Bukefalos 28 år!

"Dubbelskimmel"?

Equilina

Trådstartare
En helt meningslös tråd, men jag och en kompis kom att diskutera det :D

Finns det hästar med dubbla skimmelanlag, precis som dubbla gulanlag, och därmed endast kan ge skimmelavkommor?

Det kanske är en jättedum fråga? :o
 
Sv: "Dubbelskimmel"?

Det stämmer. Homozygot skimmel kallas det väl. Vanligt inom araber och troligtvis alla andra raser som ofta är skimmlar också, tex orlov och pre.

Risken för melanom skall vara större hos en skimmel med dubbla anlag.
 
Sv: "Dubbelskimmel"?

Jaha, men det finns säkert där också eftersom de som känd ursprungligen stammar från araber och det finns ofta arab och angloarab bakom godkända halvblodsstammar.

Vet inte om det är något man testar på halvbloden, en fingervisning är dock att homozygota skimmlar skimmlar av väldigt mkt snabbare än heterozygota. Dvs har du en ganska ung häst som redan är helvit är den sannolikt homozygot.
 
Sv: "Dubbelskimmel"?

Möjligheten finns hos alla raser där skimmelanlaget förekommer, ju mer sällsynt det är dess mindre chans.
 
Sv: "Dubbelskimmel"?

<--------------- högst troligt en sådan tyvärr :devil:

En helt meningslös tråd, men jag och en kompis kom att diskutera det :D

Finns det hästar med dubbla skimmelanlag, precis som dubbla gulanlag, och därmed endast kan ge skimmelavkommor?

Det kanske är en jättedum fråga? :o
 
Sv: "Dubbelskimmel"?

Finaste :love: Jag väntar fortfarande på att han ska bli godkänd... Eller att du ska resa bort så jag kan putta in mitt sto i hans hage :angel:

Finns det några "kända" homozygota skimmelhingstar tro? Kul att veta :)
 
Sv: "Dubbelskimmel"?

Finaste :love: Jag väntar fortfarande på att han ska bli godkänd... Eller att du ska resa bort så jag kan putta in mitt sto i hans hage :angel:

Finns det några "kända" homozygota skimmelhingstar tro? Kul att veta :)

Känd och känd? I ett specialarbete gjort tillsammans med en annan Bukefalist på det glada 60-talet, kom vi fram till att Negresco 334 var homozygot skimmel, han var halvbror till Immer 359, som dock var heterozygot för skimmelanlaget. Båda var u. Eroica (38) 4682 skm (heterozygot), Negresco var efter Shagya-orientalen Nigro 138, skm ( tror också han var heterozygot), medan Immer var efter Immer Voran 141(Trak.) fux.

Ett annat omtvistat fall är Holsteiner hingsten Capitol I far Capitano, om han nu var homozygot för skimmelfärg stämmer nämligen inte stammen som anges.
Capitol I är själv heterozygot.

Har Capitol I några söner som är homozygota för skimmelanlaget?
Cardento, Cassini I och II och Carthago är alla heterozygota.
 
Sv: "Dubbelskimmel"?

Har du sett någon färgad efter Capitol ? Kan inte komma på en enda.

För övrigt var även Carano heterozygot.

Även Casir är heterozygot (han har ju skimmelfärgen från samma stam dock från Capitols helsyster)

Hur var det egentligen med gamla Ramzes som väl är den som gett majoriteten av skimmlarna som finns i halvbloden fick han några färgade avkommor ?

Ett annat sätt jag fått lära mig man kan se om de är homozygota eller inte är på flugorna en skimmel med bara ett fåtal utspridda flugor på kroppen är nästan alltid homozygot. Är de heterozygota får de betydligt fler. Dock kan det vara rejält lurigt att se på håll på många blev paff när jag såg en närbild på en skimmel jag bara sett på håll innan som såg kritvit ut på håll men kom man nära var den full med flugor.
Det är just flugorna i kombination med att han bara fått skimmelföl som ger mig misstanken om att Joy är homozygot han har just det typiska några enstaka utspridda ser man sen till hur svarta hans avkommer är som fått sitt skimmelanlag från honom så är det ju något som gjort att han skimlat sig betydligt ljusare tidigare än dem trots att det ju är samma anlag. Hans helbror är heterozygot så det är ju typiskt att Joy skall bli homozygot som dessutom verkar vara något så ovanligt som konstantskimmel under den vita kostymen. Skall bli väldigt spännande den dagen döttrarna skall in i avelsboxen och se om man kan lyckas få fram en konstanskimmel utan skimmelanlag för på dem finns ju chansen iom att båda är heterozygota iom bruna mammor.
Nästan så man skulle buskavla färg på sonen som även han är heterozygot konstantskimmel skimmel (hur fasiken skriver man ut den färgen egentligen) får skynda mig bara för om en vecka ryker juvelerna på honom ;)
 
Sv: "Dubbelskimmel"?

Har du sett någon färgad efter Capitol ? Kan inte komma på en enda.

För övrigt var även Carano heterozygot.

Även Casir är heterozygot (han har ju skimmelfärgen från samma stam dock från Capitols helsyster)

Hur var det egentligen med gamla Ramzes som väl är den som gett majoriteten av skimmlarna som finns i halvbloden fick han några färgade avkommor ?

Ett annat sätt jag fått lära mig man kan se om de är homozygota eller inte är på flugorna en skimmel med bara ett fåtal utspridda flugor på kroppen är nästan alltid homozygot. Är de heterozygota får de betydligt fler. Dock kan det vara rejält lurigt att se på håll på många blev paff när jag såg en närbild på en skimmel jag bara sett på håll innan som såg kritvit ut på håll men kom man nära var den full med flugor.
Det är just flugorna i kombination med att han bara fått skimmelföl som ger mig misstanken om att Joy är homozygot han har just det typiska några enstaka utspridda ser man sen till hur svarta hans avkommer är som fått sitt skimmelanlag från honom så är det ju något som gjort att han skimlat sig betydligt ljusare tidigare än dem trots att det ju är samma anlag. Hans helbror är heterozygot så det är ju typiskt att Joy skall bli homozygot som dessutom verkar vara något så ovanligt som konstantskimmel under den vita kostymen. Skall bli väldigt spännande den dagen döttrarna skall in i avelsboxen och se om man kan lyckas få fram en konstanskimmel utan skimmelanlag för på dem finns ju chansen iom att båda är heterozygota iom bruna mammor.
Nästan så man skulle buskavla färg på sonen som även han är heterozygot konstantskimmel skimmel (hur fasiken skriver man ut den färgen egentligen) får skynda mig bara för om en vecka ryker juvelerna på honom ;)

Indoctro är brun

Måste konsultera mitt gamla bibliotek, Ramzes kan vara homozygot, båda föräldrarna var skimlar.

Tror du verkligen att det är konstantskimmel under.:confused::confused: Väldigt ovanligt på halvblod, enda jag kan komma på är Inster hästarna inom Trakehner aveln.
http://www.paardenfokken.nl/pedigree.php?horseid=379
http://www.allbreedpedigree.com/insterfeuer
http://www.sporthorse-data.com/d?i=518493
http://www.sporthorse-data.com/d?i=329171
Hur man separerar de två skimmelslagen vete sjutton.:confused::confused::confused:
 
Sv: "Dubbelskimmel"?

Det ser uppenbarligen ut som att han är konstantskimmel då alla tre avkommerna färgväxlar vid fällning vilket bara konstantskimlar gör, har visat en del kort på dem genom åren och det ser definitivt ut som att de är konstantskimlar och iom vanligt bruna mammor så kan det inte komma någon annanstans ifrån än från Joy. Skall kila in i mitt internet fotoalbum och se om jag hittar de gamla bilderna på avkommerna.

Dessutom skimlade han i "fel" ordning huvudet sist vilket ju var lite udda och ju antagligen fick sin förklaring när ungarna såg ut som typiska konstantskimlar
 
Sv: "Dubbelskimmel"?

Hittade några av korten pust har alldeles för många kort inlagda där och har naturligtvis antagligen stoppat in dem i något underalbum de inte hör hemma i då jag bara laddat upp några enstaka bilder när vi diskuterat saken fortsätter att leta.

Här är en av tjejerna vilken var den som först fick mig att verkligen reagera

Med vinterpäls före fällning helt svartbrun med några enstaka skimmelhår
DSC_02482.jpg


Sen hände något som fick mig att gapa tänkte oj här är någon som tänker skimla fort (hade då inte en tanke på färgväxling).
Under fällning
DSC_01931.jpg


När sommarpälsen sen var på plats hade jag återigen min svartbruna tjej tillbaka
DSC_01883.jpg


Den andra tjejen före fällning (denna är idag 5 år gammal väldigt urskimlad så här är det svårt att se färgväxlingen längre även om hon blir aningen ljusare vid fällning och ansiktet är det som fortfarande är mörkast på henne)
DSC_01421.jpg


Och under fällning
DSC_02121.jpg


Här är den första igen som 4 åring i normal sommarpäls
090511506.jpg

090511507.jpg


Och under fällningen innan denna sommarpäls
DSC_0338.jpg
 
Sv: "Dubbelskimmel"?

Jag tror inte att det är ett konstantskimmel anlag, däremot så tror jag att det kommer av Casirs mamma, som också är mamma till Quite Easy jag har sett många QE avkommor som är enormt stickelhåringa i perioder särskilt vid fällning.

Enda sättet att få reda på borde ju vara att ta ett DNA prov.
 
Sv: "Dubbelskimmel"?

Det ser uppenbarligen ut som att han är konstantskimmel då alla tre avkommerna färgväxlar vid fällning vilket bara konstantskimlar gör, har visat en del kort på dem genom åren och det ser definitivt ut som att de är konstantskimlar och iom vanligt bruna mammor så kan det inte komma någon annanstans ifrån än från Joy. Skall kila in i mitt internet fotoalbum och se om jag hittar de gamla bilderna på avkommerna.

Dessutom skimlade han i "fel" ordning huvudet sist vilket ju var lite udda och ju antagligen fick sin förklaring när ungarna såg ut som typiska konstantskimlar

Ovanligt och lite kul med konstantskimmelanlag bland halvblod! Har du nån aning om vart anlaget kan ha kommit ifrån?
 
Sv: "Dubbelskimmel"?

Jag tror inte att det är ett konstantskimmel anlag, däremot så tror jag att det kommer av Casirs mamma, som också är mamma till Quite Easy jag har sett många QE avkommor som är enormt stickelhåringa i perioder särskilt vid fällning.

Enda sättet att få reda på borde ju vara att ta ett DNA prov.

Det handlar inte alls om att de blir stickelhåriga, det handlar om att de fäller som bara färgväxlare gör, de tappar all färgad päls först på kroppen (inte på huvud och ben) och behåller bara den gråa underullen något som är unikt just för färgväxlande konstantskimlar det är anledningen till att färgen bla färgbestäms just på detta fenomen för det finns ingen annan färg som fäller så utan är just kopplat till konstantskimmelanlaget. Normal fällning är att de tappar allt på en gång alternativt att de tappar underullen först och täckhåren sist.

Glömde som jag svarat dig förr det finns tyvärr inga DNA test för att testa konstantskimmel än utan den färgbestäms enbart på det visuella samt att de har just de specifika saker som en konstantskimmel har som bla fällningen och sqratching (stavas ?) alltså att päls som växer ut på skadad hud alltid växer ut i grundfärgen inte den avblekta färgen, vilket även dessa har, ser man på Joy så där han hade sin stora såriga fläck när han hade streptotrichos så växte den ut som mörkgrå när han var vit runt omkring idag är den nästan avblekt men man kan fortfarande se att den är ljusgrå inte vit som omkringliggande päls
 
Senast ändrad:
Sv: "Dubbelskimmel"?

Ovanligt och lite kul med konstantskimmelanlag bland halvblod! Har du nån aning om vart anlaget kan ha kommit ifrån?

Ingen aning då stor del av stammen består av skimlar så den som är skyldig gömmer antagligen det lika effektivt som Joy under en skimmel kostym.
Misstanken går åt Casir för har hittat flera bilder på avkommor till honom som precis som Joy och ungarna haft mörkare huvud än kropp något en normal skimmel inte har då de normalt skimlar huvudet först. Det knepiga är att det borde finnas konstantskimlar efter honom som inte har vanligt skimmelanlag också då han är heterozygot iofs kanske det gör det och att de felaktigt är färgbestämda som skimlar iom att danskarna färgbestämmer sina redan innan de är 14 dagar så är det kanske inte så lätt att se då inte heller är det väl något man misstänker att de skall vara då pappa till synes är vanlig skimmel.
 
Sv: "Dubbelskimmel"?

Men exakt så fäller många QE hästar.

Och som du själv säger - det borde finnas hästar efter Casir som inte är avblekta + konstantskimlar.
 
Sv: "Dubbelskimmel"?

Men exakt så fäller många QE hästar.

Och som du själv säger - det borde finnas hästar efter Casir som inte är avblekta + konstantskimlar.

Ingen QE häst jag har sett i alla fall och det har blivit ett antal genom åren, dessutom är det som sagt enligt expertisen på området något som är helt specifikt för konstantskimlar.
En brun hästs (som QE) underull är dessutom inte grå så hur mkt de än fällt på det viset så skulle de ändå inte ha blivit som du säger mer stickelhåriga, det handlar inte om att de får vita/gråa hår när de fäller utan att de enbart släpper de färgade täckhåren kvar blir deras gråa underull (som de alltså alltid har under) som en ullig matta som helt saknar normalt utseende utan är totalt matt utan tillstymelse till glans. Det är detta som gör att de benämns färgväxlare och är som sagt något som endast sker på konstantskimlar därav att expertisen vågar sig på att färgbestämma konstantskimlar på denna typ av fällning för det sker aldrig på en häst som inte är konstantskimmel, har läst mängder om denna färg finns massor skrivet av de labb i USA som intensivt håller på och forskar på det för att även kunna få fram ett DNA test så småningom.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Vi har två hundar. 1 år och 1,5 år båda tikar. Den yngre är finnspets och den äldre blandras( labrador, golden, pudel och jackrussel)...
Svar
15
· Visningar
798
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
4
· Visningar
459
Senast: hamilton1
·
Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
5
· Visningar
1 515
Senast: Hedinn
·
Hästvård Hej! Är lite ledsen men har lite funderingar som kanske någon kan hjälpa till med? Vetrinärbesiktade idag en 4 åring som tyvärr inte...
2
Svar
28
· Visningar
2 324
Senast: Lutten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp