Bukefalos 28 år!

Dumt att ens tänka tanken?

Sv: Dumt att ens tänka tanken?

Herregud vad vacker:love:

Jag håller tummar och hovar för att det blir en fin avkomma:laugh:

Lite roligt att våra ston betäcks exakt samtidigt! Mitt sto blev inseminerat Torsdag-fredag, så nu hoppas jag på att allt går vägen:)

Tyrolerhaflingersto 144.5 cm mkh betäckt med Tyrolerhaflingerhingst 152(?) cm mkh

Hoppas på en maxad D-ponny med hög ridbarhet:)
 
Sv: Dumt att ens tänka tanken?

Vilken matchning :) Håller tummar och tår för att det går vägen, men bara om du dyrt och heligt lovar oss massa bilder ;) Stella är verkligen ögongodis.
 
Sv: Dumt att ens tänka tanken?

Jo vacker är han! Kort rygg, långa ben och fin hals, precis det Stella behöver. :p

Häftigt, då kanske vi får föl samtidigt nästa år!
:bump: Vad är det för hingst?


Kattsak, Jag hoppas att det är en bra matchning. :) Bilder lär dyka upp om det blir något föl,
jag fotograferar Stella som en galning, fölet lär inte komma undan det heller.;)

En ny "exteriörbild" på damen ifråga.

myferrari_by_eldfuxen-d3f6901.jpg
 
Sv: Dumt att ens tänka tanken?

Ja, jag längtar redan efter sto-fölet jag vill ha. Får nu hoppas på det! Hade varit kul med en hingst med, men då blir antingen denne eller hennes 2009 års föl som blir såld.
Läste om att man numer kan sortera sperman från seminen så att man kan välja om det är sto eller hingstföl man vill får fram genom att sortera bort X respektive Y.
Ganska intressant tycker jag det är, men det är nog ingenting som kommer användas i Sverige de närmsta 2 åren tror jag.

Här är hingsten! (Liz Wellenbrecher)
Jag har bättre bilder på honom men eftersom pixbox är sämst i världen fungerar inte de just nu..
 
Sv: Dumt att ens tänka tanken?

Vilken vacker ponny du har :)

Linjerna är ju viktiga och hade ju varit en klar fördel om du hade haft lite kött på benen så att säga, men nu har du inte det och man får utgå från det.

Men tycker inte det är en dumdristig ide.
 
Sv: Dumt att ens tänka tanken?

Och jag vill ha ett hingstföl. :rofl: Vill ha lite massa så att den inte blir för liten för mig.
Blir säkert så att du får ett hingstföl och jag får då säkert ett stoföl. ;)

_Amazing_; Tack å hennes vägnar, vi får se vad som kanske tittar fram nästa år. :)
 
Sv: Dumt att ens tänka tanken?

Jag är också sjukt nyfiken på detta föl! :angel: Har själv ett okänt korsningssto som jag betäckt med ridponny så du tillhör "min genre" :rofl: Tycker att FS hingstarna överlag är väldigt fina. Märks att det är mycket Welsh i dem med lite massa :laugh: Är inte heller överförtjust i dessa spinkiga ponnyerna :D
 
Sv: Dumt att ens tänka tanken?

Välkommen i klubben! :D

Vad är det för sto och var är det för hingst?! Nyfiken! :bump: Är det den avkomman som redan är tillverkad efter Verdi?

Jag tycker också att FS hingstarna är väldigt trevliga!


Vet ni! Stella hade kvar ägg, så semin är beställt! Förhoppningsvis så är livmodern öppen imorgon för hon brunstar så att hon
vet vad hon ska göra, hon fick byta hage idag, tidigare har hon gått brevid en godkänd ridponnyhingst, men nu står hon en bit
ifrån och hon skriker efter hingsten. :rofl: Så jag håller tummarna. :)
 
Senast ändrad:
Sv: Dumt att ens tänka tanken?

Vilken snygg hingst du letat rätt på till ditt fina sto!:love:

Måste bara fråga om hon är gul eller flax-fux?

mvh Eva
 
Sv: Dumt att ens tänka tanken?

Skämtarom med mig eller?:eek:

På ultraljudet idag så kollade dom och kunde konstatera att insemineringen hade skett förtidigt eftersom ägget inte riktigt var moget för betäckning, ja..nu är det kanske försent att få henne dräktig..Ny inseminering sker förmodligen imorgon då...

Hoppas att det går bra för Stellas del nu med, då blir de betäckta exakt samtidigt ändå, sååå lustigt!
 
Sv: Dumt att ens tänka tanken?

:) Enligt hennes papper är hon fux, men det finns en ID-kontrollant häromkring som tycker att hon ser ut att ha gult i sig.
Vi får väl se, får hon ett cremelloföl så är hon ju gul. Jag tror att hon är fux.

Kansi bansi, jag håller tummarna för er! Du får skriva här när du vet om det gick att seminera!
 
Sv: Dumt att ens tänka tanken?

Ja det blir ju litet olika kombinationer beroende på vilken färg hon faktiskt har. Iomed att du inte känner till hennes ursprung så kan man ju bara gissa efter hur hon ser ut.

Blir det ett Cremelloföl så vet du med säkerhet att hon är gul. Vill du veta de olika färgkombinationerna innan så kan du gentesta henne. 25 dollar, litet hårstrån och portot. Ja så förståss jobbet...:D

Väldigt vacker häst :love: oavsett vad hon nu är för färg genmässigt..

mvh Eva
 
Sv: Dumt att ens tänka tanken?

Jag tycker din ponny är superfin!!! Helt rätt beslut att sätta henne i avel tycker jag. Trots att jag är stamtavle/linje freak :D

Hon har allt "going for her" -meriterna, exteriören, gångarter... och är inom en "genre" där stammen inte är lika "viktig" som inom tex rasavel -om du fattar vad jag menar. Jag tror hon har mycket att tillföra!

Hoppas det tar sig! :love:
 
Sv: Dumt att ens tänka tanken?

Mycket vitt kan det nog bli iaf, med tanke på att både mamma och pappa har rätt mycket vitt i ansiktet. Sedan vet vi inte hur mycket mera vitt det finns bakom mamman.... men hon är fin! Hoppas på en likadan fölunge = )
 
Sv: Dumt att ens tänka tanken?

Läste att det var en hel del hår man var tvungen att rycka och hon börjar blöda i mankammen om man rycker hår, svansen är redan tunn som den är.
Det får bli en överraskning om det blir något föl. :p

MissFideli; Tack å hennes vägnar, tycker också att hon ser ut att vara en flaxfux, men hur nedärvs det? Kan avkomman få den färgen?

wrangler, Kul att du tycker så! :)

Ponnyryttaren_ ; Jag hoppas på mycket vitt, båda har ju höga strumpor som "rinner" uppåt,

Farfar, TB My Mobility
http://www.gestuet-kastanienhof.com/typo3temp/pics/bcbf3cc290.jpg

Pappan, Mr Mobility, har fyra vita, tror att bak är höga och rinner uppåt på honom med.
http://i206.photobucket.com/albums/bb148/Stella-Linde-Lou/fsmrmobility.png

Mamman har lite vitt
http://www.sporthorse-data.com/horse/10453403/103/Horse_FS_Golden_Sunlight-big.jpg

Morfar har nästan inget vitt men är bedårande söt.
http://www.sporthorse-data.com/horse/10453534/358/Horse_Golden_Dancer_B-_2big.jpg

Tyvärr var hennes livmoder fortfarande stängd trots högbrunst, men vi skulle prata om lite lösningar imorgon när jag åker upp till min lilla darling. Det gick ju såklart inte att seminera.
 
Sv: Dumt att ens tänka tanken?

:bump:

Idag gick det att seminera, hon hade ett ägg som "hängde på trekvart" för att citatera seminveterinären, och hade öppnat sig så pass att det gick att
seminera, Så vi får se om hon tar sig eller inte. Det kändes bra i alla fall att hon öppnat sig själv och inte behövdes sprutas. Ägget skulle släppa när
som helst så jag fick ta med henne hem idag. :)
 
Sv: Dumt att ens tänka tanken?

Flaxfux är recessivt, dvs mamma och pappa måste bära på det. Att Stella bär på det syns ju och även om inte pappan skulle bära på det så kommer avkomman garanterat få ett anlag i alla fall. Vilket betyder att om pappan inte bär på anlaget så kommer avkomman inte bli flaxfux men bära på anlaget i sin tur.
Betäcker man 2 flaxfuxar med varandra blir avkomman alltid flaxfux, se t.ex Haflinger.

Håller tummarna, är jättenyfiken på en avkomma efter dessa 2 ju. Kan det bli annat än bra? :p
 

Liknande trådar

Avel För några år sedan köpte jag ett föl tack vare hans härstamning. I somras "råkade" :angel: jag köpa fölets (enligt mig) ursnygga och...
Svar
17
· Visningar
2 410
Senast: Pudlan
·
Ekonomi & Juridik Sitter ganska ofta och kollar på HästNet och liknande :D Inte för att jag ska köpa häst precis i morgon, men ändå, förhoppningsvis inom...
2
Svar
26
· Visningar
4 372
Avel Jag går i hingstfunderingar till mitt sto som skall betäckas nu under våren. F. 2003 170cm hög e. Rubiquil (Rubinstein I) u. Inette ue...
Svar
0
· Visningar
1 526
Dressyr Efter att utbildat ungponnyer en tid kan jag inte låta bli att drömma om min framtida stjärna. Det lär inte bli än på ett par år men...
4 5 6
Svar
117
· Visningar
22 073
Senast: Farle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp