Bukefalos 28 år!

Dressyrsnackis nr 9

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Dressyrsnackis nr 9

Jag tycker att det är bra att börja leka med tramp ganska så tidigt så att det senare inte kommer som en överraskning och således blir forcerat. Men redan som 5-åring tycker jag låter lite väl tidigt och framförallt om man gör det med ryttare på ryggen och inte på töm.
 
Sv: Dressyrsnackis nr 9

Han är ostartad än så länge, vi får helt enkelt inte dra honom lagligtmed de bilarna vi har nu. När vi får det på plats är det bara BE körkortet som saknas, sen är det dags för debut ;) Senast till våren ska allt vara på plats är det tänkt och då hoppas vi på att han ska gå Msv C :)
 
Sv: Dressyrsnackis nr 9

Jag känner mig fortfarande väldigt motiverad, men nu har ju inte mörkret och kylan kommit på riktigt hit än... Men har iaf 3-4 tävlingar kvar inplanerat, inklusive en MsvB-debut :nailbiting:.

Nu närmast ska vi ha intern tävling i stallet på onsdag, förloraren får bjuda på kakor :angel:.
 
Sv: Dressyrsnackis nr 9

Alltså, det jag menar som tramp är mest bara att få en reaktion i den samlade skritten. Han trampar väl till tre steg, sen mellanskritt och beröm. Inget krävande utan på "dagisnivå" :) Sen tror jag inte att han tycker att jag är så tung att bära runt på med tanke på att jag väger drygt 9% av vad han gör. Det är som om jag skulle springa runt med 5 kg på ryggen..
 
Sv: Dressyrsnackis nr 9

Skit också, var den idag. Ville se den!!

Jag är så peppad, får hem min tant i början av december och längtar!!
Efter ett års mammaledighet för henne så längtar jag efter att få igång henne.
At vara "hästlös" suger!
 
Sv: Dressyrsnackis nr 9

Ah ok, jag tänkte iom. att du skrev 'piaffliknande' så såg jag mer regelrätt tramp framför mig.

Angående tramp så vill jag verkligen rekommendera att introducera det på töm. Min erfarenhet är att det är lättare att se från marken när de tecknar rätt och då också berömma i rätt skede.

Här kommer två korta snuttar på våra tjejer f.05. Den första är från då vår ena precis introducerades med tramp, lite spänt men precis i sista sekvensen ser man hur hon hittar rätt. Hon har haft väldigt lätt för piaffen och gör den idag riktigt bra med ryttare men har fortfarande lite svårare för passagen. Väldigt synd att jag inte har en nyare film att jämföra med. http://www.youtube.com/watch?v=HpAIUiFWFKM

Den andra har istället väldigt lätt för passagen men lite svårare att bibehålla kvickheten i piaffen. Hon tränas både på töm och uppsuttet. http://www.youtube.com/watch?v=MbHcDF6bTBs
 
Sv: Dressyrsnackis nr 9

Hur har ni satt tömmarna? Ser ut som ni fått en inspänningseffekt eller det kanske är ögat som luras lite?
 
Sv: Dressyrsnackis nr 9

Aha! Det som du kallar tramp är det jag kallar aktivera bakbenen, för mig är det nåt man gör från allra första början men tramp är nåt som man börjar med när de är lite äldre o har styrka.

Språkförbistring!:D
 
Sv: Dressyrsnackis nr 9

De är verkligen vackra bägge två men så olika!:love: Jättekul att se hur de försöker o helt klart lättare än när någon sitter på.
 
Sv: Dressyrsnackis nr 9

Vad roligt! Trodde du skulle sälja, såg annonsen, men jättekul att du hittat inspirationen igen med din fina häst!:bump:
 
Sv: Dressyrsnackis nr 9

Oj, har visst lite missförstånd att försöka reda ut här... Deimion trampar så som din häst gör på videon i slutet fast i kortare sekvenser. Han kommer in i ett piaffliknande tramp under tre-fyra steg, sen avbryter vi för att gå igång i mellanskritt och beröm. Hjälpgivningen sker genom säte/skänkel samt smackande i tankt. I början var det mest bakbenen som rörde på sig i takt, men nu börjar han fatta att han ska aktivera även frambenen bättre. Rör sig betydligt mindre framåt än tidigare, därav att jag kallade det för mer piaffliknande tramp. Poletten vad han ska göra börjar verkligen att falla på plats, vilket jag tycker är jättekul! Självklart ligger fokus på att han hellre ska bli lägre i formen vid trampandet för att maximera rygginverkan.

Efter dessa sekvenser är han betydligt kvickare i bakbenen rent generellt, så därför lägger jag in trampet relativt tidigt i passet för att kunna dra nytta av fördelarna under resten av passet. Efteråt är han mycket kvickare vilket gör det lättare att göra tex skrittpiruetter etc. I och med att han rör sig så pass stort och är så pass stor vill han gärna gå på i sina stoora gångarter. Skritten (som han hade 9:a på under treårs) är bland annat väldigt gungig med ett rejält övertramp, så därför tar jag hjälp av trampet för att aktivera och samla den.

Ska filma nästa gång han trimmas i ridhuset.
 
Sv: Dressyrsnackis nr 9

o helt klart lättare än när någon sitter på.

När du lär hästen trampa så utgår du från individen. Fattar den snabbare när du sitter på så börjar du där, fattar den snabbare på backen så börjar du där. Efter det kan du variera och trampa hästen både från backen och uppsutten. Viktigast är att man inte skapar en massa frustration hos hästen när den ska introduceras till något nytt bara för att man tror att det bara finns en väg.
 
Sv: Dressyrsnackis nr 9

Kul att se! Den första trampar ni alltså från skritt och den andra från trav? Hur gamla/hur långt i utbildningen var de när ni började? :)
 
Sv: Dressyrsnackis nr 9

Det är specialfästning på tömmarna, så viss inspänningeffekt är det på innertömmen, men i regel används inte den utan ett svagt stöd på ytter och väggen som hjälp brukar räcka. Hästarna är precis som Novali skriver oerhört olika, den ena blir gärna lite hög i nacken medan den andra är precis tvärtom och kan bli superkort i halsen.
 
Sv: Dressyrsnackis nr 9

Ja olika är de onekligen! Dessutom är den ena så tunn på första filmen också, så hon ser ju ut som räka i jämförelse med den andra belgien bluen. :cautious:
 
Sv: Dressyrsnackis nr 9

Vi har nog tagit båda från skritt från början egentligen, men jag tror att man måste kunna vara flexibel när man introducerar, att man inte utgår från en mall utan snarare leker sig fram och ser vart hästen börjar förstå och tecknar rätt. Med den lilla (sista filmen) leker vi nu med mycket snabba övergångar för att hon ska fortsätta vara kvick in i trampet och också ur medan den andra per automatik är lite snabbare och har lättare för att sätta sig så här är nu fokus att få mer häng i traven och så småningom hitta rätt även i passagen. Positiv betingning med godis i fickorna har vi haft hela vägen. :D

Det introducerades i början av ridpassen i samband med att bytena befästes, de gick väl på MsvC-nivå då ungefär. Det viktigaste är nog inte utbildningsnivån egentligen utan snarare hur redo de är i balans och styrka. Korta intervaller tror jag inte är superjobbigt, våra har hela tiden tyckt att det är roligt och börjar vi bara smacka nu så kommer det direkt. Att kvicka på bakbenen är ju sällan något dåligt, men man får passa sig så att man inte vill för mycket och det går över i spänning bara. :)
 
Sv: Dressyrsnackis nr 9

Och era hade jag absolut tagit för hand i träns istället. ;)
Alla gör vi olika.

Jag tycker det är märkligt att man vill lära en dressyrhäst körbeteende. Att man inte vill vara mer nyanserad i sin hjälpgivning av dressyrhäst än på en körhäst, som inte behöver lära sig formgivning och samling.

Jag tar dem för hand för att slippa att de rullar ihop sig eller lutar sig in i handen.
Innan de klarar av att vara bra i formen och lätta i handen trampar jag dem inte. De ska bjuda fram och man ska kunna rida ut halsen ur manken och lägga ner dem at any moment.

Sen tror jag på att utbilda bakbenen till rätt placering. Man lär hästen först typ jogga bredvid. Drar ner farten och med det påskjutet. Sen tar man den i öppna. Gradvis sätter man mer energi och får då mer in ena bak.
Övergång andra öppnan och styrketränar det bakbenet.
När hästen är stark nog lägger man övergångar kvickare mellan h och v öppna.
Och får då i övergången båda bakben in i energisk trav på stället: piaff.
 
Sv: Dressyrsnackis nr 9

Jag skrev precis att jag tror att det är väldigt viktigt att vara flexibel, inte utgå från en mall utan se till varje häst och successivt hitta rätt väg som passar individen. Om det så är att gå vid sidan, ta på töm, ta det genom trav eller skritt osv. tycker inte jag behöver vara skrivet i sten.

Sedan förstår jag inte alls vad du menar med;
Jag tycker det är märkligt att man vill lära en dressyrhäst körbeteende. Att man inte vill vara mer nyanserad i sin hjälpgivning av dressyrhäst än på en körhäst, som inte behöver lära sig formgivning och samling.
Så du menar att tömkörning är att vara icke nyanserad? Kom igen, det finns många vägar till Rom.
 
Sv: Dressyrsnackis nr 9

Ja, jag tycker tömkörning är lite dumt att utbilda dressyrhästar i ja.
Problemen med tömkörning syns ju rätt tydligt på era filmer med.

Ni upplever att häst ett har lättare m piaffen. Ja, men det är en häst som lättare trycker med underhalsen mot bettet och lutar sig där. Så inspänningstjofräsets bakåtverkan som man får i töm gör att hon lutar sig framåt, triangulerar och hoppar med bakbenen. Bakbenen skuttar fint. Men det blir ingen bärighet.
Det blir en häst som tar i likt den ska dra en vagn.

Er andra är en sån som hellre rullar ihop/backar av från bettet och därför inte kommer luta emot handen. Den har ist i er värld lite svårare för piaff.
Klart det är svårare med den då den inte går att bara hålla. För den kommer IOM benägenheten att bli kort i halsen inte få rum att få in sina bakben.

Här anser jag att det är överlägset att ta dem för hand. IOM att en häst inte blir för kort i halsen då IOM att man inte alltid behöver inverka exakt rakt bakåt(som man måste IOM tömmens låsta riktning).
En häst börjar heller inte luta sig lika lätt mot en som en rullator. Det känner man mkt tydligare än i töm.

Visst finns det många vägar till Rom. Men den här tror jag på. Jag tror också det finns många vägar som INTE leder till rom. Eller som är väldigt långa. Eller leder till Milano. Det är nära. Men inte rom.
Jag vill ha en kvalitativ piaff. Inte bara bensprattel utan bärighet.
För mig är inte piaff slutmålet. Det går vidare. Ur en piaff ska man tex kunna göra levad. Då måste man plötsligt ha en högre kvalitet på piaffen.

Så tänker jag. Och jag tycker det är lite viktigt att ta upp hur man annars kan göra. Folk HAR problem med samlingen idag, proffsen med.
Här är iaf ngt för de flesta nytt att testa.
Proffsen har börjat ta hjälp sen många år. Men det snackas inte så mkt om det bland folket. :)
 
Sv: Dressyrsnackis nr 9

Sen skrev jag redan i första inlägget: alla gör vi olika.
Däremot tror jag på det här och förstår som sagt inte varför man vill använda tömkörning vid dressyskolning.
Men du kan gärna berätta varför det är så bra. Då kanske jag ändrar mig.

Jag tycker det är jättebra i inridningsfas. Men i skolningsfasen vill jag mer.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
4 334
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
11 271
Senast: Karminnie
·
Hästmänniskan Jag visste inte riktigt om tråden var mest lämplig på Hästvård eller här, men jag tänkte eftersom det mesta egentligen gäller hur jag...
2
Svar
22
· Visningar
5 762
Övr. Katt Lååångt men väldigt tacksam för de som orkar läsa. Har ett dilemma, som jag gärna tar emot utomståendes input angående. Fast ber er...
2
Svar
30
· Visningar
4 857
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp