Egenmäktigt förfarande ...

Sv: Egenmäktigt förfarande ...

Stall- och ladugårdskatter får leva sitt fria liv för att ägarna inte bryr sig. Katterna håller undan mössen, de får lite mat och sköter sig själva. Kattungar är ju söta och roliga, när man får för många katter på gården skjuter man av dem. Hankatterna försvinner efter hand, så dem behöver man inte bry sig om. Det gör däremot jägarna, som kör med skjut-gräv-tig, fast de gräver väl knappast ner en katt - den blir mat åt räv eller vildsvin.

Om en av katterna kommer hem skadad är det heller ingen som bryr sig -läker den är det bra, annars så finns det så många katter.

Jag undrar om kattens ägare inte bara ryckt på axlarna och tyckt TS var en :devil: idiot som lägger pengar på en katt...

Tack för den du :grin: Jag som lade ned runt 11000 kr bara de första åren vi bodde här på att kastrera och få bukt med diverse åkommor hos veterinären som katter har kommit hit med. Jag slutade räkna sedan för jag ville helt enkelt inte veta. Att jag sedan väljer att låta dem leva fritt med fri tillgång på mat, vatten och ett varmt mysigt ställe att sova på gör jag väl av ren elakhet. Alla som har stallkatter struntar inte i att kastrera eller att ta katten till veterinären när de är sjuka. Bara för att man låter dem leva fritt innebär det inte att man inte bryr sig om dem utan jag låter dem leva fritt för att det är de liv de vet om och mår väl av. Jag gråter när jag måste ta bort en stallkatt hos veterinären när det inte går att rädda katten precis som jag gråter när ett annat av mina djur inte går att rädda.

De kattungar som har fötts här har jag skaffat bra hem till och jag har förklarat för de nya ägarna vikten av att kastrera så snart det går för att inte få ovälkomna kattungar. Jag hade inte kunnat ta hand om så många katter om jag skulle tagit in dem i huset och jag tror inte att de hade mått så bra heller utan blivit stressade och farit illa av de bråk som hade uppstått mellan de katter jag har valt att skaffa och de jag har tagit hand om efter att de bevisligen har flyttat in i mitt stall.

Visst finns det väldigt många rötägg som inte ska ha djur men att det skulle gälla alla som har stallkatter är verkligen inte sant.

Det enda jag tror du har rätt i är att katten som Ts funderar på att kastrera, dennes ägare bryr sig nog inte alls om ifall hon kastrerar den. Det har iallafall inte de ägare gjort vars katter jag har kastrerat och mycket senare fått veta vems de är. De har inte ens velat ta hand om sina katter utan tyckt att det var ju bra att någon tog hand om deras "problem".
 
Senast ändrad:
Sv: Egenmäktigt förfarande ...

Nej, inte alla - men majoriteten av de lantbrukare jag träffat och pratat katt med skulle inte drömma om att lägga pengar på gårdens katter, frånsett att torrfodret faktiskt gjort sitt intåg, nu när det inte finns mjölkkor på så många ställen.

Det enda jag tror du har rätt i är att katten som Ts funderar på att kastrera, dennes ägare bryr sig nog inte alls om ifall hon kastrerar den. Det har iallafall inte de ägare gjort vars katter jag har kastrerat och mycket senare fått veta vems de är. De har inte ens velat ta hand om sina katter utan tyckt att det var ju bra att någon tog hand om deras "problem
".

Du är tyvärr i klar minoritet och den här typen i absolut majoritet när man kommer ut på landsbygden. Fast "ta hand om sina katter" - de tycker säkert att de gör det. De får ju mat när de är hemma, och får leva sina liv som de vill.

De kattungar som har fötts här har jag skaffat bra hem till

Alla bekanta med lagårdskatter vill att vi ska ta en kattunge eller två eftersom vi tycker om katter och tar väl hand om dem.:devil: Att hitta hem till alla oplanerade kattungar som föds är nästintill omöjligt. Många ställen har tre-fyra honkatter, en del fler. En del får mer än en kull om året...
 
Sv: Egenmäktigt förfarande ...

Nej, inte alla - men majoriteten av de lantbrukare jag träffat och pratat katt med skulle inte drömma om att lägga pengar på gårdens katter, frånsett att torrfodret faktiskt gjort sitt intåg, nu när det inte finns mjölkkor på så många ställen.

Nej precis, inte alla och jag gör vad jag kan genom att berätta hur jag gör. Vissa inser faktiskt att det är bättre att kastrera än att få för många katter.

Du är tyvärr i klar minoritet och den här typen i absolut majoritet när man kommer ut på landsbygden. Fast "ta hand om sina katter" - de tycker säkert att de gör det. De får ju mat när de är hemma, och får leva sina liv som de vill.

Jo det vet jag att jag är i tyvärr men jag blir lite upprörd när du skriver att alla gör si eller så. Våra stallkatter har det bättre än många stadskatter helt klart. De kan komma och gå som de vill även om de kallas in på kvällen, särskilt när stalldörren måste stängas pga kyla. Det är ett fåtal bilar som kör här och bonden som bor granne med oss förvarnar innan han ska skörda med skördetröskan så att vi kan kalla in dem. Den enda riktigt farliga fiende de har är räven som blivit alltför närgången, de skiter på vår trappa :eek: och andras katter som försöker skapa ett nytt revir.
Att ta hand om katterna innebär för mej att kastrera och ta dem till veterinären när det behövs. Att låta dem yngla av sig och sedan skjuta av överskottet får mej att se rött så arg blir jag :mad: Att de ska ha ett bra liv innebär inte att de får leva precis så som naturen har skapat dem. Katterna blir också mycket bättre råttfångare och mycket lekfullare och trevligare när de är kastrater eftersom de slipper det ständiga behovet av att reproducera sig.

Alla bekanta med lagårdskatter vill att vi ska ta en kattunge eller två eftersom vi tycker om katter och tar väl hand om dem.:devil: Att hitta hem till alla oplanerade kattungar som föds är nästintill omöjligt. Många ställen har tre-fyra honkatter, en del fler. En del får mer än en kull om året...

Här handlar det alltså inte katter som vi har valt att skaffa utan om katter som jag inte hunnit kastrera eller som i ett fall en katt som var så vild att hon var mycket svår att fånga in, hon hann få några kullar innan vi kunde fånga in och kastrera henne varav en kull fick vi nappa upp inne eftersom hon övergav dem.
Jag annonserar och sållar hårt bland intressenter och även om jag aldrig har haft svårt att hitta köpare så var det lite svettigt ett tag när vi en sommar hade nio kattungar som föddes av två kattmammor med några timmars mellanrum...
 
Sv: Egenmäktigt förfarande ...

Alla stall som jag hitintills stått i har haft en väldigt ordnad form för stallkatterna som både fått bra mat och vetrinärvård, de flesta bor även i "stora huset". Är stallkatt på dagtid och huskatt på natten.

Snarast verkar ni generalisera grovt och sätta epitetet stallkatt på de katter som bor i oorganiserade kolonier i vissa ladugårdar, där det inavlas och förökar sig kors och tvärs. Jag har sett EN sådan gård (en mjölkgård), på alla andra platser där jag varit har även stallkatten även den varit ett älskat husdjur. På den gården där katterna förökade sig lite hit och dit och var fler än råttorna där var det heller ingen ordning på korna, hela gården var ett enda slarv. Så det är nog snarast så att vissa människor inte skall ha djur oavsett vilken sort det är på djuret.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 740
Senast: fejko
·
Katthälsa Hej! Jag har ett problem som jag känner är en stor börda för både mig och katterna just nu. Risk finns för att detta inlägg blir...
2
Svar
25
· Visningar
4 101
Senast: Mahonia
·
Hästhantering Har ni fånghästen själv? Tillsammans med andra fånghästar? Tillsammans med friska hästar? Jag har sedan en av mina hästar fick fång...
Svar
14
· Visningar
2 032
Senast: taccotad
·
Äldre Hej! Moderator får gärna flytta tråden om den inte passar här. Vet inte vart jag ska placera den då tråden handlar om hästar, hundar...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
12 089

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29
  • Bra familjehund? Rasvak😇

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp