Bukefalos 28 år!

Drömjobbet blev mardröm

Status
Stängd för vidare inlägg.
(Linköpings Tidning)
Sara Gustafsson från Himmelsby utanför Linköping fick drömsommarjobbet som kusk i ett av Remmalagen på Visingsö. Det visade sig ganska snart bli till en mardröm med uteblivet anställningsbevis, gratisjobb och tolv timmar arbetsdagar. Sara blev blåst på sommarjobbet. Foto Tommy Pettersson Artonåriga...

Läs mer...
 
Sv: Drömjobbet blev mardröm

Pissiga villkor är knappast ovanligt i hästsammanhang men det här verkar vara bland de värre.
Låter även som ett fall för skattemyndigheterna!
PL
 
Sv: Drömjobbet blev mardröm

Sen jobbar ju jag där jag med och vet sanningen och låt oss säga att den är otroligt vinklad den där artikeln och tjejen den handlar om är en som inte skötte jobbet (lämnade bl.a. hästarna oövervakade riktigt långa stunder och utsatte både folk och hästar för stora risker) så hon fick sparken och beslöt sig för att hämnas..

För det första så har vi inte 12 timmars arbetsdag, vi brukar vara i stallet som tidigast vid 8.30-9.00 men kan även bli vid 10. Sen har vi rast sålänge vi inte kör en tur, sammanlagt blir det max 5 timmars arbetsdag som består av väldigt många och ibland långa raster. Under den tiden kan vi göra nästan vad vi vill så länge vi håller oss i närheten av våra hästar.

Ingen har någonsin lovat henne 18 000 kr i månaden eftersom vi jobbar på helprovision, alltså får vi betalt för de timmar vi jobbar aktivt (kör) och då har vi över 200 kr/ timmen. En dålig dag blir det alltså inte så mycket men en riktigt bra dag så tjänar vi över 1000 kr.

Anställningsbevis var väl tur att hon inte fick något med tanke på hur bra hon var på att sköta sitt jobb. Som anställd kan du ändå lita på att du får behålla ditt jobb sålänge du sköter det (dvs inte bara skita i att komma till jobbet när du känner för det). Många kuskar kommer tillbaka år efter år och kan känna sig trygga med sitt arbete.

I artikeln kan man uppfatta det som att det skulle vara något svartjobb men det kan jag intyga att det inte är, vi betalar alla skatt (även arbetsgivare) och är alltså därmed försäkrade.

Jag har mycket mer att tillägga men kan avslutningsvis säga att alla kuskar trivs bra och är nöjda med dessa "fruktansvärda" arbetsvillkor. Sen är det ju lite synd att hon inte klarade av jobbet så att hon fick behålla det men det borde verkligen inte gå ut över alla andra.

Har ni några frågor om vår hemska arbetsmiljö så får ni gärna fråga på :)
 
Sv: Drömjobbet blev mardröm

Fast intyg får man väl innan man börjar jobba? Jag vet nämligen att det varit väldigt viktigt att jag skrivit på när jag blivit förlängd på jobbet. För är det inte påskrivet är jag inte försäkrad.
 
Sv: Drömjobbet blev mardröm

Samma här.

Jobbar inte en dag utan anställningsavtal, hade en arbetsgivare nekat mig det hade jag vänt på klacken direkt. Att dessutom "provjobba" gratis och bara få sms av arbetsledaren hade gjort mig än mer övertygad om att det inte var en arbetsplats för mig.
 
Sv: Drömjobbet blev mardröm

http://www.skatteverket.se/privat/s...ningsbevis.4.2e56d4ba1202f95012080008291.html

Anställningsbeviset är ju mest till för att visa överrenskommelsen om lönen och arbetstiderna men dessa blir vi informerade om redan innan vi börjar jobba och är det så att man har dåligt minne kan man ju skriva ner det. Alltså, tackar man ja till jobbet så får man ju också acceptera de villkor som ställs. När det har hänt grejer här så har det inte varit några problem med försäkringen :)
 
Sv: Drömjobbet blev mardröm

Nä det är klart att vi bara lämnar dem allihopa, hoppas att de inte sticker?

Hon jobbade fö inte gratis.

I vilket fall så får ni gärna vända och vrida på det hur ni vill så att det blir så negativt som möjligt men uttala er inte om något ni inte vet säkert
 
Sv: Drömjobbet blev mardröm

Har du haft andra jobb?

Vi har tex haft omändring på ett av mina jobb, det innebär att vi av vissa skäl inte får lämna arbetsplatsen. Eftersom vi inte kan lämna den på våra raster så får det inte heller räknas som rast utan som måltidsuppehåll, vilket gör en skillnad i plånboken. På en rast är man ledig, får gå vad man vill och får inte betalt, kan man inte gå ifrån jobbet så är man inte ledig utan får betalt även om vi kan läsa en bok, äta vår mat osv.

Får ni inte lämna arbetsplatsen så har ni egentligen inte rast. Jag förstår att det är ett provisionsjobb, men det är ingen schysst arbetsform.
 
Senast ändrad:
Sv: Drömjobbet blev mardröm

Är det vitt så vore det ju inte så svårt att ta reda på om det stämmer eller ej.
 
Sv: Drömjobbet blev mardröm

För att alla vi jobbar under lika villkor och alltså får hon lika mycket som jag

Escodobe: Jag har haft flera jobb och självklart har det varit olika saker som gäller på olika platser och det kan mycket väl stämma att det inte räknas som rast i regelverket. Bara för att arbetet är vitt så innebär det väl inte att alla vet hur det är att jobba här?

Tänk att en person av typ.. hur många som helst klagar (medan alla andra är mer än nöjda) och då förvandlas arbetet till en fruktansvärd arbetsplats. Lite tråkigt att så många bukare alltid ska vända allt till negativt. Jämför man med väldigt många andra arbetsplatser som involverar hästar så är denna helt fantastisk men det vet ju inte ni eftersom ni aldrig upplevt det. Men tråkigt att en mytoman ska förstöra hela remmalagets rykte
 
Sv: Drömjobbet blev mardröm

(Linköpings Tidning)
Sara Gustafsson från Himmelsby utanför Linköping fick drömsommarjobbet som kusk i ett av Remmalagen på Visingsö. Det visade sig ganska snart bli till en mardröm med uteblivet anställningsbevis, gratisjobb och tolv timmar arbetsdagar. Sara blev blåst på sommarjobbet. Foto Tommy Pettersson Artonåriga...

Läs mer...
Jag är förbannad rent ut sagt.
Jag är en av kuskarna som jobbar på Bengtsgården och eftersom det inte framkom i tidningsartikeln huruvida vi kuskar SOM HAR KVAR JOBBET tycker och tänker om allt så tänkte jag lägga tyngd på mina åsikter här.
Jag har jobbat i två år på detta ställe, jag stormtrivs och det har aldrig varit några bekymmer tidigare. Jag står min chef nära för hon har ställt upp så otroligt mycket inte bara för mig utan för alla kuskarna här. Jag visste vad som gällde innan jag tog jobbet och det var aldrig några 18 000 kr/månaden utlovat. Det min chef sa att när det gick som bäst (2009) så tjänade första-års kuskarna runt den summan.
Självklart är det surt de regniga dagarna men man får ju se det utifrån olika perspektiv? En dålig dag tjänar ju inte arbetsgivaren in något heller och då kanske det är svårt att ge lön som inte finns?

Jag känner mig så sjukt kränkt, uthängd och förödmjukad då vi andra 16 kuskar inte fått en chans att ge våran åsikt!

Jag kan inte säga att man tjänar miljonbelopp, men jag vet att det går runt för mig varje månad och hellre det än att stå inne i en fabrik etc och tjäna ett par tusen mer i månaden!

Denna "stackars" flicka lämnade hästarna själva med sele och vagn på i ca 30 minuter. Hon hotade att gå ut i media om hon inte fick en viss summa pengar av min arbetsgivare osv.
Självklart gav inte min arbetsgivare henne pengarna då vi på Bengtsgården inte har något att dölja för media. Alla andra trivs härute och kommer år på år tillbaka och jobbar. Dåliga arbetsförhållanden`?hm nae jag tror inte det.

För övriga frågor och smutskastning var vänlig kontakta mig istället så slipper det tisslas och tasslas bakom ryggen :)
Min mail: Loveliangel__@hotmail.com
 
Sv: Drömjobbet blev mardröm

Raster etc finns reglerade i ArbetsMiljöLagen och den gäller alla. Den kan vara bra att läsa in sig på, så man vet vad man har för rättigheter och skyldigheter.

Får man problem på arbetsplatsen som man inte kan lösa med arbetsgivaren eller man inte vet hur man ska lösa så kontaktar man facket (som man är med i, fackföreningarna behövs, annars kommer våra arbetsvillkor sakta men säkert holkas ur).

Anställningsavtal och arbetsgivarintyg är två olika saker och det senare ska man få vid avslutad anställning så man kan få a-kassa. Det beskriver eg bara vad man har gjort och hur många timmar/vecka (eller månad). Det är inte ett betyg. Anställningsavtalet skriver man på innan man börjar jobba.

Om det ska kunna saneras i hästbranschen så måste alla hjälpas åt, även de som trivs.
 
Sv: Drömjobbet blev mardröm

Å andra sidan så är det ofta en subjektiv upplevelse hur man trivs på jobbet.

Jag har haft anställda som tyckt att de i princip har "slavat ihjäl sig" när de i krypfart under 8 timmar utfört de sysslor som någon annan har ansett vara "rena semestern" när de utfört samma på 3 timmar.
 
Sv: Drömjobbet blev mardröm

Är arbetet vitt så är det lätt att kolla upp hur mycket hon tjänat alltså.

Jag har varken sagt bu eller bä om ni trivs eller inte. Jag upplyser bara om hur regelverket ser ut.

Jag har dock personligen en motvilja mot provisionslön utan garantilön som anställningsform. Det är ofta ett sätt för arbetsgivare att utnyttja mäniskors desperation att ha ett jobb.
 
Senast ändrad:
Sv: Drömjobbet blev mardröm

Det är väl ändå något chefen är öppen med speciellt efter en sådan här händelse?

Det framgår ju inte av artikeln, men det är inte omöjligt att det är så. Dock kan jag som oinsatt bara utgå från det jag läser här. Jag har knappt haft kontakt med den arbetsplatsen.

För att alla vi jobbar under lika villkor och alltså får hon lika mycket som jag

Återigen, finns det ju inget avtal som kan styrka vad parterna kommit överens om. Så det är ju lätt för båda att hävda vad som helst, vilket som är sant går knappt att avgöra.
 
Sv: Drömjobbet blev mardröm

Haha här sitter jag och skrattar högt för mig själv.
Så typiskt hästmänniskor eller hur?
Här sitter ni och grundar era åsikter på en tidningsartikel, och som vanligt så har ju ni alltid rätt eller hur? :)
Vi jobbar här, inte ni! Alltså borde det väl inte vara så svårt att lyssna på oss när vi berättar hur det verkligen ser ut? Och inte hur det är utifrån en tidningsartikel!?
 
Sv: Drömjobbet blev mardröm

Hon vände sig till fel instans, vill man klaga på att det regnar måste man gå högre upp ...

Jag tycker det låter som rena dröm-sommarjobbet för en hästintresserad ungdom.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp