Bukefalos 28 år!

MiaMaria

Trådstartare
Visst är det så att man kan lägga dygnsvilan (11 timmar) före och efter ett pass, dvs om jag arbetar från 16.00-22.30 en dag och 7.30-22.30 nästa dag kan jag då lägga vilan före och efter dessa pass. Vilan mellan passen blir ju inte 11 timmar. Eller är det så att det endast är när det handlar om långa sammanhängande pass man kan förlägga dygnsvilan före och efter?

Försöker läsa arbetstidslagen, men blir ändå inte riktigt klok på det. Nån som vet??
 
Vilan mellan passen måste inte vara 11 timmar, utan helt riktigt kan den vq före eller efter :) i hemtjänsten tex slutar man ju ofta 22 och börjar 07 dagen efter.
Det vi inte får göra är när vi slutar 22.45 så måste vi börja 08 istället för 07.
 
Vilan mellan passen måste inte vara 11 timmar, utan helt riktigt kan den vq före eller efter :) i hemtjänsten tex slutar man ju ofta 22 och börjar 07 dagen efter.
Det vi inte får göra är när vi slutar 22.45 så måste vi börja 08 istället för 07.
Vilket kollektivavtal tillhör ni?
 
Visst är det så att man kan lägga dygnsvilan (11 timmar) före och efter ett pass, dvs om jag arbetar från 16.00-22.30 en dag och 7.30-22.30 nästa dag kan jag då lägga vilan före och efter dessa pass. Vilan mellan passen blir ju inte 11 timmar. Eller är det så att det endast är när det handlar om långa sammanhängande pass man kan förlägga dygnsvilan före och efter?

Försöker läsa arbetstidslagen, men blir ändå inte riktigt klok på det. Nån som vet??

Jag trodde man var tvungen att ha 11 timmar sammanhängande utan vid schemaskiftningar eller liknande

http://www.av.se/fragorochsvar/29.aspx?AspxAutoDetectCookieSupport=1
 
Visst är det så att man kan lägga dygnsvilan (11 timmar) före och efter ett pass, dvs om jag arbetar från 16.00-22.30 en dag och 7.30-22.30 nästa dag kan jag då lägga vilan före och efter dessa pass. Vilan mellan passen blir ju inte 11 timmar. Eller är det så att det endast är när det handlar om långa sammanhängande pass man kan förlägga dygnsvilan före och efter?

Försöker läsa arbetstidslagen, men blir ändå inte riktigt klok på det. Nån som vet??

det där beror på när man lagt "dygnsbryt". Dygnsbryt i schemat behöver inte vara logiskt utifrån dygnsrytmen.
 
Hm, lite mer:
Du behöver se en större helhet. Säg att du, innan kl 16-skiftet hade 11 timmar ledigt. Då är det dygnet "fixat". Efter ditt tidiga pass har du mer än 11 timmar till nästa pass. Då är även det dygnet fixat.
Exempel: Dag 1 jobb 08-17. Dag 2 16-22. 23 timmar mellan dag 1 och dag 2.
Dag 3 7.30-2230 (delat pass??? annars alldeles för långt!).
Dag 4 16-2230. Blir mer än 11 timmars vila mellan dag 3 och dag 4.
 
Det finns möjlighet att korta ner dygnsvilan. Ser man på min bransch så kan vi ha 8 timmar på bortastation, men då ska vi kompenseras nästkommande dygn med 11 timmar + de timmar vi förlorade på bortastation. Så har jag ex haft en överliggning med 8 timmars vila ska jag ha 14 timmars vila nästkommande dygn.
 
Vi har alltid minst 24 timmar ledigt före och efter passen, men det blir bara nio timmars vila mellan passen. Är det så du menar det är för er också?
 

Liknande trådar

Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
35 484
Senast: Hedinn
·
Hästmänniskan Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska. Jag har länge funderat på hur mycket/vad man...
2 3
Svar
55
· Visningar
6 175
Senast: Cambrie
·
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 849
Senast: fejko
·
  • Artikel
Dagbok Inspirerad av @parellikusken och hennes kloka dagboksinlägg, för jag känner att det är så himla viktigt att dela med sig om vägen ut...
Svar
10
· Visningar
1 314

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp