hästar som är uppfödda i stora hallar med en fodringplats enbart? Ska tydligen finnas sådana skräckexempel på uppfödning där de inte får gå i en hage och därför inte heller utsätts för ngr naturliga stimulin iform av allt som kan röra sig förbi och kring en hage.
 
Sv: Dressyrhästars skadebenägenhet spinoff på diskussionen i filmtråden

Det är ju mera regel än undantag att Holländska hästar inte går ute, vare sig som unghästar eller i senare år. Det finns ingen mark. Vår veterinärkår med Roepstorff i spetsen, som väl är den som forskat mest på betydelsen av rörelse och arbete på varierat underlag i relation till hållbarhet, har ju många gånger påpekat just denna skillnad på framför allt Holländska hästar men även importhästar från flera andra ställen.
 
Sv: Dressyrhästars skadebenägenhet spinoff på diskussionen i filmtråden

Jag kan inte svara på om det är så eftersom jag inte varit runt till holländska uppfödare och sett det men jag har fått från säkra källor konkreta ex på ställen där de fött upp hästar under sådana förhållanden. Sen om det gäller en stor procent eller ej av stuterierna det vet jag inte men man kan hoppas på att så inte är fallet.
En del av den typen av hästhållning/uppfödning som bedrivs ute i euoropa skulle vi här i sverige ej få tillämpa.

En billigare variant då det kräver betydligt mindre mark men ur hållbarhetssynpunkt är det väl inte att rek och inte heller för hästarnas välbefinnande.
Men nu blev det OT.
 
Senast ändrad:
Sv: Dressyrhästars skadebenägenhet spinoff på diskussionen i filmtråden

det är som sagt mera regel än undantag att Holländarna inte går ute i någon betydelsefull bemärkelse. Ditt exempel är ju detsamma - även om det är en hall och inte bara en box, så vi pratar ju om samma sak så som jag läser dig iallafall.

Nej det är inte svensk standard, å andra sidan kan man ju samtidigt konstatera att det är få länder förunnat att ha så stora arealer i förhållande till befolkning som vi har i sverige. De närmsta jag kan tänka mig i fråga om hästhållning på stora marker är väl Island och irland. Holland blir ju ett extrem exempel åt andra hållet i sin tur, dvs extremt lite areal.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag vet att den enda som kan besluta om detta är jag själv, men lite input från oberoende personer kan ju aldrig vara fel, är oerhört...
Svar
16
· Visningar
1 818
Senast: ameo
·
Utrustning Varning: LÅNGT PK-inlägg På en ridskola i trakten, där jag sporadiskt "tvingas" se på ridlektioner, (har nog bara sett dressyrpass...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
8 547
Senast: Ray
·
Avel Jag ber om ursäkt i förväg för ett långt inlägg, och hoppas att nån orkar läsa det ändå. Det finns många diskussioner om vad som ska...
3 4 5
Svar
98
· Visningar
10 817
Senast: Derring-Do
·
M
Dressyr Hej! Jag har just börjat träna dressyr igen med min lille häst efter flera års uppehåll p.g.a. små barn. Under tiden har jag ridit en...
2
Svar
29
· Visningar
4 018
Senast: Mayara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp