Bukefalos 28 år!

Du är inte min talman!

Det vi kan gå på är väl egentligen bara folkbokföring. Är du folkbokförd i landet är du svensk.
Du skulle kunna gå mycket hårdare, och t.ex kräva att också dina föräldrar, henföräldrar och henhenföräldrar (ja ja, jag gör bara alla lyckliga som inte grejar han/hon. Eller dess ekvivalent; far/mor...) ska vara/ha varit svenska medborgare och födda inom då- OCH nuvarande Sveriges gränser.

Problematiken med det hade då varit att vi då i princip måste radera ut hela det Sverigedemokratiska partiet, innan vi kunnat gå vidare.
 
Måste bara skriva ett litet glatt inlägg:

Jag firade precis att det är dags att gå på lunch, med att titta på de små filmklippen där dels Rossana Dinamarca myntar uttrycket #duärintemintalman, dels där en riksdagsledamot inleder sitt anförande med hebreiskans Shalom, dels ännu en ledamot säger Herr Talman på nordsamiska.

Verkligen mycket trevligt, alltsammans![/QUOTE

Sverigedemokraterna tycker nog att det är ännu trevligare!
Som en konsekvensen av riksdagsmännens agerande ökade väljarstödet ytterligare.

I dag valde två riksdagsledamöter att hälsa Björn Söder på nordsamiska och hebreiska i talarstolen och trotsade däremot praxis, något som Rossanna Dinamarca började med i måndags, då hon vägrade säga ”herr talman”.

Pontus Mattsson menar att det är högst osäkert om dessa reaktioner kan få den önskade effekten att SD får minskat inflytande.

– Det kan bli så att folk anser att det går ett drev mot SD och att man därför sympatiserar mer med dem. Alla mot en är sällan något som någon tycker är bra.

Mattson får medhåll från statsvetaren Jonas Hinnfors.

– SD kan utmåla detta som ett martyrskap vilket kan göra att väljarna anser att ”nu hackar folk på SD igen”. Det Björn Söder har gjort är ju att säga sitt partis syn på de här sakerna, det anser nog många väljare att han ska få lov att göra, säger han
.

http://www.svt.se/nyheter/sverige/statsvetare-talmanstrotsen-kan-fa-motsatt-effekt
 
Tror jag uttryckte mig klumpigt?

Jag menar att vi alla är olika - på många sätt. Det ska inte behöva definieras vad som är "svenskt" . Framförallt eftersom det knappt låter sig göras. Fråga hundra personer och få hundra svar.

Det vi kan gå på är väl egentligen bara folkbokföring. Är du folkbokförd i landet är du svensk.
Som jag ser det.

Själv är jag kvinna, aningen finsk, mycket kulturintresserad, skapligt mycket landskapsorienterad och väldigt mångkulturellt intresserad. Inte definierar jag mig som svensk som första hand. det finns mycket annat som jag ser som mer utmärkande för den jag är.

Det räcker väl ändå gott att en av de hundra personerna definierar vad "svensk" innebär för denne själv, och väljer att definiera sig som något annat? Går det verkligen inte att se och respektera det behovet?

Är du medveten att människor har lidit enormt av att förlora sin tillhörighet i det samiska och tornedalska genom att ha påtvingats ett språk, en kultur och ett levnadssätt som i alla fall då gick att definiera som svenskt? Även om det för dig är oviktigt det här med svenskhet, så kan det vara oerhört viktigt för andra att få ta avstånd och helt definiera sig vid den nationalitet som ursprungligen fanns innan Sverige brakade in genom dörren. Det är viktigt för kulturen, språket, samhörigheten och för att ta avstånd från vidare assimilering. Hur kan det vara ointressant?

Det är ju som Åhrén säger;
Jag blir personligen nästan mer bekymrad när alla andra partier från höger till vänster tar debatten och säger att samer är svenskar – för det är vi inte. Det är därför vi har ett Sameting, rätt till att ha undervisning och utbildning på samiska och det är därför vi har särskilda rättigheter till landområden och naturresurser, säger Mattias Åhrén.

Han menar att det i grund och botten är mer farligare argument att säga att samer är svenskar.

Därför att det i leder till assimilering och i slutändan till att den samiska kulturen försvinner, menar Åhren.

Själv må jag vara svensk medborgare, men ju äldre jag blir desto mer inser jag att jag inte är svensk och känner ett allt större behov av att säga och visa det.
 
Jag skulle tycka det vore oerhört intressant att få "svenskhet" definierat.
Ty - som jag sagt tidigare - det är endast en fantasiprodukt. Aldrig någonsin att ens tio personer i denna tråd skulle kunna nå konsensus i en definition av vad "svenskhet" är - eftersom alla härinne har sin egen bild av vad detta innebär.

Jag har i princip ingen bild alls av vad det innebär att "vara svensk". Man kan tycka att jag som är född i en liten by i Norrbotten, sjunde generationen på samma gård och uppvuxen med väldigt få människor från andra länder runt omkring mig (antalet personer med utomeuropeiskt ursprung som jag gått i samma grundskola som går att räkna på ena handens fingrar, det tog ett tag innan invandrare började komma till min gamla håla) borde vara så svensk det går att bli (jag har ju inte påverkats av främmande kroppsspråk och annorlunda moral och allt sånt där skit som SD kommer med), men jag känner inte ett dyft att "vara svensk" är en del av min identitet. Jag känner mest bara glädje över att ha haft sån jävla dyngtur att de atomer som formar mig råkade forma mig just i Sverige, för jisses vad bra jag har det här.
 
Jag var nog lite orättvis här, och ska kanske ta tillbaka det där om att vi inte kan nå konsensus om vad den svenska kulturen egentligen är.
Kommunalpolitikern Levi Klausén tycker jag i detta klipp faktiskt har funnit kärnan i vad det hela rör sig om.
(om ni inte har all tid i världen utvecklar han sina tankar i ämnet mellan 2:24-3:09)

 
Herre Gud vad jag är glad att jag lämnade Filipstad och dess inskränkta medborgare. Sd är näst största parti där och främlingsfientligheten ständigt närvarande. Jag skäms ihjäl för min födelsestad och skräms ihjäl över att det bara blir värre
 
Jag var nog lite orättvis här, och ska kanske ta tillbaka det där om att vi inte kan nå konsensus om vad den svenska kulturen egentligen är.
Kommunalpolitikern Levi Klausén tycker jag i detta klipp faktiskt har funnit kärnan i vad det hela rör sig om.
(om ni inte har all tid i världen utvecklar han sina tankar i ämnet mellan 2:24-3:09)


Och sydstatsflaggan också :up:
 
Det räcker väl ändå gott att en av de hundra personerna definierar vad "svensk" innebär för denne själv, och väljer att definiera sig som något annat? Går det verkligen inte att se och respektera det behovet?

Är du medveten att människor har lidit enormt av att förlora sin tillhörighet i det samiska och tornedalska genom att ha påtvingats ett språk, en kultur och ett levnadssätt som i alla fall då gick att definiera som svenskt? Även om det för dig är oviktigt det här med svenskhet, så kan det vara oerhört viktigt för andra att få ta avstånd och helt definiera sig vid den nationalitet som ursprungligen fanns innan Sverige brakade in genom dörren. Det är viktigt för kulturen, språket, samhörigheten och för att ta avstånd från vidare assimilering. Hur kan det vara ointressant?

Det är ju som Åhrén säger;


Själv må jag vara svensk medborgare, men ju äldre jag blir desto mer inser jag att jag inte är svensk och känner ett allt större behov av att säga och visa det.
:banghead:
Vad är det du argumenterar emot? Vi är ju helt och totalt överens.

Att det är oviktigt att ha en gemensam "svenskhet" Att det är helt fritt och naturligt att definiera sig på vilket annat sätt som helst?
Att diskussionen IDAG inte behövs. Sverige är rikt och mångfacetterat.
Tidigare oförrätter är något annat som vi inte ska blanda in i detta.

Det jag säger har absolut inget med assimilering att göra - det är en helt annan dimension. Hur kan du koppla ihop det så??
 
Det räcker väl ändå gott att en av de hundra personerna definierar vad "svensk" innebär för denne själv, och väljer att definiera sig som något annat? Går det verkligen inte att se och respektera det behovet?

Är du medveten att människor har lidit enormt av att förlora sin tillhörighet i det samiska och tornedalska genom att ha påtvingats ett språk, en kultur och ett levnadssätt som i alla fall då gick att definiera som svenskt? Även om det för dig är oviktigt det här med svenskhet, så kan det vara oerhört viktigt för andra att få ta avstånd och helt definiera sig vid den nationalitet som ursprungligen fanns innan Sverige brakade in genom dörren. Det är viktigt för kulturen, språket, samhörigheten och för att ta avstånd från vidare assimilering. Hur kan det vara ointressant?

Det är ju som Åhrén säger;


Själv må jag vara svensk medborgare, men ju äldre jag blir desto mer inser jag att jag inte är svensk och känner ett allt större behov av att säga och visa det.
Det beror väl alldeles på vad man associerar ordet Svensk med.
Jag för min del Ser en person med svenskt pass, som bor o verkar eller har bott o verkat Sverige.
I den stora gruppen svenskar finns sedan olika intresse, etniska o regionala grupperingar,
Varav renhållande samer är en, icke renhållande samer en annan etc etc.
Alla dessa grupper verkar med egna och med gemensamma intressen på sin agenda.
Att du säger dig känna och vilja tillhöra den samiska gruppen är förståeligt, eftersom en individs rötter bli viktigare ju rörligare samhället blivit
Och en gammal sanning i USA säger ju att en Irländare aldrig blir mer irländare än när han flyttat hemifrån, till USA.

De flesta svenskar (inkl samer) har på ett par generationer transformerats från att ha levt på landsbygden till att urbaniserats.
 
jag får bara reklamjingeln "jag är inte bara mamma, jag är tandläkare också" i huvudet.
Sen när man kan itne vara flera saker? Kvinna, feminist, nollåtta, svensk.

För övrigt är frågan om vem som är svensk avgjord i fransk domstol.

En starkt bidragande orsak till att allas blickar riktas mot Sverige är det faktum att Sverige vann dragkampen som ägde rum efter Alfred Nobels bortgång i San Remo 1896. Han gifte sig aldrig och hade därför inga arvingar.
En konflikt mellan Sverige och Frankrike uppstod då Nobels testamente skulle lagföras. Franska staten ansåg att Frankrike borde betraktas som hans hemland. Men fransk domstol enades om att ”där en man har sina hästar där anser han själv att han har sitt hem” och Alfred Nobel hade sina ryska hingstar på Björkborns herrgård. Testamentet lagfördes vid Karlskoga häradsrätt och instiftandet av Nobelprisen blev verklighet
 
Jag var nog lite orättvis här, och ska kanske ta tillbaka det där om att vi inte kan nå konsensus om vad den svenska kulturen egentligen är.
Kommunalpolitikern Levi Klausén tycker jag i detta klipp faktiskt har funnit kärnan i vad det hela rör sig om.
(om ni inte har all tid i världen utvecklar han sina tankar i ämnet mellan 2:24-3:09)


Det är ju fantastiskt att den enda anledningen han nämner till att han tagit avstånd från nazismen är att man "inte kommer någonstans" genom att vara nazist... Inget om människosynen osv..
 
För övrigt är frågan om vem som är svensk avgjord i fransk domstol.

En starkt bidragande orsak till att allas blickar riktas mot Sverige är det faktum att Sverige vann dragkampen som ägde rum efter Alfred Nobels bortgång i San Remo 1896. Han gifte sig aldrig och hade därför inga arvingar.
En konflikt mellan Sverige och Frankrike uppstod då Nobels testamente skulle lagföras. Franska staten ansåg att Frankrike borde betraktas som hans hemland. Men fransk domstol enades om att ”där en man har sina hästar där anser han själv att han har sitt hem” och Alfred Nobel hade sina ryska hingstar på Björkborns herrgård. Testamentet lagfördes vid Karlskoga häradsrätt och instiftandet av Nobelprisen blev verklighet

Jäklar, jag har inga hästar! Då är jag hemlös?O_o
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp