Bukefalos 28 år!

Dumt att ens tänka tanken?

Springsteen

Trådstartare
Jag har nu under en tid funderat på om jag skulle betäcka mitt ponnysto, dock är hon av okänd härstamning. Är det då dumt att ens tänka tanken på att ta en avkomma efter henne?

För jag sitter här och önskar mig en häst av samma stuk som hon, fast yngre. Har letat efter en ponny eller häst ett bra tag nu, men har inte hittat något intressant.

Ponnyn har gått Lag SM i dressyr, kvalat till SM och placerat sig nationellt med fd. ägare. Med mig har hon gått Nationella klasser med godkänd % och vinster och placeringar i regional LA:P1.

Hon har bra gång, hoppar med trevlig teknik, är mycket lätthanterad och har ett bra temprament. hon har även bra ridbarhet och gör alla rörelser upp till MSVB dressyr, längre har vi inte kommit än.

stella-3.jpg

Uppställningbild, lite dålig dock.

Stella3-5.jpg


IMGA1762.jpg

Hoppning under ryttare.

Vad säger ni? Är det rena dumheter så kommer jag självklart inte att ta en avkomma på henne, sitter och fantiserar lite och vill gärna få lite råd! :bow:
 
Sv: Dumt att ens tänka tanken?

Det verkar ju snarare dumt att inte ta en avkomma på henne!!

Tycker dock att du ska betäcka med en ponnyhingst och avla fram en ponny. Jag tror att de är större riska att det blir "fel" om du tex betäcker med halvblod eller liknande.

Det är ju alltid ett lotteri med avel och lotteriet blir ännu mer osäkert med ett sto utan stam MEN det betyder inte automatiskt att hon inte bör avlas på.

Med de meriterna som hon har borde hon väl gå att stamboksföra i ASRP änndå?? Kan inte reglerna men tror att jag har hört om det tidigare, det går att kolla på ASRP s hemsida.

Vill du ha en rp hingst så finns det ju ganska många med mkt bra gångarter i sverige och även utomlands som finns på TAI.

Jag tycker hon ser jättefin ut.

Lycka till!
 
Sv: Dumt att ens tänka tanken?

Det där är ju min favoritponny här på Buke...klart du skall ta föl efter henne. ;)

Med hennes meriter, ridbarhet och en bra exteriör och temperament ser jag ingen anledning till varför du inte kan ta en avkomma. Jag röstar också för en ponnyhingst.
 
Sv: Dumt att ens tänka tanken?

Hon är jättefin !

Som en liten fingervisning tycker jag att du skall ställa ut henne och se vad en exteriördomare säger. Jag ställde ut min ponnymärr med okänd stam och fick finfina 37 poäng (jag hade förväntat mig lägre). Jag *tror* att du kan stambokföra henne på de meriterna, men det bör du kunna läsa om på ASRP's sida.

Även jag lägger min röst på ponnyhingst alternativt fullblod.
 
Sv: Dumt att ens tänka tanken?

Om du är ute efter en ny häst till dig själv så skulle jag nog hellre köpa nytt (om du nu tänker dig att gå över på stor häst). Ska du betäcka så tycker jag nog att du ska satsa på att få fram en ponny. Rådfråga kunniga människor om hingstval om du är fundersam över vad du ska välja.
 
Sv: Dumt att ens tänka tanken?

+ Twiggy; Tack så mycket :bow:
Trodde att jag skulle bli halshuggen :p Jag tittade lite på asrp´s hemsida, men hittade inget om stamboksföring, men ska leta lite till!
Om jag ska betäcka så blir det helt klart med en ponny hingst, för att få fram en ponnyavkomma.

cirkus; Jo jag har funderat på att ställa ut henne. Kan man göra det med en häst av okänd härstamning?

break_a_leg; Nej tanken är att jag ska behålla henne och rida, känner mig just nu inte så sugen på stor häst, men jag velar fram och tillbaka som vanligt, är ingen "riktig" tävlingsryttare, föredrar att sitta hemma
och träna, ser tävling som en nödvändighet som följer med hästeriet, ungefär som att sko dem :idea::angel: Vi har kontakter med fd. uppfödare av Connemaror, som nu håller på med halvblodsavel,
så råd och tips kan jag få av dem om det nu blir aktuellt att betäcka nästa år, just nu är det bara en idée i mitt huvud!

Tack för alla svar :bow:

Så nu ska jag tjuvtitta lite på hingstar för att se om det finns några fina. Måste ju vara en som ger bra front och lite mer uppförsbacke om jag inte ser fel på mina bilder?
hon är ju lite överbyggd och har lite kort hals. Sen så är det ju inte helt fel om den ger mycket bra gång också!
 
Senast ändrad:
Sv: Dumt att ens tänka tanken?

Det finns ridponnyer utan stam som redan är stamboksförda, både med höga och låga exteriörpoäng så nog tror jag säkerligen det skulle gå att stamboksföra din donna.

Vad roligt det måste vara att betäcka ett ponnysto med goda meriter! För det finns ju något otroligt fint utbud av ridponnyhingstar, både här i Sverige och utomlands :bump:
 
Sv: Dumt att ens tänka tanken?

Du har ingen möjlighet att leta reda på hennes stam?

Hon ser väldigt trevlig ut och med de meriterna har hon en plats i aveln. Tycker dock som flera andra att det kan vara dumt att försöka avla stor häst på henne eftersom du inte vet hur hennes gener ser ut. Det bästa vore att hitta en ridponnyhingst med många hästar likastora som han själv i stammen och gärna en avkommeprövad så att du har en aning om vad du kan förvänta dig.

Man kan ställa ut hästar med okänd stam.
 
Sv: Dumt att ens tänka tanken?

Absolut tycker jag oxå att du ska ta ett föl på henne.

Ang. visning av okänd härstamning så går det alldeles utmärkt. Enda visningen som jag vet om som även bedömer hästar utan stam är Håcksvik utställning i småland. Visade mitt shettissto utan stam där förra sommaren och även syrran har visat sin med okänd härstamning.
Visningen är den 13 september. Vid mån av plats så går det att efteranmäla. Ska själv dit och visa en Ardenner.
 
Sv: Dumt att ens tänka tanken?

Du har ingen möjlighet att leta reda på hennes stam?

Hon ser väldigt trevlig ut och med de meriterna har hon en plats i aveln. Tycker dock som flera andra att det kan vara dumt att försöka avla stor häst på henne eftersom du inte vet hur hennes gener ser ut. Det bästa vore att hitta en ridponnyhingst med många hästar likastora som han själv i stammen och gärna en avkommeprövad så att du har en aning om vad du kan förvänta dig.

Man kan ställa ut hästar med okänd stam.

Det ska helt klart bli en ponnyhingst jag betäcker med om det blir aktuellt. Ser att det ser ut som om jag vill betäcka med storhäst, har uttryckt mig lite dumt!

Jadu, hon är Importerad från Holland, och i passet så står det inget om stam osv.Dock har jag ett gammalt vaccinations intyg! som följt med från holland,
dock hittar jag inget när jag söker på det jag tror står "Dieren(? bokstav jag inte kan tyda möjligtvis ett till n)re" och "Monnickendam" men i övrigt finns det
ingen mer info om henne, Någon som kan holländska? :p Av vad jag fått veta så kom Hon till sverige för att gå på ridskola och sen blev hop köpt därifrån av fd. ägaren.
Så jag tror inte att man kan hitta några tävlings res. från holland heller.
 
Sv: Dumt att ens tänka tanken?

Tack för svar :bow:
Jag ska kolla upp det där med utställningar! Det skulle vara roligt att få en bedömning av henne :)
 
Sv: Dumt att ens tänka tanken?

Jag kan tyvärr inte holländska.

Min hästs mamma tävlade med okänd stam, bara import Danmark, men hon som födde upp min häst lusläste mammans papper och hittade ett uppfödarnamn, tog kontakt med denne som fortfarande levde, och nu har jag nio kända led på min häst!
Och det är inte den enda solskenshistoria jag känner till vad gäller att hitta förlorade stammar:)
 
Sv: Dumt att ens tänka tanken?

Åh tänk vad underbart om man kunde hitta stam osv! Nu när jag lusläste hennes papper så hittade jag ett tel. nr i vaccinations intyget. Men när jag
sökte på tel. nr och resterande info så får jag fram info om en veterinär station i monnickendam "Monnickendam Dierenartsenpraktijk" så jag tror
att det är lite svårt att ringa till dem och fråga om en ponny?
 
Sv: Dumt att ens tänka tanken?

Det blir nog särskilt svårt om du inte kan språket;)

Jag har ingen aning om hur det fungerar i Holland, men någon som vet kanske vet om de t ex journalför hästarna de vaccinerar. Då kan de ha uppgifter om dåvarande ägare.
 
Sv: Dumt att ens tänka tanken?

Du gör absolut rätt i att ta föl på henne, hon har meriter och av vad man kan se på bilden så ser hon exteriört bra ut.
Men visst vore det kul om du kunde få fram stam på henne.
Tänk om det kunde finnas ett forum som detta i Holland där man ÄVEN kunde efterlysa hästar/ ponnyer...
Annars så får du nog fråga den ridskolan hon stod på när hon kom till sverige av vilka de köpt henne av.
Troligtvis någon hästhandlare som köper upp hästar från Holland, då är det bara att ligga på för att där få mer svar....
Glöm inte att berätta här hur det går om det ev. tilltänkta fölet och hennes ev. bakgrund.
 
Sv: Dumt att ens tänka tanken?

I och för sig så vet du ju var i Holland hon har befunnit sig när hon vaccinerades.
Jag ( detektivnörd) hade rest ditt och rotat och letat och pratat med alla människor som kommit i min väg för att förhoppningsvis hitta nåt halmstrå....
 
Sv: Dumt att ens tänka tanken?

Jag har själv hjälpt andra att hitta danska stammar för jag begriper en hel del danska, men holländska kan jag inte alls.
Är också detektivnörd, men tror inte att jag skulle gått så långt som att resa till landet;)

Vill gärna också veta ifall du lyckas hitta någonting!

Har förresten lite mer solskenshistoria om min häst. Jag letade i åratal efter hennes uppfödare, som flyttat från adressen där hon föddes. Jag efterlyste och letade men hittade inte uppfödaren. Så för 1,5 år sen hittade jag annonsen i en gammal Ridsport där uppfödaren sålde min häst. Jag slog in telefonnumret på hitta.se och det gick till en med rätt namn och en bostadsort i närheten av den tidigare. Jag skrev till henne och nu vet jag ner om min hästs bakgrund!
 
Sv: Dumt att ens tänka tanken?

Jo jag skulle kunna resa till platsen för att ta reda på så mycket som möjligt.
Tyvärr kan jag inte Holländska heller men jag har en Hollänsk vännina och hennes dotter bor där. ( Tyvärr inte hästmänniskor)
 
Sv: Dumt att ens tänka tanken?

Nej det blir lite svårt ;)

Carinah; Jag ska prova ringa ridskolan hon stog på, så det är nog en plan :idea:
 

Liknande trådar

Avel För några år sedan köpte jag ett föl tack vare hans härstamning. I somras "råkade" :angel: jag köpa fölets (enligt mig) ursnygga och...
Svar
17
· Visningar
2 362
Senast: Pudlan
·
Ekonomi & Juridik Sitter ganska ofta och kollar på HästNet och liknande :D Inte för att jag ska köpa häst precis i morgon, men ändå, förhoppningsvis inom...
2
Svar
26
· Visningar
4 332
Avel Jag går i hingstfunderingar till mitt sto som skall betäckas nu under våren. F. 2003 170cm hög e. Rubiquil (Rubinstein I) u. Inette ue...
Svar
0
· Visningar
1 523
Dressyr Efter att utbildat ungponnyer en tid kan jag inte låta bli att drömma om min framtida stjärna. Det lär inte bli än på ett par år men...
4 5 6
Svar
117
· Visningar
22 065
Senast: Farle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp