"Eftervård"

S

SaphirRoy

Jag tycker det skulle vara intressant om ni ville berätta lite om hur ni "eftervårdar" era hästar efter tex tävling eller hård träning.
Alltså, stretching, liniment, fodertillskott, lindning, vila osv. Är det nåt speciellt som ni gör med era distanshästar som ni inte gör med andra hästar eller vice versa? Jag vet ju hur JAG gör, men det skulle vara intressant att jämföra och kanske lära sig något nytt :idea:
 
Sv: "Eftervård"

Jag stretchar vid behov, har arnika på musklerna , samt benen och lindar dom.
Sen beror det på vad vi gjort, en hopptävling gör vi inget speciellt efter , men på distanserna har han vilodagar, 1 helt vila sen varannan dag jogging o varannan vila i 6 dagar.
Har oxå massage veckan efter.
 
Sv: "Eftervård"

Jag har alltid på kylande medel på benen, typ kylbalsam, kyllera etc direkt efter avslutad ritt, både tävling och hårdare träning. Linimentar och stretchar rygg och rumpa med värmande liniment. Stretchar även benen. lägger på ett täcke över linimentet om hästen står på stall, är den på bete så blir det utan om det är fint väder, vid regn blir det täcke.
Före en tävling ser jag till att hästen får i sig massor av gräs och eller hö. Fri tillgång natten innan.
Har jag tävlat en snabb 5:a eller en längre ritt än så så får hon elektrolyter och salter i maten efter tävlingen.
 

Liknande trådar

Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 173
Senast: super
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 180
Senast: Cambrie
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 270
Kropp & Själ Jag vet att jag inte kan få säkra svar här, men kanske någon hint iaf. Fick en smäll mot huvudet i måndags (häst som stegrade och...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
5 043
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • WE-tråden
  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Häst

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp