Bukefalos 28 år!

Dressyrsnackis nr 9

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Dressyrsnackis nr 9

Åh vad jag önskar jag kunde boka in dig för att lära mig arbeta min häst vid hand! :) Ett jobb skulle sitta fint på många sätt...
 
Sv: Dressyrsnackis nr 9

Åh vad jag önskar jag kunde boka in dig för att lära mig arbeta min häst vid hand! :) Ett jobb skulle sitta fint på många sätt...

Jag skulle också vilja lära mig. Finns det några bra filmer? Min gamla dressyrtränare tränade ofta sina hästar för hand, speciellt när de skulle börja trampas, såg så himla enkelt ut när hon gjorde det.
 
Sv: Dressyrsnackis nr 9

Jag vet faktiskt inte om det finns bra filmer. Jag har turen att ha snubblat över mina tränare för 15 år sen och lärt mig främst genom dem och eget testande mellan träningarna.
Så jag är dålig på litteraturtips och filmtips inom arbetet vid hand.

Det är för jäkla intressant arbete! Man förstår ridningen väldigt mycket bättre när man börjar haja arbetet vid hand. Det är så ärligt och naket iom att man genom endast tyglarna ska kunna göra alla rörelser etc.
Man kan ju inte maskera någon miss genom sits/skänkel. Man inser att det faktiskt går att göra allt genom just olika signaler i tygeln.
Är man som jag nörd så kan man analysera hur mycket som helst. Man ser ju allting väldigt close up. Man känner också balansgrejer tydligt när man väl lärt sig gå och inverka.

För mig är det jobbet oslagbart när det kommer till både problemlösning, rehab och skolning a la tramp.

Jag tycker också att de elever som hållit på lite med det får insikter om saker och ting.

Man måste också bli nogrann iom att man inte har mycket styrka i den positionen och inte har hävstång a la töm inspänd/ringar den löper i.
Så man får otroligt lydig/känslig häst och blir medveten om saker och ting, hur en hjälp verkligen påverkar genom hela kroppen.
Ska man få en häst att galoppera medan man går bredvid krävs lydighet OCH vilja att göra rätt i hästen.
Det krävs sån energi att galoppera så samlat. Men energin måste vara på väg rätt. Annars åker man åt helsike. ;)
Man förstår också hur hästen måste fråga rätt fråga innan man ber om något, tex galoppfattning. Det kan underlätta i bytesjobbet uppsuttet också.

Equipe skrev en artikel om piaff-jobb. Den är läsvärd!

Det är synd att inte fler tränare lär ut sånt här!

Ninnurnur:
Inte för mig!/Febrig ;)
 
Sv: Dressyrsnackis nr 9

Förstår inte riktigt vad du menar. Vid tömkörning drar man bara i munnen men vid arbete vid hand gör man det inte?

Har man suttit på en häst som blivit tömkörd ordentligt ser man nyttan.
Jobb vid hand är säkert toppen för en välskolad häst men för våra vanliga behöver hästen det utrymmet som tömmen ger för att inte bli hindrad och börja tänka bakåt. På töm kan hästen få trycka på framåt också, inte gå i undertempo bredvid en.
 
Sv: Dressyrsnackis nr 9

Jag förstår faktiskt inte heller allt du skriver även om det låter oerhört avancerat. Du pratar om en bromsande effekt gång på gång, det är den jag tycker man ska akta sig för när man introducerar tramp, jag vill ha en häst som tänker framåt i alla lägen och det tycker åtminstone jag är svårt vid hand. Vet att många börjar så och det i slutändan blir jättebra, men det finns många som tar det på töm eller uppsuttet med samma resultat. Det är ju inte direkt så att man drar i tömmarna och piskar på bara för att man går bakom (eller snarare snett vid sidan som vi gör).

Sedan är det givetvis skithäftigt och imponerande för de som är skickliga nog att kunna ha sin häst vid sidan i galopp men det känns ju inte riktigt som det är målet med utbildningen av en dressyrhäst.
 
Senast ändrad:
Sv: Dressyrsnackis nr 9

Tack Fiorano! Ja det var en mycket bra fodervärd, men jag valde henne med stor omsorg också. ;-) och lusten är det inget fel på. Red i morse i duggregn och motvind på stallmodig häst och det var underbart!!! Hoppas du också hittar tillbaka till det roliga igen.
 
Sv: Dressyrsnackis nr 9

Ni har väl inte ridskolehästar ? Alla hästar går sönder om
De rids på samma ensidiga material dagligen dags i taskig form , Ffa om de inte underhåller materialet .

Är det ngt som är lätt att underhålla är det väl just fiber ....
 
Sv: Dressyrsnackis nr 9

Tömkörning inverkar man bakåt. Arbetet vid hand lär man in signaler som inte går bakåt och låser därför inte rörelserna. :)

Man kan också beroende på vinkel man inverkar i förstärka olika reflexer genom hästens kropp. Det går uppsuttet med. Men ingår sällan i vanlig ridutbildning för folk i Sverige. Dock i många andra länder.

Jag har också varit impad av tömkörning. Jääätteimpad! Jag har gått kurser för gurus och även fått häst arbetad av dem. Nja, säger jag idag. :)

Och arbetet för hand funkar på hästar i alla åldrar. Även om jag då som sagt i inridningsfasen använder tömkörning. Främst för att en ung häst kan behöva röra sig för att blåsa ur energi och få känna känslan av att gå fram. Jag skulle inte vilja traggla skritt med en sån tills den är redo fysiskt att börja bära i trav/galopp i ett tempo jag kan gå bredvid.
Undertempo är ett tempo hästen inte klarar av att bära sig i, inte klarar av att hålla sig ihopkopplad. Det har eg inget att göra med en viss hastighet.
Skritt brukar funka fint för de flesta att gå med i.
Trav och galopp funkar med om man själv är lite kvick och tränad. ;)

Börjar hästen tänka bakåt har man missat något steg i utbildningen.

Lär man dem formgivning brukar bjudningen sitta iom det förutsatt att man inte ber dem om absurda saker, övergrepp.

Det jag sagt med tömkörning är att SKOLNINGEN kör jag inte på töm. Däremot inridningsfasen. Som för mig sträcker sig till att den ska kunna gå formgiven i alla gångarter, gå att styra och stanna och tolerera och vara trygg med ryttare och förstå de hjälper som krävs för detta.
Skolningen kommer sen. Då man ska börja samla hästen via skolorna, sen piruetter och sen tramp. Dvs man ska utbilda hästen i HUR den ska använda sin kropp för att förädla de medfödda naturliga gångarterna.
De är gjorda för påskjut. Haqr de bara lärt sig gå fram är det sällan påskjutet man behöver träna.
I en dålig ökning är det sällan för att den tar sig för lite fram(om inte ryttaren bromsar eller hästen står emot dvs fel..). Det är för att den inte håller ihop, dvs bärigheten.
Den delen av utbildningen gör jag inte i töm.

Det är få som får riktigt kassa hästar att få bra gång, bli smidiga, luftiga och få förmåga till samling på töm. För hand går det mycket lättare iom att man just inte låser dem.
De som piaffsätts på töm är inte helt sällan hoppande i bak och triangulerar på fronten. Man orkar inte hålla emot så om man arbetar i träns. Då MÅSTE man vara nogrannare. Och man får i sin tur en bättre piaff iom att det man inte har för mkt fram helt plötsligt blir lika mkt bättre bak.

Men det här är min tro. Andra får göra på sitt vis.
 
Sv: Dressyrsnackis nr 9

Skillnaden på töm även om det tar i handen på samma sätt som stöd på bettet under ridning , är ju uppenbar eftersom det inte finns vare sig en tyngd på ryggen eller ev konflikterande skänkelhjälper som stör hästen . Enbart en tydlig framåt hjälp från backen fram på tygeln och hästen får jobba i fred samtidigt som en utbildad häst i grunden förstår arbetet i dressyr i sig .

Allt annat om det inte fungerar handlar ju isåfall om att den som tömmar inte är avstämd . Precis som det fungerar uppsuttet .

Varför skulle handen på töm gå bakåt mer än vid ridning ? Det gör den ju inte såvida man inte kör graman koppling i tömmarna och samtidigt tömkör klantigt från backen i sig som förare .
 
Senast ändrad:
Sv: Dressyrsnackis nr 9

Hur menar du med jobb för hand förresten? Har du vanliga tyglar och hur håller du dem?

Jag har brukar ta "mina" unghästar för hand under inridningen, men då har jag alltså tyglarna som en fast "ram" i handen mot hästen, springer vid bogen och har en dressyrpisk i andra handen att peta på med. Inte så mycket jobb utan mest bara vänja dem vid kontakten och lära in hjälpgivningen.
 
Sv: Dressyrsnackis nr 9

Det är självklart inte målet för de flesta!
Dock är det nog en tanke man borde ha i bakhuvudet för hållbarhetens skull.

Bärighet är bärighet.. Och det är det som gör att hästen håller.
Fart och obalans dödar.. Det är ingen nyhet. :)

Jag förstår inte hur det blir bromsande?
Stoppar hästen går man för långt framför bogen alt så förstår den inte, precis som en unghäst som inte hajar framåtdrivande innan man lärt den.
Bromsandet jag pratar om är i tömmen. Det blir en block/talja-effekt iom att tömmen löper genom ringarna och den position man håller tömmen i.

Jag vill att hästen ska tänka fram då jag ber om det. Om man nu tänker fram som i fart/tempo. Däremot vill jag alltid att den ska tänka fram till bettet från bakhoven. Men det är något helt annat än att BENEN går fram.

Att rida framåt har i svenska ridhandböcker blivit tempo/rörelse fram. På ursprungsspråken betyder framåt bara färdriktning, att hästen ska vara på linjen. Dvs i balans och alla kroppsdelar "alligned" så att energin kan gå fram till bettet.
Det finns jättemycket intressanta såna språkliga saker som många tror är språkförbistringar av översättare som inte kunnat ridning lika bra som de som från första början skrev de ridhandböcker som svenska läran tex bygger på.

Så jäkla avancerat är inte det signalsystem jag använder. Det är rätt logiskt och lättförståeligt när man får det visat och förklarat. Och i många andra länder rider man så.
Dock inget som lärs ut via Strömsholm etc..
 
Sv: Dressyrsnackis nr 9

Hur skulle du inverka på töm annat än bakåt?
Att man sen inte hänger i tömmen konstant är en annan sak.

Om du rider kan du röra handen någon cm ut, in, upp, ner och du skolar en häst.

Iom att den förändringen dels påverkar din balans med framför allt så ändras anläggningsytan på bettet i hästens mun och man kan lära in olika signaler för de olika hjälperna.

Vid hand kan man inverka mer som då man rider, rörligare.
 
Sv: Dressyrsnackis nr 9

Jag vet inte om jag är söndagstrött eller vad det är men jag förstår inte vad du svarar på? Självklart är det skillnad på att sitta på jämfört med att ta det på töm, det är väl också anledningen till att man ofta börjar från marken. Men jag förstår inte riktigt hur det kan bli så kopiös stor skillnad att introducera det vid huvudet på hästen och några meter bakom/snett vid sidan. För våra hästar har grundtanken nästan varit 'klickträning' -vi smackar - hästen tecknar rätt - beröm.

Jag tycker diskussionen är intressant och jag förkastar absolut inte att arbeta hästen vid sidan och tilläggas skall är att jag inte är någon mästare på tömkörning på något vis, men att detta system har fungerat fint på våra och jag gillar att de själva trevande får chans att hitta rätt utan att man bromsar i fronten. Men precis om Tuaphua skriver så är alla saliga på sin tro. :)

Såg nu att mackan förlängt sitt inlägg, då blev det tydligare, så strunt i min söndagströtthet :)
 
Sv: Dressyrsnackis nr 9

Ja, jag menar vanlig tygel i träns och position vid bogen. :)
Det går att utföra alla rörelser så.

Och med rätt signalsystem kan man balansera hästar och lära om rörelsemönster i dem. Har de ett osunt sådant kan man lära om det i vissa fall, beroende på problematiken.
 
Sv: Dressyrsnackis nr 9

Jag undviker nog att diskutera dina detaljer . Det låter som du tror att all tömkörning sker via gramankoppling och klantiga tömkörare . I min värld torde det vara betydligt mer relevant att diskutera isåfall hur mkt uppsuttna ryttare sitter och rider med konflikterande hjälper , än vad som sker via en kvalificerad tömkörning i utbildnings och utvecklingsyfte utifrån ändamålet och valet att ta hästen på töm i det sammanhanget .
 
Sv: Dressyrsnackis nr 9

Förstod det sedan. ;)

Jag tycker nog att Tuaphua är lite väl drastisk i sina uttalanden, och även om det finns fördelar och nackdelar med alla träningsmetoder så ser jag inte riktigt problemet med att ta hästen på töm så till vida att man har någorlunda timing och känsla.
 
Sv: Dressyrsnackis nr 9

Jag vill lära in ett signalsystem där jag genom tygeln kan rikta HUR bakbenen placerar sig. Sen vill jag antingen genom touchering eller smackning eller skänkel sätta lagom energi i hästen.
Jag vill också kunna balansera manken på hästarna mellan tyglarna. För att inte få obalans i sidled.
Är de obalanserade i sidled kan de inte bli eftergivna. Är de inte eftergivna/genomsläppliga får man inte bra samling.

Man kan inte i töm lära in en signaler för "inaktivera underhalsen". Eller kan kan man nog. Men det tar betydligt längre tid än om man jobbar MED hästens reflexer som redan finns där. Och det finns en reflex där som går att nyttja för hand och uppsuttet om man flyttar handen något.

Man kan också lägga ner hästar på en hjälp. Slipper att de då blir för höga och korta.
Och iom det så kan man också få dem mentalt lugnare. En låg form lugnar dem.
Utöver att man om man har dem i balans och de är eftergivna redan där har en lugn häst, som förmår lugn iom balansen och att kroppen tillåter avspänning.

Börjar man lära in en hjälp för det så får man sällan hästar som hispar så mycket i trampet.

Annars får man låta dem hållas och berömma små, små saker och mer trickträna fram piaffen.

Skiter det sig så har man inte så mycket redskap att lösa de exakta problemen iom att man inte kan be valda muskelkedjor slappna av eller arbeta. Då får man rida fram, försöka igen och hoppas på det bästa.

Hästar är snälla individer och försöker oftast göra rätt.
Men har en häst blivit frånskrämd piaff kan det bli helveteiskt svårt att få till arbetet i töm. Och det då utan inspänningar etc.

Detsamma gäller rehabjobb på hästar med osunda rörelsemönster. Det är otroligt svårt att ändra om rörelsemönstret på dem i töm.
Jag har inte sett någon lyckas inom den korta tidsram man har med rehabhästar a la slakthuset nästa..
Däremot har jag både sett andra som fixat och själv hjälpt såna fall för hand.
 
Sv: Dressyrsnackis nr 9

Men har du en tygel i varje hand då? Har du armen över hästen eller drar du över yttertygeln på andra sidan? Han du någon pisk att driva med eller använder du bara rösten? Är du själv vänd mot hästen eller framåt?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
4 400
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
11 342
Senast: Karminnie
·
Hästmänniskan Jag visste inte riktigt om tråden var mest lämplig på Hästvård eller här, men jag tänkte eftersom det mesta egentligen gäller hur jag...
2
Svar
22
· Visningar
5 783
Övr. Katt Lååångt men väldigt tacksam för de som orkar läsa. Har ett dilemma, som jag gärna tar emot utomståendes input angående. Fast ber er...
2
Svar
30
· Visningar
4 910
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp