Egenmäktigt förfarande ...

Mia_R

Trådstartare
Jag blir mer och mer sugen att fånga in och låta kastrera en hankatt som håller till i omgivningarna, hur stor risk är det att ägaren ens märker om man gjort det och vad kan ev påföljd bli av det? Finns det öht ngt försvar att låta sina okastrerade hannar terrorisera andras stallkatter på andras gårdar? :mad:

Kan man ålägga en kattägare att kastrera katten eller hålla den hemma?
 
Sv: Egenmäktigt förfarande ...

Ägaren lär märka att det blivit gjort, men frågan är om ägaren kommer bry sig. Ett alternativ är ju att anmäla grannen till miljö & hälsa, bedöms katten utgöra en sanitär olägenhet för omgivningen kan ägaren få föreläggande om att åtgärda det. Risk finns dock att du som ägare till de terroriserade katterna snarare kommer rekommenderas att hålla dina katter skyddade från terroristen... tyvärr.
 
Sv: Egenmäktigt förfarande ...

Ägaren lär väll märka att katten varit borta ett par dagar (för jag antar att du tänker ta hand om den under rehabiliteringsperioden så den inte får en infektion). Katten kommer ju också bli rakad där de har nålen sittande, så det lär väll synas.

Men vore det inte mer lämpligt att prata med ägaren och/eller ringa miljö och hälsa i din kommun och höra med dem vilka regler som gäller i er kommun?

Du kan ju exempelvis erbjuda ägaren att betala och ta hand om katten när den kasteras så ägaren slipper.

Jag är förvisso av åsikten att folk borde kastrera sina katter själva, men om det nu inte funkar...
 
Sv: Egenmäktigt förfarande ...

Har du varit med om en kastrering av hankatt? Man rakar inte, syr inte och det läker oftast hur bra som helst utan några komplikationer. Den får en lugnande spruta, sen får den narkos och efter det lokalbedövning. Man skär genom huden med skalpell, frilägger testikeln och drar ut den + sädesledare, gör en avsnörning och skär sedan bort testikeln och upprepar proceduren med den andra testikeln. Inga stygn så långt ögat når och avsnörningarna löser upp sig själva, knappt ngt blod alls. Efter det får katten en ny spruta för uppvaknandet och är på benen igen inom ca 10 minuter om än ostadig, fullt vigör inom 2 timmar.

Katten är redan nu borta flera dygn i sträck då den är här och på andra gårdar och terrar stallkatterna och jag har noll och intet intresse av att ta hand om ännu fler katter. Jag har inget emot att den är här, men som kastrat lär den knappast ha samma intresse att vandra över en starkt trafikerad landsväg eller klå upp katter på andra gårdar, förhoppningsvis håller han sig hemma mer istället.
 
Sv: Egenmäktigt förfarande ...

Ägaren lär väll märka att katten varit borta ett par dagar (för jag antar att du tänker ta hand om den under rehabiliteringsperioden så den inte får en infektion). Katten kommer ju också bli rakad där de har nålen sittande, så det lär väll synas.

Men vore det inte mer lämpligt att prata med ägaren och/eller ringa miljö och hälsa i din kommun och höra med dem vilka regler som gäller i er kommun?

Du kan ju exempelvis erbjuda ägaren att betala och ta hand om katten när den kasteras så ägaren slipper.

Jag är förvisso av åsikten att folk borde kastrera sina katter själva, men om det nu inte funkar...

Det enda som lär synas på katten är att kulorna inte hänger under svansen som vanligt.
 
Sv: Egenmäktigt förfarande ...

Nej jag har inte varit med in under själva kastreringen, men jag har fått hem katten efteråt med tratt och instruktioner.

Jag antog att katten fick dropp eftersom mina katter fått det när de varit inne för operation och även jag fått dropp samt anstesi via kanyl när jag opererats. Oavsett så behövs ju eftervård.

Jag tycker fortfarande att kommunikation är första steget och inte att gå in och skära i någon annans djur utan tillåtelse.
 
Sv: Egenmäktigt förfarande ...

Jag vet inte vems katt det är utan bara att den korsar en starkt trafikerad landsväg för att ta sig hit. Det är en grann bondkatt och synd att den antagligen kommer från ett hem där de inte bryr så mycket om honom eftersom han är okastrerad, men då han skadar de hemmahörande katterna på gården ser jag det som en välgärning att ge honom möjligheten till ett bättre liv. Kastreringen utförs isf på plats, han kommer att få samma veterinär som kastrerade min lillkille hemma hos mig och jag närvarar under hela ingreppet, inget dropp, ingen tratt och helt odramatiskt.

En kastrering är inte att jämföra med en operation om det inte rör sig om en honkatt. Jag har aldrig någonsin varit med om att ett djur fått dropp vid kastrering, oavsett om det varit häst, får eller katt mm. De sys inte alls om kulorna ligger i pungen.
 
Sv: Egenmäktigt förfarande ...

Jag vet inte vems katt det är utan bara att den korsar en starkt trafikerad landsväg för att ta sig hit. Det är en grann bondkatt och synd att den antagligen kommer från ett hem där de inte bryr så mycket om honom eftersom han är okastrerad, men då han skadar de hemmahörande katterna på gården ser jag det som en välgärning att ge honom möjligheten till ett bättre liv. Kastreringen utförs isf på plats, han kommer att få samma veterinär som kastrerade min lillkille hemma hos mig och jag närvarar under hela ingreppet, inget dropp, ingen tratt och helt odramatiskt.
Jag håller med dig, en ren välgärning främst för katten men även för alla andra berörda. Det brukar ta lång tid innan kulpåsen krymper såpass att man märker att den är tom, och ägarna som låter honom gå så där lär väl inte vara så insatta att de förstår skillnaden.
 
Sv: Egenmäktigt förfarande ...

Grannkatten här är okastrerad. Han är häraldsbetäckare och hålls kär av sin husse. Katten har blivit lite till åren så husse tycker inte det är nån ide'. Är katterna så tama så de går att fånga så hör de nånstans. Sen kan jag tycka att det är knasigt att inte kastrera sina katter med det kattöverskott vi har, men hur andra tänker går inte alltid att lägga sig i. Sett till att mina honor är kastrerade så att det inte blir några konekvenser i alla fall. Bekymret med hankatter är väl annars att mister än förmågan så finns det tjogtals kvar.

Ptr
 
Sv: Egenmäktigt förfarande ...

Sätt ett halsband på katten där det står att du vill att ägarna tar kontakt med dig. Du vet ingenting om deras engagemang i sin katt. Man kan inte dra sådana slutsatser som du drar baserat på att katten är okastrerad.
Oavsett hur litet ingreppet är finns det en infektionsrisk när det finns ett sår.

Du vill säkerligen inte att andra människor tar sig friheter med dina katter så gör inte det mot andras.
 
Sv: Egenmäktigt förfarande ...

Ett ingrepp betyder alltid risker. Att göra det utan ägarens vetskap är ingen vidare bra lösning.

Försök ta reda på vems katten är. Det kanske inte ens finns en ägare och i så fall är det ju en helt annan sak.

Mvh

Tora
 
Sv: Egenmäktigt förfarande ...

Visst kan jag dra den slutsatsen att ägaren inte bryr sig, en ägare som inte ser till att kastrera sin katt är en dålig ägare. :grin:
 
Sv: Egenmäktigt förfarande ...

Jag tar tillbaka det, du kan givetvis dra vilka slutsatser som helst det betyder inte att de är korrekta. Att göra ett ingrepp på någon annans husdjur är klandervärt, att inte ens försöka komma i kontakt med ägaren så den har möjlighet att hantera situationen själv är ännu mer klandervärt.
 
Sv: Egenmäktigt förfarande ...

Visst kan jag dra den slutsatsen att ägaren inte bryr sig, en ägare som inte ser till att kastrera sin katt är en dålig ägare. :grin:


Hade alla resonerat som du hade det nog inte funnits några katter alls.

Jag håller med att man bör kastrera sin katt ifall man inte tänkt använda honom i avel. Men vill man avla på sin katt så gör väl inte det en till en dålig ägare. Den katten ska väl ha lika rätt att gå ute som andra katter, eller ska det finnas en lag som förbjuder okastrerade katter att varar utekatter?
 
Sv: Egenmäktigt förfarande ...

Eftersom du döpt tråden till "Egenmäktigt förfarande" så antar jag att du redan vet att det du diskuterar kan vara en brottslig handling.

Jag kan tänka mig hur frustrerande det måste kännas om katten terroriserar dina katter på er egna gård men jag kan faktiskt inte ha förståelse för att man dels tycker det är okej att göra ett sånt ingrepp på någon annans katt och dessutom tycker det är okej att begå ett brott trots att man är fullt medveten om att det är just ett brott.

Sen är det inte bara trådskaparen, det finns ju fler som tycker det är helt tillåtet eftersom ägaren antagligen inte lär märka det. Jag blir mörkrädd om folk tar så lätt på att göra någonting med saker (och särskilt) djur som inte tillhör dem :crazy:

Om du nu kastrerar katten, skulle du tycka det var okej om den kattens ägare gjorde någonting med dina katter? Det måste väl vara helt okej för den ägaren att ta lagen i sina egna händer och göra något tillbaka?

Försök ta reda på vems katten är och en anmälan till polisen eller djurskydd kan ju vara på sin plats om du misstänker att katten inte tas om hand om eftersom den är okastrerad.
 
Sv: Egenmäktigt förfarande ...

Hade alla resonerat som du hade det nog inte funnits några katter alls.

Jag håller med att man bör kastrera sin katt ifall man inte tänkt använda honom i avel. Men vill man avla på sin katt så gör väl inte det en till en dålig ägare. Den katten ska väl ha lika rätt att gå ute som andra katter, eller ska det finnas en lag som förbjuder okastrerade katter att varar utekatter?

Det vore en himla bra idé att okastrerade katter inte fick gå ut. Då skulle vi slippa tusentals hemlösa katter, som bara ökar och ökar i antal.
Det är dags att kattägarna tar sitt ansvar och kastrerar, både honor och hanar.
Vill man hålla på med kattavel men ändå låta katterna gå ute så får man väl gå ut med sina djur i sele eller ha dom i rastgård. Jag kan nog inte tänka mig att någon seriös uppfödare vågar släppa sina avelsdjur vind för våg utomhus, eftersom dom oftast lägger åtskilliga tusenlappar på dessa djur.
 
Sv: Egenmäktigt förfarande ...

Förtår dej helt och fullt men råder dej ändå till att inte göra det.

Försök hellre få kontakt med ägaren eller polis/kommun.

Även om tanken är god för katten så är det inte din katt och säkerligen inte din rätt heller.
 
Sv: Egenmäktigt förfarande ...

Hade alla resonerat som du hade det nog inte funnits några katter alls.

Jag håller med att man bör kastrera sin katt ifall man inte tänkt använda honom i avel. Men vill man avla på sin katt så gör väl inte det en till en dålig ägare. Den katten ska väl ha lika rätt att gå ute som andra katter, eller ska det finnas en lag som förbjuder okastrerade katter att varar utekatter?

Det borde vara förbjudet att släppa okastrerade katter lösa men det gör tyvärr inte det än. Om man vill avla på sin hane och därför håller honom fertil är det ägarens business, ända tills de gör det till någon annas business! Släpper man sin fertila hankatt lös ute brukar man göra det till någon annans business. Han revirmarkerar, han slåss, han parar hemlösa honor som föder ungar och så får vi fler hemlösa katter och så har man gjort sin hane till någon annans business (den vars gård blir invarderad av hemlösa katter, katthemmen som slutligen tar hand om katterna, kommunen som slutligen skickar ut jägare för att skjuta av katterna och så har man gjort sin katt till kommunens skattebetalares business osv.).

Vill man avla på sin hane håller man honom instängd så att han inte blir någon annans problem.
 
Sv: Egenmäktigt förfarande ...

Jag håller med att man bör kastrera sin katt ifall man inte tänkt använda honom i avel. Men vill man avla på sin katt så gör väl inte det en till en dålig ägare. Den katten ska väl ha lika rätt att gå ute som andra katter, eller ska det finnas en lag som förbjuder okastrerade katter att varar utekatter?
Absolut borde det finnas en sådan lag.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 741
Senast: fejko
·
Katthälsa Hej! Jag har ett problem som jag känner är en stor börda för både mig och katterna just nu. Risk finns för att detta inlägg blir...
2
Svar
25
· Visningar
4 101
Senast: Mahonia
·
Hästhantering Har ni fånghästen själv? Tillsammans med andra fånghästar? Tillsammans med friska hästar? Jag har sedan en av mina hästar fick fång...
Svar
14
· Visningar
2 032
Senast: taccotad
·
Äldre Hej! Moderator får gärna flytta tråden om den inte passar här. Vet inte vart jag ska placera den då tråden handlar om hästar, hundar...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
12 089

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp