Dvärgkochin

Forest Autumn

Trådstartare
Vad har ni för erfarenheter av rasen?
Vi har haft höns tidigare, började med Blommehöns och slutade med Brahama. De senaste var inte min ide men de medförde att vi byggde ett stort fint hönshus på logen. Periodvis har våra höns gått helt fria på gården. Det är för-och nackdelar med att låta dem gå som de vill. Det kan bli svårt att hitta äggen och framförallt Blommehönsen var duktiga ruvare vilket ledde till många kycklingar. Det är klart att det är kul med kycklingar men inte lika roligt när man måste minska antalet höns.

Nu vill jag testa något annat och vill gärna testa någon av de mindre raserna och funderar en del på dvärgkochin. Vad har ni för erfarenhet av rasen? Är det svårt att hålla koll på dem så det inte blir så många som ruvar?
 
Vet inte hur det är just med dvärgkochin men jag har fått det intrycket att alla dvärghöns är otroligt ruvvilliga. Mer än så vet jag inte om rasen, mer än att se ser ut som prydnadstvålar på ben :D
 
Tack för svar. Jag förstår hur du menar. Nu var det så att vi hade ett par dvärghöns ett tag och jag ville skaffat fler. Men så erbjöd sig min man att passa några Brahama höns. Dessa kom hem till oss i kattburar. Det var inte några stycken utan ca 15 st!! Det är säkert jättetrevligt men jag ville inte ha alla dessa jättestora höns!! Till sist, efter många år, har de tagit slut........... Nu vill jag ha dvärghöns.
 
De ÄLSKAR att ruva. Men de är så goa och trevliga små höns, finns många roliga färger :) Har haft några. Min favoritras förutom allt ruvande ;) Alla mina har varit ljuvligt snälla och lugna i temperamentet :)
 
Denna tupp kunde man bära under armen, han kom på inkallning och "pratade" med en när man var ute. Fram till räven åt upp honom :cry: Kurtis :love:

12208348_10153702363754648_6847316710058553069_n.jpg
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
6 516
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 438
Senast: IngelaH
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 282
Senast: dobbis
·
Övr. Hund Som jag skrivit tidigare går jag i hundköpartankar. Mitt liv kommer att ändras framöver, då jag flyttar från lägenhet till egen gård där...
Svar
14
· Visningar
1 685
Senast: Bapelsin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp