Bukefalos 28 år!

E något fel?

Aliil

Trådstartare
Har en dobbetik på 2,5 år. Som nu helt plötsligt börja uppvisa lite agressivt beteende mot andra djur.

Min katt får inte komma nära vissa gånger. Dessa två brukar leka hur bra som helst.

Sen e det oxå när hon leker med sin bästis. Ena sekunden leker dom hur bra som helst nästa över går leken till slagsmål. Som tur har vi (ägrana) kunna avbryta innan det blir för allvarligt.
Han (bästisen) e 1-1,5 år

Det andra jag har märk e att hon både fiser och bajsar mer än "normalt".

För övrigt e det samma glada/kneppa hund som alltid.

Hon i kastrerad.

Kan det vara något som inte stämmer? Och i sånnafall vad? Hur "förklarar" man då för vet vad det som e felet?

Tacksam för svar!
 
Sv: E något fel?

Visst kan det vara något som inte stämmer.
Skulle boka tid för en veterinärkoll om det vore min hund.
 
Sv: E något fel?

Är det inte så att "kompisen" börjar försöka ta över och din tik fostrar och talar om att hon är äldst och därmed dem som bestämmer?
Att hon fiser och bajsar mer än tidigare är ju en annan historia - du har inte bytt foder eller gjort någon annan förändring i hennes liv?
 
Sv: E något fel?

Hur exakt beter hunden sig mot din katt?

Om det är regelrätt aggressiva utfall så skulle jag fundera kring att omplacera antingen katten eller hunden.
 
Sv: E något fel?

Hundens beteende har plötsligt förändrats, hennes tarmfunktion har oxå förändrats, det behövs nog en vet. undersökning där ev smärta fokuseras på, innan man börjar fundera på omplacering.
 
Sv: E något fel?

Jag vet inte riktigt vad som händer när dom leker. Bara att dom ena sekunden springer och leker och sen börjar "slagsmålet". De lugnar ner sig så fort vi säger till och sen e leken slut.

Har inte nyligen bytt foder. Har hittat ett som passar henne och håller mig till det.

Calazirya: Det som händer med katten e att han gå förbi min hund när hon ligger ner och då gör hunden ett utfall. Helt oproviserat.
 
Sv: E något fel?

:-/

Det var väl underförstått?

Om en hund växlar beteende så snabbt tar man den till veterinären, det har ju andra redan skrivit så jag tyckte nog att ett tips om samma sak var överflödigt!

Om det är omplacering permanent eller om man bara håller dom åtskilda är ju något som TS får ta ställning till, katten bör skyddas så länge som utfallen utreds.
 
Sv: E något fel?

Kanske får förtydla mig lite. Utfallet mot katten sker inte hela tiden. Samt att katten nu mera kolla av läget innan han går fram till hunden.

Och angående att omplacera min hund tror jag inte kommer att funka då hon e mycket speciell. E väldigt bunden till mig och litar inte på främmande. Risken för att hon blir en vandringspokal e för stor, och det e något jag inte vill att hon ska bli. E det något som gör att jag inte kan ha kvar henne kommer hon att avlivas. Jag tycker att det e snällare mot hunden.

Jag kommer att kontakt vet imorgon. Jag e tacksam för era svar och över att ni inte tycker att jag e nojig som vill ta hunden till vet pga av visa beteende ändringar.
 
Sv: E något fel?

Nu kommenterade jag ditt inlägg, inte de andras, vad du menar som du inte skriver kan ju ingen annan veta!
 
Sv: E något fel?

Pratade precis med vet. På den motagningen jag brukar åka på tyckte inte att det vara lönt. "Bytt foder (men hon behöver ett enerigfoder), relationer kan förändras hos djur oxå, bla bla bla. Kontakta en hundphykolog." Hon jag pratade med pratade bara runt sig själv. Något e fel på hunden samtidigt som det e normalt att relationerna mellan djur ändras. Jag skulle byta foder samtidigt som min hund behövde det foder hon får:confused:

Så jag ringde till djursjukhuset ist. Hon jag pratade med där sa att det kunde ha något med en rubbad tarmfunktion som utlöser allt och bokade en tid. Jag ska dit nu på tos.
 
Sv: E något fel?

Nu börjar det kännas löjligt och det hjälper ju inte TS.

Jag förtydligade min åsikt, dvs la till eftersom inlägget tydligen missförstods.
 
Sv: E något fel?

Veten kunde inte hitta något fel. Kände och klämde genom hela min hund. Tog ett urinprov som jag får veta resultatet på imorgon.
det hon hittade vara att min hund äter för mycket fibrer(ensilage/hö/halm) och jag ska först och främst se till att hon inte kan äta detta.

För övrigt sa hon att det kan/är normalt att vissa hundar förändras i sitt beteende vid denna åldern. Och var inget att oroa sig för. Jag kan ta kontakt med en beteendavetare för att höra med henne om vad hon tror/vad jag kan göra åt det.
 
Sv: E något fel?

En åkomma som kan ge de mest märkliga symptom är tonsillit. Hundar med "mystiska" symptom som ingen fått rätsida på, blir bra efter att ha fått tonsillerna bortplockade. Och det räcker inte med att kika hunden i halsen, tonsillerna kan vara dåliga fastän de ligger gömda i sina fickor. Hunden måste sederas för att en ordentligt koll ska kunna göras.
(Jag har läst mycket om detta pga min egen hunds konstigheter, så jag nämner gärna tonsillit som möjlig orsak till mångt och mycket...!)
 
Sv: E något fel?

Har en dobbetik på 2,5 år. Som nu helt plötsligt börja uppvisa lite agressivt beteende mot andra djur.

Min katt får inte komma nära vissa gånger. Dessa två brukar leka hur bra som helst.

Sen e det oxå när hon leker med sin bästis. Ena sekunden leker dom hur bra som helst nästa över går leken till slagsmål. Som tur har vi (ägrana) kunna avbryta innan det blir för allvarligt.
Han (bästisen) e 1-1,5 år

Det andra jag har märk e att hon både fiser och bajsar mer än "normalt".

För övrigt e det samma glada/kneppa hund som alltid.

Hon i kastrerad.

Kan det vara något som inte stämmer? Och i sånnafall vad? Hur "förklarar" man då för vet vad det som e felet?

Tacksam för svar!


Hejhej!
Jag tror "inte säker" men det värkar som om att din tik är stressad och då kan de visa agressiva tecken t.ex gå på andra djur och går inte ihop de som de lekt med länge.
Men e det stress är det bäst att du får koll på det direkt. Vill inte skrämma upp dej men det kan leda till hjärtproblem... Och då har hennes lev kortats ner med flera år..:( Men jag tror du ska kolla upp henne och få koll på henne så snart som möjligt, för fortsätter det kan hon tyvär bli en jätte farlig hund!!..:(
 
Sv: E något fel?

Och som uppfödare av rasen så säger jag,Skit snack!!

Till TS
Jag tror bara din tik behöver lite bättre regler för vad man får och inte får göra,ang kompishunden så har jag fattat det som att det är en hane och runt året gammal,mao odräglig,könsmogen slyngel (ska fostras ;) )
Däremot magen är troligen för mycket käkande av hästbajs,mina har samma problem när dom är för mycket i hagarna eller snor i boxarna.

Så lite regler och mindre hästskit så blir hon nog som vanligt igen.
 
Sv: E något fel?

Hon har aldrig ätit bajs från något djur. Men hö e sååå gott, för att inte tala om ensilage. Det fanns strån i bajset. Men nu e det munkorg på i stallarna.

Vilka regler e det jag kan ha på henne i lek? Så fort leken gå över till "slagsmål" e det slutlekt.
I lek med mig vet hon exakt vad hon inte får göra, samt vad som händer om hon går över en gränsen. Det gäller förövrigt med allt.

Veten som jag träffade sa att vissa av dom skarpare hundraserna får en andra "könsmognad" vid denna ålderna som gör att dom kan ändra sitt beteende. Leksugna hundar blir mer allvarligrare osv. Stämmer detta?
 
Sv: E något fel?

Min hund e inte stressad. Och dom gångerna hon stressar upp sig tar jag bort henne där ifrån. För ovasätt vad det e för djur så kan alla stressade djur bli farliga.
 
Sv: E något fel?

KL på mig själv


Vad e brukligt med betalingen när man måste ta om ett prov? Betalar man igen eller går det på den förra kostnaden?
 

Liknande trådar

Hundhälsa Jag söker stöd, råd och hjälp. Har en liten blandrastik på 1,5 år drygt som utmanar mig på sätt jag efter fyra hundar aldrig kunnat...
2 3
Svar
47
· Visningar
9 208
Senast: Fibusen
·
P
Hundträning Min väninna,P, som önskar att jag frågar här, har en 1,5 års tik, blandras Azawakh och Akita Inu, V. V är räddad från en bakgård, har...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
7 263
Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
8 695
Senast: AlmostEasy
·
Hundhälsa Vi bor väldigt nära en hundrastgård som Bruce alltid har älskat :) Svansen går som en propeller så fort vi närmar oss rastgården och det...
Svar
13
· Visningar
1 134
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp