Bukefalos 28 år!

"Du SER UT att vara lågbegåvad!" *gnälltråd*

Förresten, vad betyder "chromosom patologi"? (Skrivet i intyget, psykologen skrev ut det åt mig)

Utan att vara helt säker så tror jag att hon funderade på om det kunde vara så att du har ett avvikande antal kromosomer. Downs är den mest kända kromosomavvikelsen men det finns en hel del andra av varierande svårighetsgrad och besvär.
 
Förresten, vad betyder "chromosom patologi"? (Skrivet i intyget, psykologen skrev ut det åt mig)

Det där syndromet du har som varken du eller jag kommer ihåg namnet på - var inte det kromosomrelaterat? (Jag har för mig att Cilla kände till det, du kan ju alltid PM:a henne och fråga om hon minns vad det hette).
 
Fragile X?

Det testades min son för. En del syns det mycket på, andra knappt inte alls.
 
Aha :) Ja då kanske det är ADHD:n...kanske :D Nu har hon sett papper på det vet jag i alla fall. Men jag fick remissbekräftelse om något sådant så jag antar att det är något som är lika bra att de kollar upp. Typ.
(om hon nu fortfarande anser det nödvändigt, och inte kan nöja sig med ADHD o.s.v)
 
Aha :) Ja då kanske det är ADHD:n...kanske :D Nu har hon sett papper på det vet jag i alla fall. Men jag fick remissbekräftelse om något sådant så jag antar att det är något som är lika bra att de kollar upp. Typ.
(om hon nu fortfarande anser det nödvändigt, och inte kan nöja sig med ADHD o.s.v)

Det kan ju vara den kopplingen hon menade, men uttryckte sig helt uppåt väggarna.
Jag har asperger men ser inte ut som en alien för det :grin:
Har man ett grönt huvud om man har adhd då eller :laugh:
Och du kom till världen och såg helt normal ut trots det :idea:
 
Fragile X?

Det testades min son för. En del syns det mycket på, andra knappt inte alls.

Vet inte om du menade delvis till mig - men Fragile X var inte det syndrom som TS har. Det var något som samtidigt förklarade hennes hjärtfel och något med skallens ben (eller nåt) men inget som hade med begåvning att göra hängde ihop med det.
 
Njaaa...inte helt normal, född med hjärtfel (Blue Baby) och ja...jag gissar att jag var tämligen blå när de väl fick ut mig...? :o
Men NU är jag INTE blå! Så det kan ju inte ha varit det hon menade heller...:confused:

Haha...läste på GUCH nu...med min "födselproblematik" är det tämligen vanligt att man har Downs. Inget jag känner till för egen del. EDS däremot.
Aja, de får väl undersöka lite till då, så länge de inte är dumma! :mad:
...å andra sidan vore det kanske kul att kunna fortsätta vara ett mysterium? :rofl:

Edit igen: Kan mycket väl finnas en kromosomrubbning nu när jag läser. Men lider JAG av den? Nope.
Lider omgivningen av den? Nope.
Spela roll då? Nope.
 
Senast ändrad:
Aha :) Ja då kanske det är ADHD:n...kanske :D Nu har hon sett papper på det vet jag i alla fall. Men jag fick remissbekräftelse om något sådant så jag antar att det är något som är lika bra att de kollar upp. Typ.
(om hon nu fortfarande anser det nödvändigt, och inte kan nöja sig med ADHD o.s.v)
Varken ADHD eller Asperger beror väl såvitt känt inte på kromosomavvikelse?
 
Njaaa...inte helt normal, född med hjärtfel (Blue Baby) och ja...jag gissar att jag var tämligen blå när de väl fick ut mig...? :o
Men NU är jag INTE blå! Så det kan ju inte ha varit det hon menade heller...:confused:
Men du berättade nånting med ditt skelett - och med hjärtat och kanske även fler grejer. Som jag minns det förklarade Cilla det medicinska för dig.
 
Varken ADHD eller Asperger beror väl såvitt känt inte på kromosomavvikelse?

Dom har inte hittat orsaken till autism, men det förekommer kromosomavvikelser och dom tror att det är en del av det hela. Men inte att det bara är det som ger funktionshindret. Men man kollar kromosomerna och ser om det kan ge en förklaring.
 
Dom har inte hittat orsaken till autism, men det förekommer kromosomavvikelser och dom tror att det är en del av det hela. Men inte att det bara är det som ger funktionshindret. Men man kollar kromosomerna och ser om det kan ge en förklaring.
Jag tror hursomhelst inte att det var vad läkaren var ute efter här.
 
Njaaa...inte helt normal, född med hjärtfel (Blue Baby) och ja...jag gissar att jag var tämligen blå när de väl fick ut mig...? :o
Men NU är jag INTE blå! Så det kan ju inte ha varit det hon menade heller...:confused:

Haha...läste på GUCH nu...med min "födselproblematik" är det tämligen vanligt att man har Downs. Inget jag känner till för egen del. EDS däremot.
Aja, de får väl undersöka lite till då, så länge de inte är dumma! :mad:

Hon kanske trodde du skulle vara blå :p
 
@whwycd

Jag glömde ju totalt bort att min son även har adhd och han har rätt nyligen blivit klar med sitt begåvningstest, för att se om han hade en utvecklingsstörning.
Så det kan hända läkaren sa så pga din adhd.
 
Nu blev det ju än mer spännande :D
@mandalaki - du har helt rätt i att jag är defekt lite här och var (skelett, hjärna, skalle o.s.v.) men jag vet inte om det har diskuterats på Buke? Har det?
(Mest troligt, jag har bara inget minne av det - å andra sidan är mitt minne under all kritik så... :p )
Vad kom vi i så fall fram till?
För mig är det faktiskt rätt intressant eftersom jag inte vet så mycket mer än vad mamma berättat, och nu kan hon ju inte berätta mer :(
 
@whwycd

Jag glömde ju totalt bort att min son även har adhd och han har rätt nyligen blivit klar med sitt begåvningstest, för att se om han hade en utvecklingsstörning.
Så det kan hända läkaren sa så pga din adhd.
Hon trodde inte att jag hade ADHD p.g.a att hon inte kunde se utredningen (gjordes i Nyköping 2008) så det var nog inte det heller.
Men nu är jag ju jättenyfiken! :D
 
Hon trodde inte att jag hade ADHD p.g.a att hon inte kunde se utredningen (gjordes i Nyköping 2008) så det var nog inte det heller.
Men nu är jag ju jättenyfiken! :D

Ja, då har jag slut på idéer. Jag har ju gått igenom kromosomavvikelser pga sonens funktionshinder så det var det som kom upp i tankarna.
 
Njaaa...inte helt normal, född med hjärtfel (Blue Baby) och ja...jag gissar att jag var tämligen blå när de väl fick ut mig...? :o
Men NU är jag INTE blå! Så det kan ju inte ha varit det hon menade heller...:confused:

Haha...läste på GUCH nu...med min "födselproblematik" är det tämligen vanligt att man har Downs. Inget jag känner till för egen del. EDS däremot.
Aja, de får väl undersöka lite till då, så länge de inte är dumma! :mad:
...å andra sidan vore det kanske kul att kunna fortsätta vara ett mysterium? :rofl:

Edit igen: Kan mycket väl finnas en kromosomrubbning nu när jag läser. Men lider JAG av den? Nope.
Lider omgivningen av den? Nope.
Spela roll då? Nope.
Som jag minns det så beskrev du dig lite humoristiskt som ett medicinskt fenomen, du hade hjärtfel, knasigheter med skelettets ben, nånting typ att du var född med bruten rygg eller något annat drastiskt.

Du fick frågor av Cilla som sa att det du beskrev inte kunde stämma. Då tog du reda på vad syndromet hette och utifrån det kunde Cilla reda ut för dig hur det faktiskt hängde ihop med din kropp.

Och det är det jag funderar på om din läkare nu menade med kromosompatologi.

(Att jag minns det beror på att jag är lite småintresserad av medicin så när jag stöter på något jag aldrig hört talats om kollar jag ofta upp det lite grand).

Men minns du själv verkligen inte detta?
 

Liknande trådar

Äldre Hej! Jag skriver från ett nytt konto då flera på buke vet vem jag är och detta kommer bli ganska personligt och om saker som få vet om...
Svar
1
· Visningar
1 870
Senast: kryddelydd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp