Bukefalos 28 år!

Dressyrtips till unghäst

K

Kissable

Hej :) Jag skulle behöva några vettiga tips till mig och mitt frieserblandissto på 6år. Har haft henne i ungefär 2½ månad! Hon är väldigt lugn och snäll för att vara unghäst, men skulle behöva lite dressyrtips jag kan använda mig av när jag ska rida dressyr. Är väl inget dressyrproffs, och hon kan inte så mycket heller, jag gillar mäst hoppning och skogsturer men dressyr är ju väldigt viktigt!
Tacksam för svar :D
 
Sv: Dressyrtips till unghäst

Hejsan! Först och främst skulle jag nog tipsa dig om att lägga dressyrinriktade frågor under just Dressyr. Sen är det lite svårt att bara ge allmäna tips, eftersom du ju inte frågar något speciellt...

Har du problem med något i ridningen? Eller går allt du gör bra, bara att du behöver tips på saker/övningar du kan göra bara för att du har idétorka eller vad vill du? :p Hon är ju redan 6 år, men kan inte så mkt - är hon sent tagen eller bara outbildad, eller? Har hon kondition eller inte?

Rent allmänt: Träna mkt övergångar halt - skritt, halt - trav, skritt - trav, trav - galopp och tvärtom. Tempoväxlingar, länga/korta steget. Styrövning: serpentiner och övriga ridvägar.

En sak jag KAN tipsa dig om redan nu är att ta hjälp av en tränare!!
Men i övrigt ber jag dig skriva in lite mer specifikt vad det är du behöver hjälp med.
 
Sv: Dressyrtips till unghäst

Jag skrev in det på dressyr förut, men då blev det flyttat...
Ingenting jag har problem med i ridningen, behöver mäst tips påbra övningar för att bygga upp muskler och kondition :)
Tack för svaret, ska tänka på det :D
 
Sv: Dressyrtips till unghäst

Jag skrev in det på dressyr förut, men då blev det flyttat...

OK, vad konstigt? Liknande trådar har tvärtom blivit flyttade från ridning till dressyr... :confused: Men, men! Förstår mig inte på moderatorerna ibland :p

Ingenting jag har problem med i ridningen, behöver mäst tips påbra övningar för att bygga upp muskler och kondition :)
Tack för svaret, ska tänka på det :D

OK! Bygga muskler och kondition? Ja, då tycker jag du ska ut i skog och mark och klättra! Intervallträna galopp! På dressyrbanan kan du sen se utveklingen om din häst blir starkare eller inte! :idea:

Men visst kan du träna styrka och kondition i dressyren också (det blir ju automatiskt så). Träna mkt övergångar, som jag skrev förut, galoppfattningar stärker galoppen. I galopparbetet jobbar du sen mkt med tempoväxlingar och som sagt intervallarbete (galopp, låt hästen pusta i skritt, galopp igen osv). Glöm inte att bara galoppera omkring planlöst - utan gör ett arbete av det.

Alltså:

*fattningar
*tempoväxlingar
*övningar/ridvägar i galopp

och ska vi börja prata stärkande arbete så avviker jag lite från dressyren nu och tipsar om markarbete - dvs ovanstående plus:

*galoppbommar
*studsserier

Löshoppa också gärna hästen då och då! :idea:
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag rider in en unghäst i nuläget. Hon är 3år, och väldigt tuff i psyket på både gott och ont. Hon blir sällan rädd för saker men...
Svar
6
· Visningar
1 473
Senast: skiesabove
·
Hästhantering Hej! Jag behöver nu tips och råd från er som är mer erfarna med bråkiga unghästar. Jag har en valack född juni 21. Han va som föl...
2
Svar
25
· Visningar
3 983
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Hej! Jag behöver hjälp med lite råd och tips gällande skoning. Jag har haft min häst i fyra år. Första året gick det jättebra att sko...
Svar
11
· Visningar
1 642
Senast: tuaphua
·
Övr. Hund Hej! Nu har Agria höjt försäkringen IGEN. Betalar alltså 11500 om året vilket nästan blir 1000 kr/mån. Har till sista april på mig att...
Svar
4
· Visningar
780
Senast: lilstar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hönstråden II
  • Kattbilder #9
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp