Bukefalos 28 år!

Effektiva sätt att få bort mossa?

MM

Trådstartare
Vi har mestadels mossa på baksidan av huset som vi nu skulle vilja få väck och sätta gräs istället. Vilka vis är effektiva men som ändå tillåter att hunden rör sig där?
Vi kollade på något medel men då skulle hon inte få gå där alls på flera veckor och det är svårt att undvika så något som är djurvänligt är att föredra, eller som inte håller henne borta i flera veckor från att gå där. Är det enda alternativet så javisst då gör vi så även om det blir omständigt.
Hur bör vi göra?
 
Jag har använt järnoxid pulver som man blandar med vatten och vattnar mossan med,den blir helt brun o dör,hunden kan gå på det direkt men bör hållas borta något dygn.
 
  • Gilla
Reactions: MM
Vi har mestadels mossa på baksidan av huset som vi nu skulle vilja få väck och sätta gräs istället. Vilka vis är effektiva men som ändå tillåter att hunden rör sig där?
Vi kollade på något medel men då skulle hon inte få gå där alls på flera veckor och det är svårt att undvika så något som är djurvänligt är att föredra, eller som inte håller henne borta i flera veckor från att gå där. Är det enda alternativet så javisst då gör vi så även om det blir omständigt.
Hur bör vi göra?

Mossrivare. Och sedan så nytt enligt konstens regler. Vi fick ett år vanvettigt mycket mossa på en sträng vid uppfarten, provade några olika medel men slutade med mossrivare.
 
  • Gilla
Reactions: MM
Järnoxid plus rejäl gödsling.

Gräs gillar gödsel och mossa gillar inte gödsel. Har man mycket mossa kan det helt enkelt vara näringsbrist. Gräset tynar av näringsbrist och mossan får en chans.
 
Inte riva den iallafall :D Mossa förökar sig genom "sticklingar" vilket man skapar när man river i mossan. Som tanten skrev så dör mossa av näringsöverdos medan gräset tar fart!
 
Järnsulfat! Finns både i pulverform som man blandar med vatten och vattnar ut, och som granulat som är smidigt att sprida. Var dock beredd på att mossan blir svart efter användning!

Det är också en bra idé att kalka, då mossa trivs bättre än gräs i sur jord (särskilt efter användning av järnsulfat, då detta gör marken sur.)

Vill du göda finns det många preparat på marknaden som innehåller både gödning och järnsulfat. Vanligast är då en inblandning av konstgödning(NPK).
Gillar man inte konstgödning finns det mer naturliga produkter såsom Algomin(både göder, kalkar och jordförbättrar) eller den gamla klassikern hönsgödsel(luktar lite illa första dagarna, men är fenomenalt till gräs!)
 
Senast ändrad:
Järnsulfat! Finns både i pulverform som man blandar med vatten och vattnar ut, och som granulat som är smidigt att sprida. Var dock beredd på att mossan blir svart efter användning!

Det är också en bra idé att kalka, då mossa trivs bättre än gräs i sur jord (särskilt efter användning av järnsulfat, då detta gör marken sur.)

Vill du göda finns det många preparat på marknaden som innehåller både gödning och järnsulfat. Vanligast är då en inblandning av konstgödning(NPK).
Gillar man inte konstgödning finns det mer naturliga produkter såsom Algomin(både göder, kalkar och jordförbättrar) eller den gamla klassikern hönsgödsel(luktar lite illa första dagarna, men är fenomenalt till gräs!)
Fast granulat ,hönsgödsel och npk är inte hund ofarligt vilket det skulle vara .
 
Man behöver inte ta död på mossan för den konkurrerar inte med gräset. Mossa växer där gräs inte trivs det är den enda kopplingen. Anledningen till att gräset inte trivs är oftast dessa, marken är för kompakt så rötterna kan inte ta sig fram (kompakt blir den av att folk trampar, bilar kör på den etc, för att göra den mindre kompakt kan man lufta den http://www.bayergarden.se/Tradgard/...-Hemligheten-med-att-skapa-en-frisk-grasmatta), gräset får inte tillräckligt med sol (antingen tar man ned träd och buskar eller så får man välja en grässort som trivs i skoggan, det brukar finnas gräsfrömix för skugga, köp den), gräset får inte tillräckligt med näring (gödsla gärna i samband med luftning, då soppar man helt enkelt ned lite kogödsel eller liknande i mattan så blir den glad och grön), vatten (invänta regn eller se till att gräsmattan har tillräckligt med jord att växa i.

Om mossa, mossan har inte rötter på det sättet som växter har, de tar upp näring och vatten genom luften och kan därför växa på platser där inget annat trivs. De tar upp näring och vatten genom hela organismen och inte genom några rötter. Mossan sprider sig på flera sätt men bland annat genom att små bitar av mossan lossnar och hamnar på en annan plats att kratta mossan sprider den alltså bara. Alla gifter man använder för att ta död på mossan sprider sig i våra vattendrag och tar död på en massa organismer istället. Mossan dör förvisso också men den konkurrera som sagt ändå inte med gräset eftersom den tar vatten och näring ur luften vilket gräset inte gör, den har inga rötter som tränger ut gräsets rötter och gräset kan växa rakt igenom den och sticker upp ovanför.

Har du mossa istället för gräs så är mossan inte problemet utan det är din jord och bristen på sol. I ditt fall skulle jag lufta jorden, soppa i lite sand (dressa) eller kogödsel på säck (gödsel och torv) och så en skuggblandning.

Ja alla som säljer medel mot mossa i gräsmattan luras, inte för att medlet inte tar bort mossa i gräsmattan utan för att det är helt onödigt. Sluta bekämpa mossan börja ta hand om gräset och välj rätt gräs för rätt plats.
 
Spar mossan! Den är vacker! :)
Jag har ett ställe i min trädgård där jag tog bort det lilla gräs som fanns och la dit mossa istället. :p
(Dom flesta tycker jag är en idiot när jag berättar det :up: ;))

Annars skulle jag plantera någon marktäckare för skuggiga lägen, ex bergenia, hasselört, brunnäva, murgröna eller något.
Lägg täckbark och gör gångar om ni behöver gå där.
Om gräset inte trivs så brukar det vara svårt att få det fint. Bättre att anpassa sig efter förutsättningarna tycker jag.
 
Moss är mjukt och skönt och nästan alltid grönt :D
Vi har/hade mycket mossa i vår trädgård med, men det är mer och mer gräs nu efter gödsling, beskärning av träden (som gett skugga) och senaste dragen - installation av automower samt barnalstring. Alltihopa verkar slita på mossan :idea:
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
4 135
Senast: Sasse
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 940
Senast: lundsbo
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
2 922
Övr. Hund Hej alla! (Längre inlägg) Jag har i många år längtat efter en hund men har pga omständigheter inte haft den möjligheten förrän ett år...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
5 959
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp