Bukefalos 28 år!

dumma ponny....

L

Lindis

vad skall jag göra har en c ponny som är ganska snäll med mig på ryggen ( är endast inriden ). Men med tanke på att jag bara får rida honom som ungponny då jag är 20 och dels för han är för liten. Så jag har hittat först en som jag vet är duktig men ganska liten och sen hennes kompis båda är jätte duktiga. Men så fort någon som är lättare än mig så är han riktigt elak gör allt för att få av vilket han lyckas med den är ju ändå 25-30 klio lättare än jag. Han har bockat innan vilket jag kan tycka inte är så farligt men nu har han börjat gå upp på bakbena med. Vad skall jag göra vill ju inte ge upp då jag vet han har kapaciteten. Någon med tips? :devil:
 
jo hon håller på men du skulle sett idag när hon och hennes vän red höll ju på att slå ihjäl sig :crazy:
 
minst han är så dum idag var han billig :smirk: fortsätter han så så får han snart av även mig. GGGGGGGGGRRRRRRRrr vad arg jag är på honom. Vad kan jag göra för att få honom att sluta?
 
Det kanske skulle fungera att låta den här lite mindre tjejen rida lektion för en duktigt instruktör på honom. Då har hon ju hjälp från marken när det börjar strula... Det borde inte vara några problem sedan, när de väl fått konflikten om ledarskapet ur världen. För det är väl där problemet sitter?!


:banana: Sandra :banana:
 
Varför kan du inte utbilda din häst för bara för att du inte kan tävla honom?
Är inte hästen mer än en tävlingsmaskin?
träna hästen själv tills han är duktigare, och sen så kan du ju låta tjejen som ska rida hästen skaffa sig "ledarskap" från marken och börja långsamt när hon ska rida, så hästen slipper bli stressad av en ny ryttare och måste försvara sig/testa henne med att bocka/stegra. Hon behöver ju inte galoppera och trava första gången, och sen är det bara att öka svårighetsgraden sakta och föriktigt och se till att alltid ge eftergift och sluta possetivt.
 
Kan du hiva upp en lätt VUXEN? Som har lite mer att säga till om när han tramsar, så han lär sig att lätt ryttare inte betyder ryttare som man kan göra som man vill med?
 
Har hon provat :D men idag är han värld lite mer var nästan snäll :smirk: vet inte vad som flygger i honom ibland då blir han ett monster :crazy:
 
vi gör så, jag rider honom själv 4 dagar och hanterar honom dagligen har även haft hjälp med NH problemet är att han går ganska bra med mig alltså kastar inte av :smirk:
Men hästen har varit vanvårdad och inte hanterad innan han blev 5 så det är precis som han saknar respekt
 
ville de från början med tyvärr finns det inga ljust här som har tid eller så . Men det funkar ju ibland men igår var det inte kul stegra mot oss på marken när vi höll honom när tjejen skulle sitta upp. Och det är ett sett att visa att han saknar respekt
 
Synd du inte bor närmare mig =) Jag har både 'ponnyvikt' och 'ponnylängd' och tar tillridningsponnyer ibland. Och jag har GRAV ridabstinens *sucka*
 
Vi har haft duktigt folk med. Han börjar inte strula, han exploderar plötsligt. När Minis kompis red honom igår var han INTE rolig. Han ställde sig på bakbenen (högt) och svänger hela kroppen ett kvarts varv, landar med framhovarna i denna "skruv" och slår genast upp i tre-fyra STORA bocksprång åt olika håll. Inte mycket chans att sitta kvar då inte. Sen går han fint en stund och när han kommer till samma ställe på volten - pang, samma sak igen. Detta gör han då han rids på en volt med en instruktör i mitten av volten.

Han testar hur långt han kan gå helt enkelt. Han behöver ridas regelbundet av samma ryttare och träna massor av lydnad. Mini vill jättegärna rida honom, och hon ger sig inte, men för att vi ska komma någonstans måste han ridas en stund varje dag. Och det hinner vi inte riktigt med. Det bästa vore att han fick en rejäl grunduppfostran lite intensivt nu i vår, sedan kan vi ta hem honom i sommar och fortsätta.

Men kom igen med alla knep och tips ni har! :)
 
kunde inte sagt det bättre själv men idag var han snäll iallafall :D men innan det var han inte värld ett ruttet äpple bara :smirk:
 
Jag tror han komer att växa i från det, men då gäller det att tydligt att visa var gränsen går!

Mini är ju jäkligt envis, och den som är envisast den vinner, dock så är det svårt för henne att sitta kvar när han busar, och när han lär sig att han kan få av henne så blir det en liten ond cirkel.

Men jag har sett honom in action, och det är inte lätt att sitta kvar när man inte är så stor.

kanske hade det hjälpt att longera honom lite trött innan man ska rida, så han inte orkar busa så mkt och så att mini lättare kan ta komandot över honom?!
 
visst är han men han är lite mer värld idag var duktig igår :D hoppa hela 30 cm och galoppera :smirk:
(hon hann sagta av innan buset kom) :)
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
9 350
Senast: Juli0a
·
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 510
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
3 778
Senast: Mia_R
·
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
10 663
Senast: liiinnea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kattsnack 10
  • Forl kostnad?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp