Bukefalos 28 år!

"Dum" fråga....kanske...

P

Piraya

Var på min första lektion i akademisk ridning, dock bara till fots denna gång! Det var övervägande jobb i skritt både uppsuttet och vid hand.
Det man gjorde var att ställa hästen i nacken på långa tyglar eller vid hand med handen nära kapsonen. Varv på varv på volten. Nu till min fråga, vad gjorde de och varför?
Urbota dum fråga kanske....:o Men jag är verkligen intresserad och vill veta mer! Blev inte tillfälle att fråga på plats!
 
Sv: "Dum" fråga....kanske...

Var det i lördags, i Aneby?

Det de flesta arbetade med var att böja hästen för att få det inre bakbenet att kliva in under tyngdpunkten- när hästen är korrekt böjd genom hela kroppen vinklas bäckenet och det inre bakbenet kommer in mot tyngdpunkten. Det lär också hästen att följa handen, dvs. vara eftergiven och följa handen-bettet. När du tar i kapsonen skapar det ett tryck mot nosryggen, och när hästen ger efter för trycket får den eftergift, och på så sätt lär den sig att följa handen.
 
Sv: "Dum" fråga....kanske...

Var på min första lektion i akademisk ridning, dock bara till fots denna gång! Det var övervägande jobb i skritt både uppsuttet och vid hand.
Det man gjorde var att ställa hästen i nacken på långa tyglar eller vid hand med handen nära kapsonen. Varv på varv på volten. Nu till min fråga, vad gjorde de och varför?
Urbota dum fråga kanske....:o Men jag är verkligen intresserad och vill veta mer! Blev inte tillfälle att fråga på plats!

Ingen fråga är för dum att ställas, men...

Ursäkta mig en minst lika urbota dum fråga, men betalade du för kursen? Är man betalande fotmedverkande, så är man (det har i alla fall jag alltid varit) fullvärdig deltagare och kan ställa vilka frågor som helst. Det är väl ändå det man betalar för, när man går en kurs? Det är mkt lättare att få svar på plats, då alla AR-tränare kanske inte jobbar på exakt samma sätt, likaväl som att alla klassiska tränare inte jobbar på exakt samma sätt.
 
Sv: "Dum" fråga....kanske...

Så klart!:idea: Låter ju logiskt! Ska bli spännande att ge sig in i denna världen!
Jag har dock inte varit i Aneby....
 
Sv: "Dum" fråga....kanske...

Jag var inte betalande "fotfolk". Jag hade säkert mer än gärna fått ställa frågor men det blev liksom inte tillfälle. Jag var inte på plats så länge så jag hann vara med på teorin. Men det blir fler tillfällen framöver! :laugh:
 
Sv: "Dum" fråga....kanske...

Fina bilder:) men vad är det för häst mannen med hatten har!!!!!
Det ser ut som en klon av min hispano. Vet du något om den?
/T
 
Sv: "Dum" fråga....kanske...

Absolut! Det var du som hade det superhärliga fjordstoet! :)
 
Sv: "Dum" fråga....kanske...

En klon? :D Det var en hispano, mamma arab och pappan PRE. Den var tre år.
 
Sv: "Dum" fråga....kanske...

Som sagt en 3årig hispanoarabhingst. Jag har för mig att lillasyster har stammen, kan kolla. Ska säga till lillsyrran att du gillade bilderna.

Amk Precis ;)
 
Sv: "Dum" fråga....kanske...

Ja kolla upp det gärna!!!
Hur spännade som helst, vågar nästan sätta mitt lördagsgodis på att jag vet vem som är hingsten.:cool:
/T
 
Sv: "Dum" fråga....kanske...

Vem tror du det är? Ägaren sade hingstens namn till mig, så om du säger det kanske det ringer en klocka.
 
Sv: "Dum" fråga....kanske...

Nyss va jag så bergsäker men nu är det pinsamt om jag har fel:eek:.
Kan det ha varit Zagal:crazy:?
/T
 
Sv: "Dum" fråga....kanske...

Nej, jag är nästan 100 på att det inte var Zagal. Det var inte ett namn jag kände till, så han var det inte.
 
Sv: "Dum" fråga....kanske...

Jag har nog bara sett för få hispanos, dom ser väl ut sådär allihop.:o:d
/T
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har lite problem när jag ska sova, med värk kring höften typ. Jag ligger på ena sidan och då gör det inte ont, kan kännas lite när...
2
Svar
33
· Visningar
2 048
Senast: Badger
·
Hästvård Hej! Jag har en häst som har förslitningsskada på gaffelbandet och griffelbenet, diagnosen ställdes i december men han har visat hälta...
Svar
7
· Visningar
1 271
Senast: MiniLi
·
Träning Hejsan! Kort bakgrundsinfo: jag är 18 år gammal, ridit på ridskola i 11 år och har diagnosen autism nivå 2 vilket avsevärt försvårar...
Svar
15
· Visningar
2 211
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 666

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp