Bukefalos 28 år!

"Dumma" frågor från en "ovetande"!

norrland65

Trådstartare
Som rubriken antyder så vet jag i princip ingenting om galoppsporten. Vi har ju ingen aktiv galopp här uppe i norr. Min kunskap sträcker sig ungefär till att se de lopp som visas i V75 sändningarna. :)

Men jag tycker att det ser ruskigt roligt ut, och farligt! Hua när hästarna ska ur startboxarna... vilken kraft!

Men en fundering har jag... I löpen, hur tänker man taktiskt? Är det bra att ta täten, eller ska man ligga i mitten? Är det bara den som till slut rusar fortast som vinner, eller finns det en tanke?

Inget ont menat, men jag jämför med travsporten där upplägget av loppen är rätt tydligt. Det är inte lika tydligt i galoppen, och därför undrar jag! :)

En till fundering. Hur många galoppbanor finns det? Täby, och Jägersro känner jag till, finns det fler?

Hälsn Norrland
 
Sv: "Dumma" frågor från en "ovetande"!

en del av taktiken får jockeyn oftast av tränaren, men någon annan kan svara bättre på detta!

I sverige finns det tre galoppbanor: Täby som har runt 50 galoppdagar om året, Jägersro 25 galoppdagar om året och Göteborg har 6 galoppdagar om året. Sen finns visserligen Strömsholm som har 1 el 2 galoppdagar om året.

Blommeröd har 1 galoppdag om året, men det är inte alltid det blir av!

En sak till inga frågor är dumma!
Bara till att fråga på om du undrar!
 
Sv: "Dumma" frågor från en "ovetande"!

Hur hästen ska ridas beror ofta på hur den löper bäst, vill hästen gå i front? Ska den ridas bakifrån? Allt hänger på hur hästen själv vill ha det, en del blir alldeles för stressade av att ligga med där framme medan andra bara måste ligga i front för att ens tycka det är roligt! Hästar är precis som vi människor, individer. Det kan ändra sig i takt med att hästen får rutin och blir äldre.
Själv har jag en arab som hela tiden ville ligga i front, tills han tyvärr nog blev sparkad under ett löp, därefter vill han springa fritt för att inte känna sig inträngd.
 
Sv: "Dumma" frågor från en "ovetande"!

Ja just det...händer det att dom blir sparkade av andra hästar i lopp??

Jag har också undrat över galoppens "taktik"...visserligen har det blivit mycket bättre nu än för några år sen...men jag tycker att man ligger lite onödigt mycket i vida spår...en förklaring som gavs för flera år sen var att "det spelade ingen roll" !!?? Men det måste det ju göra....
sen galoppen kom med på trio tycker jag nog att numera rids det i snyggare o snålare spår....
 
Sv: "Dumma" frågor från en "ovetande"!

Jag tror inte det är särskilt vanligt att hästarna hinner med att sparka varandra under löpets gång, men vi hade oturen att råka på en som kunde! :mad:
Visst blir man sur och irriterad, sådant får man inte acceptera som tränare. Hästen som sparkade hann med att både hugga och bita efter andra hästar än min under loppet, detta kommenterade vi bryskt för tränaren som självklart bad om ursäkt, men det hjälpte ju inte min häst som slutade springa och hamnade på 7:e plats, jag klandrar inte min häst, han blev sur, vilket jag oxå hade blivit :D .
I starten efter hade tränaren satt på den bråkande hästen sk blinkers och han uppförde sig väl godkänt, enkelt åtgärdat och jag är glad att tränaren tog åt sig att hästens dåliga uppförande.
 
Sv: "Dumma" frågor från en "ovetande"!

Det "vanligaste" som händer är väl att en hårt pullande häst trampar upp i bakbenen på den som är framför. Och så förekommer det ju lite knuffande på varandra och en "vek" häst viker gärna ner sig då och GISSA om proffsjockeysarna har koll på vilka hästar det lönar sig att rida lite snävt mot!
Jag har förlorat en häst pga "snäv" ridning, hästen utvändigt gick in för tight mot min häst och råkade sparka "grållen" på undersidan av skenan och då fick han en nötknäppar fraktur.....
Sen är det så att galopphästarna inte alls är lika spårkännsliga som travarna, ganska många framförallt långalopperade hästar klarar inte att hålla farten i svängarna och tappar därför mindre på att gå lite vidare spår än att gå invändigt och förlora aktionen. Sen är uppläggen väldigt olika från häst till häst, det är upp till tränaren och arbetsryttaren att ta reda på hur den egna hästen vill ha det.
 
Sv: "Dumma" frågor från en "ovetande"!

Tack för svaren.

Helt klart är det mer taktik än vad som märks när man tittar på TV:n. :)

Tror att jag får försöka sätta mig in mer i galoppsporten, för det verkar jättekul. Synd bara att det inte finns några banor häruppe.

Norrland
 
Sv: "Dumma" frågor från en "ovetande"!

Finns inga dumma frågor....

Kul att intresse för galoppsporten finns även där möjligheten för utövande är begränsat.

Tyvärr finns det inte mer än tre banor ( ev. fyra om man räknar med Strömsholm och Blommeröd som vardera har ett fåtal löp per år)

Vore mycket kul om sporten kunde bli så större och angagera ännu

Ridorder får ju oftast kusken av tränaren direkt innan löp.fler.
 
Sv: "Dumma" frågor från en "ovetande"!

Men tänkte på att Norge har ju ett par banor de kan ju vara lättare attta sej från norr till Norge än till t.ex Jägersro eller Klampenbourg..
 
Sv: "Dumma" frågor från en "ovetande"!

norrland65 skrev:
Men jag tycker att det ser ruskigt roligt ut, och farligt! Hua när hästarna ska ur startboxarna... vilken kraft!
Jo det rör sig om en ordentlig kraft, testa att spela in ett lopp och kör startögonblicket i slowmotion så skall du se på något häftigt. Här gäller det att du har en följsam ryttare som vet vad han/hon håller på med efter som du kan störa hästen ordenligt om du håller lite hårt i tyglarna eller har dålig balans….

norrland65 skrev:
Men en fundering har jag... I löpen, hur tänker man taktiskt? Är det bra att ta täten, eller ska man ligga i mitten? Är det bara den som till slut rusar fortast som vinner, eller finns det en tanke?
Till viss del så tycker jag att det är betydligt mer taktik i ett galoplopp än det i trav. Travarna har ju ett behov av att inta någon av de ”bra” positionerna i princip direkt för att inte sitta fast. Medan en galoppör har betydligt fler alternativa upplägg av ett lopp. Inte minst igenom att denne kan utnyttja mindre luckor och inte har problemet med att ”fela” om den går in i en tight situation.


martha skrev:
men jag tycker att man ligger lite onödigt mycket i vida spår...en förklaring som gavs för flera år sen var att "det spelade ingen roll" !!?? Men det måste det ju göra....
Det spellar en stor roll, förklaringen som angavs var troligtvis för att någon försökte att rädda sitt eget skin. De kurvor vi har i Skandinavien är inte så skarpa att det skall var något problem, att gå runt dem på rail. Möjligtvis Blommeröd och Strömsholm undantaget.

martha skrev:
sen galoppen kom med på trio tycker jag nog att numera rids det i snyggare o snålare spår....
Tyvärr så skulle jag tro att det beror på att trioloppen försöks att ridas i så bra klass som möjligt vilket betyder att det oftast är bra ryttare som rider (bra hästar = ofta bra ryttare). Annars så har ryttarna inte blivit bättre med åren, tyvärr… =)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp