Bukefalos 28 år!

"Du SER UT att vara lågbegåvad!" *gnälltråd*

Nu blev det ju än mer spännande :D
@mandalaki - du har helt rätt i att jag är defekt lite här och var (skelett, hjärna, skalle o.s.v.) men jag vet inte om det har diskuterats på Buke? Har det?
(Mest troligt, jag har bara inget minne av det - å andra sidan är mitt minne under all kritik så... :p )
Vad kom vi i så fall fram till?
För mig är det faktiskt rätt intressant eftersom jag inte vet så mycket mer än vad mamma berättat, och nu kan hon ju inte berätta mer :(
PM:a Cilla! Det skulle inte förvåna mig om hon kommer ihåg det. :)
 
Utan att vara tvärsäker på vilka så finns det kromosomavvikelser som fungerar som differential diagnos till ADHD (framförallt för barn om jag minns rätt). För individen spelar det nog mindre roll varför denne har sina problem i vardagen men medicinskt kan det nog vara av intresse, framförallt om mutationen ofta för med sig ökad risk för viss sjuklighet.
 
@whwycd

Bla vid autism kan man ha vissa kromosomavvikelser.
Min son har ju grav autism och det syns inte på honom. Han ser ut som vem som helst. Men han fick ändå göra ett kromosomtest när han var liten. Det var turligt nog helt i sin ordning. Verkar även som det förekommer vid adhd.

http://www.forskning.se/nyheterfakt...istiskabarn.5.e562c1a1158a47678280001144.html

Det finns en diagnos som bygger på en skada på 16:e kromosomparet med någon microduplikation som ger diagnoser som ADHD, autism, bipolär, schizofreni och svagbegåvning. Oftast alltihop samtidigt. Den ger även ett speciellt utseende som bara de som är väl insatta i den här skadan kan se. Typ! Jag har haft en elev som hade den
diagnosen och hon hade allt utom schizofreni. Jag läste på lite om den när det var aktuellt men har glömt detaljerna. Men i a f skadan ska ge ett speciellt utseende som experterna kan se men däremot innebär det inte att man måste vara ful. Den flickan jag jobbade med var jättesöt!
 
Som jag minns det så beskrev du dig lite humoristiskt som ett medicinskt fenomen, du hade hjärtfel, knasigheter med skelettets ben, nånting typ att du var född med bruten rygg eller något annat drastiskt.

Du fick frågor av Cilla som sa att det du beskrev inte kunde stämma. Då tog du reda på vad syndromet hette och utifrån det kunde Cilla reda ut för dig hur det faktiskt hängde ihop med din kropp.

Och det är det jag funderar på om din läkare nu menade med kromosompatologi.

(Att jag minns det beror på att jag är lite småintresserad av medicin så när jag stöter på något jag aldrig hört talats om kollar jag ofta upp det lite grand).

Men minns du själv verkligen inte detta?

Jag minns också detta!

*kl*
Jag har många gånger varit med om att läkare diskuterat med mig i korridorer och väntrum. När man är inlagd händer det jätteofta. Men de brukar ju inte skrika ut mitt namn och personnr liksom. Och inte heller säga nåt väldigt känsligt utan mer allmänt om mitt mående/diagnos/medicin. För mig är det inte alls något laddat men om man inte känner sig bekväm med det så skulle jag helt enkelt säga att "det här talar jag hellre om bakom stängda dörrar".
 
Jag har också varit med en gång om att jag hört vårdpersonal prata om mig.

Jag hade en dålig dag när jag gick på äsenhetens dagvård en dag och snäste av en i personalen. Då hörde jag henne och en annan prata om mig i fikarummet när vi slutat för dagen. Hon hade tyckt jag var jobbig och den andra höll med. Helt rätt, jag var jobbig den dagen.
Men jag pratade med henne dagen efter och sa att jag hört henne och att dom får gärna prata om mig men bakom stängda dörrar för jag behöver inte höra snacket. Hon bad om ursäkt och det blev nog lite pinsamt för henne.
Klart dom får prata med varandra om jobbiga patienter, men patienterna vill nog inte höra snacket och inte ville jag att andra skulle höra det. Hon nämnde mitt namn så alla hade vetat att det var mig dom pratade om dom hört.
 
Visst är det ett brott mot sekretesslagen om läkare (ja, samma) tar oönskad kontakt med mig när det är "obehöriga" i närheten?
Stod och väntade på psykologen i väntrummet (där fanns andra patienter) och då kom hon fram till mig och pratade om mitt intyg o.s.v...kändes ju bra :crazy: (personen jag antar att hon skulle träffa stid bredvid typ) :(
Jag som jobbar i en bransch jag bedömer mindre känslig än vården har sekretess angående vilka mina kunder/ klienter är och bör
vänta på att de tar initiativ till att hälsa om vi ex. vis möts på stan. För mig låter det som ett klart sekretessbrott att diskutera någons vård inför andra som inte är arbetskamrater ( och skrivit på samma sekretesspapper)
 
På ackis finns ett nytt sekretessproblem sen flytten till psykiatrins hus: Läkare och andra behandlare har inte egna rum så de sitter tillsammans och ringer telefonsamtal :down: Dels måste det ju vara distraherande, och dels hör ju flera runtikring vad min läkare pratar med mig om. Personer som inte alls har med min behandling att göra. Läkarna har själva påtalat problemet.
 
På ackis finns ett nytt sekretessproblem sen flytten till psykiatrins hus: Läkare och andra behandlare har inte egna rum så de sitter tillsammans och ringer telefonsamtal :down: Dels måste det ju vara distraherande, och dels hör ju flera runtikring vad min läkare pratar med mig om. Personer som inte alls har med min behandling att göra. Läkarna har själva påtalat problemet.

Men fy fan vad dåligt :mad:
 
Precis @Niyama ! Så sjukt så det inte finns ord för det...
@mandalaki - jooo nu när du säger det, så får jag ett svagt minne av det. Men jag gillar inte att prata om mig själv som om jag vore...speciell :eek: så jag har nog förträngt det också :o
 
Som jag minns det så beskrev du dig lite humoristiskt som ett medicinskt fenomen, du hade hjärtfel, knasigheter med skelettets ben, nånting typ att du var född med bruten rygg eller något annat drastiskt.

Du fick frågor av Cilla som sa att det du beskrev inte kunde stämma. Då tog du reda på vad syndromet hette och utifrån det kunde Cilla reda ut för dig hur det faktiskt hängde ihop med din kropp.

Och det är det jag funderar på om din läkare nu menade med kromosompatologi.

(Att jag minns det beror på att jag är lite småintresserad av medicin så när jag stöter på något jag aldrig hört talats om kollar jag ofta upp det lite grand).

Men minns du själv verkligen inte detta?
@CillaW - minns du detta? I så fall OM du har tid, ork, lust att påminna mig om vad du/ni/vi kom fram till så vore det (för mig åtminstone) otroligt intressant att få ta del av dina tankar igen :), så du FÅR gärna höra av dig på pm/facebook om du skulle känna för det, men inte skrivai trådem. Men se det absolut inte som något måste! :)

Mitt liv verkar gå ut på att förtränga och glömma bort :(
 
Senast ändrad:
:D
kanske skulle bilda klubb/facebookgrupp/starta Buketråd om det finns fler som jag? :D
tyvärr gäller det uppenbarligen inte bara allt det jobbiga :(
Det försvårar en hel del för mig att knappt minnas något av allt som hänt i mitt liv - dessutom är det otroligt tråkigt på många sätt. Hade gärna velat minnas saker om/med mamms t.ex. :(
 
Nu får jag hjälp av vårdcentralen med ett nytt intyg - jag vägrar skicka in det där otroligt dåliga och ofullständiga intyget som puckoläkaren skrev. Försäkringskassan är svåra nog :crazy:
Min gamla psykolog ringde igår och när jag berättade om det så tyckte hon att jag skulle kunna göra testet för att visa de som vill veta hur det står till hos mig (ja hon sa ju inte så bokstavligen men..ändå.
Det kanske vore en kul grej i alla fall :D
 
Nu får jag hjälp av vårdcentralen med ett nytt intyg - jag vägrar skicka in det där otroligt dåliga och ofullständiga intyget som puckoläkaren skrev. Försäkringskassan är svåra nog :crazy:
Min gamla psykolog ringde igår och när jag berättade om det så tyckte hon att jag skulle kunna göra testet för att visa de som vill veta hur det står till hos mig (ja hon sa ju inte så bokstavligen men..ändå.
Det kanske vore en kul grej i alla fall :D

"Vässar gaddar"

Vänligen peka ut vilken riktning den där läkarens röv finns....:meh:
 
Hej igen...
Den 27:e har jag tid för "genetisk utredning". Det är en kombinerad utredning från både psyk ("dårdoktorn") och vc för att se om det faktiskt finns en "samlad" diagnos/syndrom för såväl det psykiska, NPF, fysiska och allt annat.
Det vore ju rätt skönt om så var fallet, att få ett svar.
Pojkvännen fick göra ett sådant test (wise-test eller vad det heter) och jag fick se det. Men blev väldigt, väldigt osäker då det känns som att jag knappast skulle få "godkänt" på ett sådant test om det nu är det hon vill göra...så jag är kanske "lågbegåvad" eller allmänt FÖR allmänbegåvad, så att jag liksom är "lite bra på det mesta" men ändå under medel på det specifika för att det är så utspritt?
Vad vet jag...
Men håll gärna några tummar då den 27:e :)
(ps. är det någon som vet hur en sådan utredning går till?)
 
Hej igen...
Den 27:e har jag tid för "genetisk utredning". Det är en kombinerad utredning från både psyk ("dårdoktorn") och vc för att se om det faktiskt finns en "samlad" diagnos/syndrom för såväl det psykiska, NPF, fysiska och allt annat.
Det vore ju rätt skönt om så var fallet, att få ett svar.
Pojkvännen fick göra ett sådant test (wise-test eller vad det heter) och jag fick se det. Men blev väldigt, väldigt osäker då det känns som att jag knappast skulle få "godkänt" på ett sådant test om det nu är det hon vill göra...så jag är kanske "lågbegåvad" eller allmänt FÖR allmänbegåvad, så att jag liksom är "lite bra på det mesta" men ändå under medel på det specifika för att det är så utspritt?
Vad vet jag...
Men håll gärna några tummar då den 27:e :)
(ps. är det någon som vet hur en sådan utredning går till?)

En genetisk utredning tolkar jag som ett genetiskt test, dvs. kontroll av gener och/eller kromosomer.

Sedan hoppas jag att du kan släppa det där med att du skulle vara lågbegåvad. Herregud hade jag den klantiga personen som sa så till dig bredvid mig så hade jag gett vederbörande en avhyvling. Det kan vem som helst som läser dina inlägg se att du inte är - utan att du tvärtom uppvisar en god förmåga till logiskt tänkande. Däremot finns det förmodligen syndrom där begåvningshandikapp kan förekomma - men det behöver inte betyda att alla med det syndromet är lågbegåvade (inte för att det skulle vara något att skämmas för visserligen, men det är dumt om du skulle ha den uppfattningen om dig själv i onödan). Så kom ihåg det: Även om du skulle få besked om att du har ett syndrom där lågbegåvning förekommer så betyder inte det att du är lågbegåvad.
 

Liknande trådar

Äldre Hej! Jag skriver från ett nytt konto då flera på buke vet vem jag är och detta kommer bli ganska personligt och om saker som få vet om...
Svar
1
· Visningar
1 870
Senast: kryddelydd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp