Bukefalos 28 år!

Egenmäktigt förfarande ...

Sv: Egenmäktigt förfarande ...

Jag tycker det är sorgligt att höra att alla tar för givet att ägaren inte bryr sig om katten, bara för att den är ute och ränner ett par dagar.
Jag tycker du ska ta kontant med ägaren och berätta att det är en problem och att du gärna hjälper till med eventuella kostnader.
Jag förstår inte folks skräck för att faktiskt prata med varandra, man vill hellre vända sig till myndigheter eller ett forum.
Att kastrera en annan persons katt kan säkerligen ge iaf böter som följd.
Jag tycker att du ska prata med dem istället för att fråga folk här på buke om huruvida du ska kastrera en annan persons katt i hemlighet!
Personligen hade jag troligen blivit pissförbannad om någon gjorde så, men varit öppen för om någon anser att kattens beteende är ett problem.
Sist men inte minst så vet vi ju ärligt inte om det är så att de någon gång vill ta ungar på katten.
ps. Jo man rakar katterna på många ställen vid kastrering.
 
Senast ändrad:
Sv: Egenmäktigt förfarande ...

Att kastrera en annan persons katt kan säkerligen ge iaf böter som följd.

Först, bra inlägg CeciliaT :bow:

Ja egenmäktig förfarande kan leda till böter eller fängelse i 6 månader så man bör ju fundera lite över det när man tänker göra något som skulle kunna falla in under egenmäktigt förfarande...
 
Sv: Egenmäktigt förfarande ...

Och andra sidan borde man kunna lämna in en omärkt katt till polisen som upphittad, om den ställer till med oreda. Hade jag gärna gjort med min grannes katter som försöker driva bort våra katter från deras revir, genom att bita de i svansroten och fixa dyra veterinär besök pga det :mad:
 
Sv: Egenmäktigt förfarande ...

Tror man ärligt att någonting är borttappat/utan ägare och lämnar det till polisen så uppfattar jag det som en helt annan sak än att ta katten till veterinären för kastrering och sen släppa tillbaka den.
 
Sv: Egenmäktigt förfarande ...

Jag tycker det är sorgligt att höra att alla tar för givet att ägaren inte bryr sig om katten, bara för att den är ute och ränner ett par dagar.
Jag tycker du ska ta kontant med ägaren och berätta att det är en problem och att du gärna hjälper till med eventuella kostnader.
Jag förstår inte folks skräck för att faktiskt prata med varandra, man vill hellre vända sig till myndigheter eller ett forum.
Att kastrera en annan persons katt kan säkerligen ge iaf böter som följd.
Jag tycker att du ska prata med dem istället för att fråga folk här på buke om huruvida du ska kastrera en annan persons katt i hemlighet!
Personligen hade jag troligen blivit pissförbannad om någon gjorde så, men varit öppen för om någon anser att kattens beteende är ett problem.
Sist men inte minst så vet vi ju ärligt inte om det är så att de någon gång vill ta ungar på katten.
ps. Jo man rakar katterna på många ställen vid kastrering.

TS vet ju inte vem som äger katten så hur ska TS kontakta ägaren? Nej, jag tycker att TS ska kontakta miljö & hälsa. Katten utgör en betydande olägenhet för TS och förhoppningsvis kan rådgivning fås från miljö & hälsa. Behövs det får väl TS fånga in katten och lämna den till polisen (mer troligen till ett katthem eftersom polisen inte brukar vilja ta hand om katter).
 
Sv: Egenmäktigt förfarande ...

Sist men inte minst så vet vi ju ärligt inte om det är så att de någon gång vill ta ungar på katten.

Borde man då inte hålla sin katt inne om man vill ha kattungar på katten?
Fertila katter som springer ute kan, och är oftast, en riktig plåga, inte nog med att de revirmarkerar så gott som överallt så tar de sig långt för att hitta fertila honor, de slåss och kan faktiskt med sitt eviga springande och revirpinkande terrorisera andra människors katt"flockar", som hålls inomhus. (Känner en uppfödare som fick förtidskastrera sin hane pga att en grannkatt sprang och pissade runt deras hus, vilket skapade oro i hela flocken och fick tillslut hankatten som faktiskt bodde i huset att bli aggressiv).

Har man så lite ansvarstänk att man riskerar sin katts liv genom att skicka ut honom fertil (för det gör man, han kommer att springa över många vägar för att hitta honor) så tycker jag inte att man ska ta kattungar. Det är ju inte bara risken att katten skadar sig eller dör, den sprider allra troligast även sjukdomar när den får gå och para fritt.
 
Sv: Egenmäktigt förfarande ...

Det vore en himla bra idé att okastrerade katter inte fick gå ut. Då skulle vi slippa tusentals hemlösa katter, som bara ökar och ökar i antal.
Det är dags att kattägarna tar sitt ansvar och kastrerar, både honor och hanar.
Vill man hålla på med kattavel men ändå låta katterna gå ute så får man väl gå ut med sina djur i sele eller ha dom i rastgård. Jag kan nog inte tänka mig att någon seriös uppfödare vågar släppa sina avelsdjur vind för våg utomhus, eftersom dom oftast lägger åtskilliga tusenlappar på dessa djur.


Detta svar är även riktat till Puttis och Sol.

De flesta okastrerade katter borde kastreras då ägaren antagligen bara är för lat/snål för att kastrera.

Men gäller det vanliga katter där ägaren faktiskt av någon anledning vill låta katten bli pappa så tycker jag inte att man ska hänvisa katten till ett liv i fångenskap bara för det. Det går inte att jämföra med raskattsavel då jag antar att detta problem främst gäller katter som inte får vara med i de olika kattklubbarna.

Sen handlar det ju faktiskt om katternas 'naturliga liv'. Likväl som att hästar slåss i hagar så slåss katter med varandra. Det är egentligen fullt naturligt och leder oftast (precis som i hästfallet) inte till några allvarliga skador. Sen är ju problemet övergående, men märks kanske mest vid denna årstid.

Sen vill ju lagstiftaren att katter hålls på ett sådant sätt att de får bete sig naturligt så ett lagförbud är förhoppningsvis inte aktuellt.
 
Sv: Egenmäktigt förfarande ...

Jag håller fullkomligt med dig om att jag tycker att man borde ha fertila katter inne. Men så är det inte för alla i verkligheten och det kan man heller inte kräva.
Jag tycker att TS ska göra, precis som någon annan här på tråden skrev, sätta en lapp eller ett halsband på katten så att ägaren förstår att hon vill ha kontakt. Det är ju inte helt osannolikt att det är en stallkatt han är och då är det troligen många som har koll på honom.
Man kan absolut inte, bara för att man Tycker att det inte är ok att han gör som han gör, på någon sätt försvara att göra något så kopiöst korkat som att kastrera en annans katt.
Försök få tag i ägaren först, dra sedan in eventuella myndigheter. det är ju en katt för tusan, och någon äger katten. Om er stallkatt springer någonstans utan halsband, och ni inte vet att den terroriserar någon, vill ni att folk utan att ha försökt kontakta er tar den till polis? Skärpning!
 
Sv: Egenmäktigt förfarande ...

Om er stallkatt springer någonstans utan halsband, och ni inte vet att den terroriserar någon, vill ni att folk utan att ha försökt kontakta er tar den till polis? Skärpning!

Om jag hade hållit utekatter hade jag inte förväntat mig något annat, om en liknande situation skulle uppstå, att jag kanske skulle få hämta katten hos ett katthem eller polisen. Givetvis hade jag varit tacksam om man hade gjort sig besväret att leta reda på mig som ägare, men jag hade aldrig förväntat mig det.

Meningen är ju att jag ska hålla koll på mina katter såpass att de inte stör andra.
 
Sv: Egenmäktigt förfarande ...

Jo, givetvis är det så man vill att det ska vara. Men verkligheten är en annan, och det tycker iaf jag att man ska ta hänsyn till. Katter ska få gå fria och man ska kunna ha en förståelse för det med.
Sen kan även steriliserade/kasterade katter terrorisera folk. De kan slåss och bråka men även utse någons trädgård till dess personliga toalett.
Oavsett vad så tycker jag att man i så stor utsträckning som möjligt ska försöka kontakta ägaren och inte vidta onödigt drastiska åtgärder. Folk är i största allmänhet förstående.
Av samma anledning som jag tycker det är väldigt fegt av folk att tillkalla hyresvärd eller sätta upp arga lappar om någon har en högljudd fest utan att kontakta de berörda.
Oavsett hur fel man tycker det är att okastrerade katter går lösa så är det så verkligheten ser ut, inget jag heller är ett stort fan av men så är det.
Men som sagt, vad tråden handlade om så tycker jag absolut inte att man kan gå så långt som att kastrera andras katter i hemlighet TS spekulerar i.
 
Sv: Egenmäktigt förfarande ...

Detta svar är även riktat till Puttis och Sol.

De flesta okastrerade katter borde kastreras då ägaren antagligen bara är för lat/snål för att kastrera.

Men gäller det vanliga katter där ägaren faktiskt av någon anledning vill låta katten bli pappa så tycker jag inte att man ska hänvisa katten till ett liv i fångenskap bara för det. Det går inte att jämföra med raskattsavel då jag antar att detta problem främst gäller katter som inte får vara med i de olika kattklubbarna.

Sen handlar det ju faktiskt om katternas 'naturliga liv'. Likväl som att hästar slåss i hagar så slåss katter med varandra. Det är egentligen fullt naturligt och leder oftast (precis som i hästfallet) inte till några allvarliga skador. Sen är ju problemet övergående, men märks kanske mest vid denna årstid.

Sen vill ju lagstiftaren att katter hålls på ett sådant sätt att de får bete sig naturligt så ett lagförbud är förhoppningsvis inte aktuellt.

Jag skiter i att det är naturligt för fertila hankatter att slåss. Jag skiter i att det är naturligt för dem att döda andra hanars kattungar (jävligt nöjd den som föder upp sina egna stallkatter ska vara när en rivaliserande hane kommer och biter ihjäl kattungarna i stallet). Jag skiter i att det är naturligt för katter att föröka sig som små reproduktionsmaskiner.

Att något är naturligt innebär inte att det är bra eller önskvärt. Katters "naturliga" liv i Sverige innebär att flera katter dödas i trafiken varje dag (fertila katter löper större risk eftersom de i regel rör sig över större ytor). Att vi får förvildade katter som går mer eller mindre plågsamma öden till mötes. Att människor som iaf försöker hålla sina utekatter på ett ansvarsfullt sätt får lägga ner pengar helt i onödan på att lappa ihop sönderslagna katter. Osv osv. Lagstolkarna och lagstiftarna har jag inte så mycket till övers för. De bär på samma fördomar som så många andra om att katter måste gå lösa ute för att vara lyckliga. Att det fria och naturliga livet är detsamma som det goda livet.
 
Sv: Egenmäktigt förfarande ...

Klart det är hemskt att katter skadas och dör. Det är väl inte någon som önskar det. Men många katter är faktiskt lyckligare av att få vara ute, oavsett om du tror det eller ej. Men visst ska man ta hänsyn till hur man bor, biltäthet m.m.
Ibland är inte det naturliga det mest säkra sättet, men man måste ändå ta hänsyn till djurens naturliga beteende.
 
Senast ändrad:
Sv: Egenmäktigt förfarande ...

Och de flesta katter med ägare som engagerar sig kan få utlopp för sina naturliga beteenden inomhus och/eller i rastgård.
 
Sv: Egenmäktigt förfarande ...

Och de flesta katter med ägare som engagerar sig kan få utlopp för sina naturliga beteenden inomhus och/eller i rastgård.

:bow:

Det gör mig så ledsen när människor är av inställningen "ett liv i en lägenhet är inget för en katt", eller att man inte anser det lika viktigt att lägga ned samma energi på att aktivera sina katter som man gör med t.ex en hund eller en häst, eftersom "katter klarar sig själva".
 
Sv: Egenmäktigt förfarande ...

Jag skiter i att det är naturligt för fertila hankatter att slåss. Jag skiter i att det är naturligt för dem att döda andra hanars kattungar (jävligt nöjd den som föder upp sina egna stallkatter ska vara när en rivaliserande hane kommer och biter ihjäl kattungarna i stallet). Jag skiter i att det är naturligt för katter att föröka sig som små reproduktionsmaskiner.

Att något är naturligt innebär inte att det är bra eller önskvärt. Katters "naturliga" liv i Sverige innebär att flera katter dödas i trafiken varje dag (fertila katter löper större risk eftersom de i regel rör sig över större ytor). Att vi får förvildade katter som går mer eller mindre plågsamma öden till mötes. Att människor som iaf försöker hålla sina utekatter på ett ansvarsfullt sätt får lägga ner pengar helt i onödan på att lappa ihop sönderslagna katter. Osv osv. Lagstolkarna och lagstiftarna har jag inte så mycket till övers för. De bär på samma fördomar som så många andra om att katter måste gå lösa ute för att vara lyckliga. Att det fria och naturliga livet är detsamma som det goda livet.


Jag tycker självfallet inte att det är bra att katter ställer till med skada. Men jag anser att risken för skada är värd att betala om man ser till att katten får ett bättre liv ifall den kan röra sig fritt och få utlopp för t.ex. sin jaktinstinkt. Att jaga en tygråtta inomhus kan aldrig bli samma sak som den riktiga jakten hur mycket tid du än lägger på att dra omkring tygråttan i ett snöre. Varför lägga ner en massa timmar på att aktivera en katt när den kan göra det så mycket bättre på egen hand.

Sen tror jag att du blåser upp ett litet problem till ett mycket större. Antalet katter som dödas av okastrerade hannar är garanterat mycket färre än antalet som dödas i trafiken t.ex.

Det är bara att inse att curlingmentaliteten inte bara drabbar barn utan även husdjur.
 
Sv: Egenmäktigt förfarande ...

Mycket bra inlägg tycker jag! :)
Att ta ut sin katt i sele kan vara ett bra alternativ ifall man tycker att frigången är för farlig. Men jag står fast vid att katter ska få ha ett så naturligt liv som är möjligt.
Att kräva att alla ägare som är ansvariga ska skaffa kattgård är minst sagt överdrivet. Jag anser inte att du är i position att bedöma huruvida en person är en ansvarig ägare eller inte enbart sätt från detta. Alla har olika förutsättningar och syn på katthållning och så är det och kommer förbli.
 
Sv: Egenmäktigt förfarande ...

Jag tycker självfallet inte att det är bra att katter ställer till med skada. Men jag anser att risken för skada är värd att betala om man ser till att katten får ett bättre liv ifall den kan röra sig fritt och få utlopp för t.ex. sin jaktinstinkt. Att jaga en tygråtta inomhus kan aldrig bli samma sak som den riktiga jakten hur mycket tid du än lägger på att dra omkring tygråttan i ett snöre. Varför lägga ner en massa timmar på att aktivera en katt när den kan göra det så mycket bättre på egen hand.

Sen tror jag att du blåser upp ett litet problem till ett mycket större. Antalet katter som dödas av okastrerade hannar är garanterat mycket färre än antalet som dödas i trafiken t.ex.

Det är bara att inse att curlingmentaliteten inte bara drabbar barn utan även husdjur.

Att jaga verkliga byten är antagligen mer utmanade för en katt än att jaga pingisbollar inomhus, men hör på den här... katter behöver inte springa okontrollerat ute för att jaga. Mina katter jagar varje sommar. I stall med tillhörande rastgård. De tar några möss i mammas gamla hus också. Min åsikt är att de flesta utekatter i Sverige är lösa i en olämplig miljö och så länge det är så kommer människor se dem som skadedjur. Deras status kommer fortsätta vara låg så länge de tillåts härja fritt i våra samhällen.

Varför ska man lägga ner flera timmar på att aktivera hundar när man kan släppa dem lösa så att de får aktivera sig själva? Vaddå om de biter ihjäl grannbarnens kanin, det är naturligt. Vaddå om den hamnar i slagsmål med andra hundar, det är naturligt.

Sedan har jag inte påstått att någon katt dödats av en fertil hankatt. Bara skadats men det är fortfarande onödiga jäkla kostnader att behöva åka till veterinären och dränera bölder några gånger varje år för att något spån inte klarar av att kastrera sin utekatt. Det är inte kul för katten och det kostar pengar.
 
Sv: Egenmäktigt förfarande ...

Alla hundägare spenderar inte timmar varje dag med att aktivera sin hund, hunden följer sin ägare och många gånger är aktiveringen en bieffekt. Katter är inte flockdjur, de söker inte en ledare och de är inte särskilt intresserade att följa. Umgänget med katten sker på kattens villkor. De flesta djur människan valt att omge sig med är flockdjur, förutom katten.

För hunden är det ledaren som är viktig, för hästen är det umgänget med flocken och för katten är det reviret. Innekatter har ett väldigt litet revir, det säger sig självt att de får mindre aktivering. Jag tror inte att det är jakten som är det viktigaste i kattens liv åtminstone inte i meningen springa efter bytet. Istället är det den spejande delen av jakten som är det viktiga att sitta med alla sinnen på helspänn och vänta. Att övervaka reviret. Det är något som inte kan ersättas av vår mänskliga aktivering eller leksaker. Mina katter är både ute på dagar och inne och leker om jag så tillägnade hela min vakna tid att roa dom skulle jag inte lyckas aktivera dem lika mycket inne som de själva gör när de är ute.

Jag är uppväxt i tätbebyggda bostadsområden och har aldrig märkt av att katter skulle ha låg status, det är snarast något som dykt upp när jag flyttat ut på landet där vissa bönder haft katter som okontrollerat förökat sig och där man aldrig avmaskar, vaccinerar eller kastrerar. Folk som bor i bostadsområden och skaffar katt skaffar ett husdjur medan man på landsbygden kanske i större utsträckning skaffar en råttfångare (eller bara råkar få en som flyttar in). Så jag tror inte alls kattens låga status kommer sig av att det finns så många frigående katter i bostadsområden, tvärtom i del flesta bostadsområden har man bra koll på vilken katt som är vems medan man på landet har betydligt sämre koll på katterna.
 
Sv: Egenmäktigt förfarande ...

Jag tror att vi nu i vår diskussion börjar komma ifrån ämnet.
Ska vi kanske återgå till det tråden handlar om. Angående att TS spekulerar i att kastrera en annan persons katt utan att kontakta ägare.
Att det är idiotiskt att okastrerade katter går på gatan utan avelssyfte kan vi troligen vara överens, och om att alla skulle tycka att det vore en bättre värld om det inte vara så. Oavsett om man tycker att ägare som låter sina katter gå ut är oansvariga eller ej. Det är inte var tråden handlar om.
Vad tycker ni om TS spekulationer?
 
Senast ändrad:
Sv: Egenmäktigt förfarande ...

KL

Har jag uppfattat rätt att den katt TS talar om är något av en "strykarkatt" vars hemvist är oviss och katten i fråga är utan halsband, utan örontatuering - och gissningsvis även utan id.chip?

Katten drar omkring som häradsbetäckare och slåss med andra katter?

Livet för okastrerade hankatter är HÅRT! Inte sällan ser de efter några år ut som ärrade "stridstuppar" om de tillåts dra fram vind för våg.

Om TS känner att hon kan/vill lägga lite tid, energi och pengar på att lämna in katten för kastration - och förhoppningsvis även vaccination? - så ser JAG det som en välgärning!!

Vid en normal kastration så rakar man inte pungen utan man plockar loss håret och snittar sedan och knyter av ledarna.
Katten bör dock hållas under uppsikt några dagar så TS bör "stalla upp den" på lämplig plats denna tid.

För att inte förarga en ev. ägare så kan ju TS sedan enkelt sätta på katten ett halsband med sitt telefonnummer i och kommentaren "Ring mej"! På så vis kan handlandet förklaras för ägaren, må hända i efterskott men dock.

/Swat
 

Liknande trådar

Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 873
Senast: fejko
·
Katthälsa Hej! Jag har ett problem som jag känner är en stor börda för både mig och katterna just nu. Risk finns för att detta inlägg blir...
2
Svar
25
· Visningar
4 127
Senast: Mahonia
·
Hästhantering Har ni fånghästen själv? Tillsammans med andra fånghästar? Tillsammans med friska hästar? Jag har sedan en av mina hästar fick fång...
Svar
14
· Visningar
2 047
Senast: taccotad
·
Äldre Hej! Moderator får gärna flytta tråden om den inte passar här. Vet inte vart jag ska placera den då tråden handlar om hästar, hundar...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
12 215

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp