Bukefalos 28 år!

Egen säng/plats

Lotus

Trådstartare
Har era hundar en egen säng eller fast plats i hemmet, eller har de en bädd som du flyttar efter behov, tex till vardagsrummet om du vill se på tv och till köket om du skall laga mat och hunden vill vara i samma rum?

Är det viktigt att ha en bestämd plats, eller kan hunden känna sig trygg med en mjuk bädd som man flyttar på? Fyller den funktionen "plats" då?

Hoppas någon förstår min märkliga fråga!
 
Sv: Egen säng/plats

Min ena hund har en bädd som är hennes i köket men den flyttar jag inte på. I vardagsrummet duger golvet och soffan. Hon sover oftast i soffan på en filt jag lagt ut då vi har skinnsoffa. I sovrummet ligger hon på golvet tills det är dags att sova då hon går ut i köket till sin säng. Där sover hon hela natten.
Den andra vovven sover sängen som han gjort sen han var valp...(liten hund)
 
Sv: Egen säng/plats

Vår hund har en egen säng i köket, sån plats"korg" som man kan lägga i en dyna eller filt. Själva sängen står alltid kvar, men hunden brukar dra runt på filtarna. Oftast har han både filtar, ben, leksaker mm i skinnsoffan.... sen lägger matte allt i hans egen säng igen osv.
 
Sv: Egen säng/plats

Birk har en rottingkorg med idags läget en trasmatta och en stor bäddmadrass som blev över när vi slängde ut elins gamla säng. Sen har han en filthög på övervåningen utan för vårat sovrum. Dessa två platser är alltid där och rottning korgen fungerar komandot "korgen" på. Platsen uppe heter "gå upp" ;)

Men han är med överallt och ligger lika gärna på golvet som han ligger i sin korg eller filtar. Vid tvn ligger han under soffbordet och stornjuter. ;) Jag tror att det är bra att ha en eller flera platser som är hundens och där får de inte störas.
 
Sv: Egen säng/plats

mina har varken filt eller korg utan ligger på golvet, soffan/fåtöljerna eller i sängen. ett tag tänkte jag lära dem att ligga i varsin korg men de vägrade. så korgarna slängdes och nu ligger de där de behagar igen.

nästa hund tänker jag skaffa en stor bur åt där den kan få ha sin egen lilla sovplats. kan vara ganska skönt när man har gäster med barn (eller barnsliga vuxna) på besök.
 
Sv: Egen säng/plats

Selma har en korg i sovrummet. I de andra rummen får hon lägga sig var hon vill, så där har hon hittat egna favoritplatser. :)
 
Sv: Egen säng/plats

Egen säng? baha! det var det roligaste, här kör vi soffan, husses o mattes säng eller PÅ husse eller matte i soffan eller sängen... går lika bra vilket som...... ;) :D

Nejdå, båda två har egna korgar som står helt orörda.. har testat att byta plats men nej, duger inte till mina ''Rasslar'' de vill alltid vara med..... :smirk:

//Net
 
Sv: Egen säng/plats

Om jag bara kunde.. daba dibadiba dabadaba dibadiba dej... :crazy:

Nej, min lilla tös har sin sovplats där hennes matte finns för tillfället. Är matte inte hemma så håller hon vakt från soffan där hon ser ut över ägorna :angel: Och gärna säger till den som vågar sig förbi fönstret...

Hon har en alldeles EGEN Bia-bädd, mycket bra dammsamlare :idea:

Om det skjuter utanför (skotträdd) så är det under skrivbordet som gäller, där finns en sån där go' pläd att ligga på.

Natten tillbringas bredvid matte. (I en säng) :D

Har aldrig lyckats att låta bli att ta upp hundar i vare sig soffa eller säng - och sen är det ju kört ;)
 
Sv: Egen säng/plats

Leo har ingen egen plats som han sovar på, han är där jag är (nu ligger han tex i mitt knä och sover). Fast han har en fotölj som han gillar att sova i, så den är nästan som han egna. På natten sover han hos mig sängen, helst under täcket.
 
Sv: Egen säng/plats

min har en filthög i ena hörnet av vardagsrummet som e hans å den flyttar jag inte på det e hans, flytta den skulle troligtvis bara göra han förrvirad och orolig....men han sover även i soffan å på golvet...
 
Sv: Egen säng/plats

Min vovve har en bia-bädd i sovrummet. Annars ligger han i soffan eller på dörrmattan i hallen.

När husse inte är hemma ligger han i sängen en stund sen går han till sin egen säng.

Bia-bädden är bara hans. Där får han vara ifred. Där rensas inga öron eller klipps klor. Han eget lilla hörn...
 
Sv: Egen säng/plats

Min hund har en egen säng i sovrummet men han får sova var han vill. På dagtid sover han helst i soffan och på kväll/natt/morgon brukar han variera mellan våran säng, hans madrass på golvet eller soffan.
Sommartid ligger han helst på golvet eller ute på altanen.
 
Sv: Egen säng/plats

Mina hundar har en varsin bädd i vårt sovrum, de flyttas inte på. Sedan har de en varsin koja i vardagsrummet. En plats de avgudar. De är placerade på var sin sida om soffan i hörnorna. De har alltså 3 väggar och så har de en varsin jätteblomma framför och över. Så det blir som en liten grotta. Där inne är det bäddad med varsin madrass, kuddar och filt. Där inne får endast de gå in, jag stör dem aldrig när de ligger där. Sedan har de en stor bädd framför balkongdörren som de delar på. Soffan är också ett alternativ.

Så ja de känns som om vi har bäddar så det räcker. :crazy: men de trivs.

Kojorna var det bästa jag gjort.
 
Sv: Egen säng/plats

Mina hundar har sina "fasta" platser i vardagsrummet. Där har dom en varsin korg med kuddar och filtar i. Fast i sanningens namn är det nog mest soffan och fåtöljerna som nyttjas...I köket ligger dom gärna i kökssoffan och så har dom en soffa i allrummet/kontoret/hallen (praktiskt rum!) där dom oftast sover på natten. Dom brukar följa med till sovrummet på kvällen och ligger då i sängen, men ganska snart går dom ut till sin soffa, ligger precis utanför.

Guardian Angel; kan du inte beskriva kojorna lite närmare? Det lät så himla mysigt! Jag tror mina skulle trivas med ett eget krypin.
 
Sv: Egen säng/plats

Recept på koja! :D

På varje sida om vår soffa i vardagsrummet har vi ca 1-1.10 m till väggen. Där har jag köpt och lagt ut babysängmadrasser (1 dm tjocka) i varje hörna. Sedan har jag lagt in en varsin fleecefilt och 2-3 dunkuddar var + ett varsitt mjukisdjur. Framför madrasserna så har jag ställt 2 enorma växter med stora breda blad. De bildar nästan ett tak över madrasserna och som en vägg framför. Så hundarna kryper in under bladen och så vips har de en snygg mysig koja.

De tycker väldigt mycket om sina kojor och respekterar varandras. Där vet de att de får ligga ifred och vill de mysa så får de komma upp i soffan.

Hoppas Du fick en klarare bild. :D
 
Sv: Egen säng/plats

Mina vovvar har en korg i sovrummet. Men använder den aldrig. Förut hade de också en i vardagsrummet. Men den var oanvänd även den. Så jag tog bort den.
De vill vara hos matte i soffan eller sängen istället.
 
Sv: Egen säng/plats

Och till alla som har sina hundar i sängen vill jag bara nämna att jag nyss plockat en krypande fästing på en av vovvarna. :crazy:
 
Sv: Egen säng/plats

Våra (föräldrarnas) har ett eget rum t.o.m!! Eller ja, datarummet alltså.

Där står vår gamla juniorsäng fint bäddad med gamla överkast och pappas avlagda jakttröjor och några plädar!! Under sängen har pappa lagt in överbliven heltäckningsmatta, så de har en koja med!! Även där ligger det nån filt och en gammal tröja. Sen står deras hundbur öppen med, med en fäll i!! Det är i detta rummet de sover på nätterna.

Sen har de en dyna i vardagsrummet med en gammal filt på. Och en stol de får sova i.

Annars gillar de nästan alla mattor i huset med!!

Så det är bara att välja och vraka var man vill sova om man är hund hos oss!! :D
 
Senast ändrad:
Sv: Egen säng/plats

fästingar redan!!!?? nej fyyy... jag trodde det skulle dröja minst en månad till. antar att du bor högre upp i landet också?
 

Liknande trådar

Hundhälsa Kortversionen: hunden har ätit Fodax (oftast vilt) i flera år och funkat jättebra på det. Nu har vi flyttat till Åland och här finns...
2
Svar
20
· Visningar
1 708
Senast: Myrten
·
Övr. Hund Vi är många här på Buke med trimmraser. Och trimpälsar är ju en hel vetenskap! Så jag tänkte vi kunde ha en tråd med fokus på deras...
2
Svar
30
· Visningar
1 827
Senast: Jeps
·
Övr. Hund Hej alla! (Längre inlägg) Jag har i många år längtat efter en hund men har pga omständigheter inte haft den möjligheten förrän ett år...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
6 171
Senast: Mabuse
·
Gravid - 1år Jag kommer förhoppningsvis få ett barn till hösten. Jag bor idag i Malmö, där jag också jobbar. Jag kommer att vara självstående. Jag...
Svar
15
· Visningar
910
Senast: Queen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp