Dressyrsadel och klossar

Smurfmodesty

Trådstartare
Vill ha era åsikter när det gäller dressyrsadlar.

Jag ska få ut en sadelprovare till veckan, och hon ska ta med sig några sadlar.
Jag provsatte några på en "plastbock" och några av dessa har en ganska stor kloss fram, framför där man har låret ungefär.
Vad har ni för åsikter om denna?
Känner ni er låsta på något sätt, eller tycker ni att det känns bra?
Gör det att man blir låst i skänkeln?
Iofs ska man ju liksom inte ha fram hela benet ändå, men det känns lite ovant när man inte har sådan sadel sedan tidigare.

Men hit med lite tips och tankar :D
 
Klossen är ju till för att låsa fast benet så att det ska ligga stilla på rätt plats. Om man gillar det är nackdelen att ligger inte sadeln 100% bra på hästen kommer hela du inkl benen hamna jättefel då du inte ens kan försöka att sitta rätt.

Jag ville ha en sadel med klossar (eller inte klossar på utsidan utan under kåpan!) från början men när jag tänkte över det lite och fick lite råd från min ridlärare som var med när jag provade sadlar hos en sadelutprovare så insåg jag att jag ville ha en sadel med små klossar så att jag inte blir låst i sitsen utan kan ändra mig om det behövs och dessutom tycker jag att man får en "ärligare" sits om man lär sig sitta utan en massa stöd hit och dit (mer stöd än vad en enkel dressyrsadel ger vill säga).
 
Superbra, tänker fortsätta att köpa sådana sadlar. Henri de rivel :love:
 
Okej...
Ja jag måste nog prova mig fram och känna mig för lite.
Dressyrsadeln jag har idag är det väldigt små klossar, tycker inte dom märks direkt. Men nu när jag ska lägga masssa pengar ( i mina ögon sett ;)) på en ny sadel vill jag ju verkligen att den ska ligga kanon både på hästen och kännas kanon under baken på mig :)

Hur funkar det när man får prova sadlar sådär (sproilans nya) Får man rida "vanligt" skritt trav och galopp, fast utan stigbyglar eller hur funkar det?
Man vill ju att sadeln ska sitta ordentligt när hästen rör sig också ju. Men jag misstänker att man inte får ha stigläder eftersom det kan ge märken på sadeln?
 
Okej :)
Låter bra.
Vet tyvärr inte vilka märken de har, men iallafall Stübben, Morris & Nolan och hmm Frank Baines kanske det var?
Får se vad hon har med sig.
 
Där jag var och provade plockade de först och främst ut en bomtyp som skulle kunna passa (de hade bara stommen och mätte med alltså) . Efter det plockade han fram olika modeller som vi testade att lägga på hästen. Min häst är väldigt känslig så han sa till direkt om det kom på en sadel som han inte accepterade (jag behövde alltså inte sätta mig i sadeln öht då). När vi kommit fram till ungefär hur sadeln skulle vara byggd för att han skulle acceptera den fick jag hoppa upp i några modeller (kanske 5-7 st). Jag fick använda stigbyglar och stigläder och rida runt i deras egna ridhus för att testa. Hade med mig min ridlärare också som kollade om Mirage såg avspänd ut och tog ut stegen istället för att spänna sig. När jag och Mirage valt ut en sadel som passade oss båda stoppades den om för att passa Mirage riktigt ordentligt och sen fick jag med den hem.

Lång historia blev det (som inte var riktigt meningen :o) men så gick det iaf till för mig och JA, jag fick rida med stigläder och stigbyglar. Vet dock flera andra som inte har fått göra det.
 
Aha okej :)
Får väl se då om jag åxå får äran att rida med stigläder och stigbyglar :)

Har man någon ångervecka eller så på sig sen? Tänk om man tycker att den känns bra i början, men sen efter några gånger känner att det inte alls låg så bra som man tyckte först?

Hmm mycket frågor som dyker upp i skallen :)
 
Allt beror ju på vad det är för utprovare som kommer. Har du ett kvitto på sadeln brukar det gå bra att lämna tillbaka sadeln om man inte är nöjd. De talar om hur lång tid du får ha sadeln på prov, kanske rör sig om en vecka eller två.
 
Om det är en ny sadel från fabrik får man inte ha på stigläder då det ger märker väldigt fort, var iallafall så när jag skulle köpa ny sadel. Men om man rider i sadlar som hänger inne på ridaffärn för försäljning kanske det är annat?
 
Ja vi får se vad dom har för regler.
Jag själv vill ju inte köpa en sadel som ska vara helt ny med märken på...
 
Jag hade ut en sadelprovare för ett tag sedan och jag fick rida i alla nya sadlar med stigbyglar. Hon satte dit dom på insida av kåpan vilket inte ger några märken på sadeln.
 

Liknande trådar

Utrustning Hejsan! Jag har precis, idag, börjat rida vilket varit en dröm jag haft så länge jag kan minnas. Är så underbart glad! Min första...
2
Svar
24
· Visningar
1 975
Senast: valy
·
Utrustning Har ett evigt bekymmer med mitt bäcken. Hästen är rätt normal i ryggen och kan ha det mesta som kommer i modell som tar lite manke och...
Svar
15
· Visningar
1 727
Senast: Mogge
·
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
4 216
Senast: LiviaFilippa
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
18 530
Senast: Whoever
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lösa hundar
  • Kön kattungar 4st
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp