Bukefalos 28 år!

"Duschkant" som man kan sätta fast själv?

bettysmatte

Trådstartare
Finns det? Duschen i vårt nya hus består av våtrumsmattan (dvs väggarna) på två sidor och en duschvägg på en sida. På framsidan är det bara duschdraperiet. Jag skulle gärna vilja ha en kant där, så inte vattnet flyter ut på golvet så attans lätt. Finns det att köpa något som man lätt kan montera själv?
 
Finns det? Duschen i vårt nya hus består av våtrumsmattan (dvs väggarna) på två sidor och en duschvägg på en sida. På framsidan är det bara duschdraperiet. Jag skulle gärna vilja ha en kant där, så inte vattnet flyter ut på golvet så attans lätt. Finns det att köpa något som man lätt kan montera själv?

Köp en list man ställer på golvet. Jag har det och det är suveränt (plus att det finns ett märke som tillverkas i Östersund, jag köpte på Comfort där som fick den specialgjord direkt från fabriken :up:).

Jag vill inte ha något permanent monterat på golvet både pga rengöring (jag lyfter bara listen och lutar den i ett hörn när jag gör rent) men också pga att jag vill inte blockera sas ifall det blir en vattenläcka, jag vill att vattnet ska nå golvbrunnen.

Typ en sådan här fast min har andra mått:
435055.jpg
 
Har du provduschat? Sätt på vattnet och kliv ur :D

Jag har ingen kant men har så bra avrinning att absolut inget vatten hamnar utanför draperiet. Vore ju onödigt om du kostade på dig en kant och det visar sig att den inte behövdes.
 
Har du provduschat? Sätt på vattnet och kliv ur :D

Jag har ingen kant men har så bra avrinning att absolut inget vatten hamnar utanför draperiet. Vore ju onödigt om du kostade på dig en kant och det visar sig att den inte behövdes.
Jodå, det rinner ut. Väldigt irriterande.
 
Jodå, det rinner ut. Väldigt irriterande.
Så var det här också. Och kanten på golvet läckte så den var rätt kass. Det syntes att någon försökt laga det men utan framgång. Eftersom jag redan före inflyttningen bestämt att jag skulle ha en duschkabin så satte jag in en sådan och löste problemet på det sättet.
 
Tassar här då jag letar efter något liknande, den från Biltema är som jag letat efter, var på Jula men dom förstod inte vad jag letade efter utan visade mig nån variant som den på @athena_arabians bild, fast otympligare. Har slängt ut duschkabinen o golvet lutar åt fel håll.:rage:
 
Köp en list man ställer på golvet. Jag har det och det är suveränt (plus att det finns ett märke som tillverkas i Östersund, jag köpte på Comfort där som fick den specialgjord direkt från fabriken :up:).

Jag vill inte ha något permanent monterat på golvet både pga rengöring (jag lyfter bara listen och lutar den i ett hörn när jag gör rent) men också pga att jag vill inte blockera sas ifall det blir en vattenläcka, jag vill att vattnet ska nå golvbrunnen.

Typ en sådan här fast min har andra mått:
435055.jpg
Köpte en sådan. Gäller att golvet är rakt. Annars läcker skiten ändå.
 
Köp en list man ställer på golvet. Jag har det och det är suveränt (plus att det finns ett märke som tillverkas i Östersund, jag köpte på Comfort där som fick den specialgjord direkt från fabriken :up:).

Jag vill inte ha något permanent monterat på golvet både pga rengöring (jag lyfter bara listen och lutar den i ett hörn när jag gör rent) men också pga att jag vill inte blockera sas ifall det blir en vattenläcka, jag vill att vattnet ska nå golvbrunnen.

Typ en sådan här fast min har andra mått:
435055.jpg

Vill bara tipsa om att Bauhaus även säljer denna typ av list! Den finns dock bara i en storlek och kostar 459 kr.
 
Så var det här också. Och kanten på golvet läckte så den var rätt kass. Det syntes att någon försökt laga det men utan framgång. Eftersom jag redan före inflyttningen bestämt att jag skulle ha en duschkabin så satte jag in en sådan och löste problemet på det sättet.
Tanken är god, men jag tror att den låga takhöjden sätter stopp för det.
 
Ajdå, det var ju trist. Men har du kollat om det kan finnas något som kan passa?
Det verkar vara ett väldigt begränsat urval för oss som har ca 2 meter till taket... Sedan är jag inte riktigt säker på exakt hur det funkar, om den höjd som anges är TOTAL höjd när den är monterad. Eller om det också tillkommer ett visst utrymme under för rör, etc. Någon som vet?
 
Det verkar vara ett väldigt begränsat urval för oss som har ca 2 meter till taket... Sedan är jag inte riktigt säker på exakt hur det funkar, om den höjd som anges är TOTAL höjd när den är monterad. Eller om det också tillkommer ett visst utrymme under för rör, etc. Någon som vet?
Finns en variant med bara dörrar som är rundade, @Migo har sådan såg jag på en av hennes bilder på Frodo.
Nackdelen med vanlig duschkabin är att man oftast inte kommer åt golvbrunnen för rengöring.
 
Ska också tilläggas att OM jag ska vara intresserad av en duschkabin (som jag egentlingen inte precis gillar ;) ) så får den inte kosta en hel massa tusenlappar. Tycker bland annat att duschkabiner är svårstädade. Men på något vis vill jag ju lösa mitt problem med vatten som rinner ut på golvet runt omkring.
 
Finns en tråkig lösning fram till du hittar rätt.
Vik, inte rulla, ett badlakan och lägg som kant där det rinner som värst. Sen måste man vrida ur det och torka naturligtvis men det fungerar.
Sen kan det också fungera om duschdraperiet ligger ordentligt an mot golvet med ca 15 cm vikt inåt. Då följer vattnet draperiet och får en skjuts inåt.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 391
Gnägg Jag börjar fundera lite lätt på vad min nästa häst ska bli. Jag har varit medryttare som ungdom, ridit på ridskola, jobbat utomlands med...
Svar
10
· Visningar
993
Senast: linlar1
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 407
Senast: jemeni
·
  • Artikel
Dagbok När jag bytte stad och behövde hitta ett nytt boende så började jag med att hyra en stuga på en gård som jag hittade via annons på...
Svar
2
· Visningar
1 107
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp