Bukefalos 28 år!

Eget hundgodis!

C

Cronis

Jag tänkte göra eget hundgodis med hjälp av blodpudding.
Vad jag vet så går det ju att torka den i mindre "kuber". Och godiset lär vara uppskattat! :)
Nu till mitt "problem", hur ska jag få det att torka? Ska jag bara skära upp det i bitar å lägga det i en skål å låta torka? :confused:
Eller ska jag torka det i ugnen, så som man gör med trolldeg?

Hur länge håller sig "kuberna" sen? På förpackningen av puddingen så går den ut den 14:e mars, går "kuberna" ut då åxå?

Jag har tänkt å förvara godiset i en burk med tättslutande lock, kvart, å mörkt om det har nån betydelse
 
Sv: Eget hundgodis!

torka i ugn på 100-150 grader i nån timme eller två på bakplåtspapper (om du tycker att de blir kladdiga kan du lägga dem i en påse med maizena, skaka runt och häll i ett durkslag och skaka lite till så att överflödig maizena försvinner). de borde hålla sig i minst en månad men lukta i burken så att det inte har härsknat/möglat.
 
Sv: Eget hundgodis!

Om man inte har maizena, kan man ta potatismjöl då?
 
Sv: Eget hundgodis!

Jag tänkte på en annan sak...
Hur mycket av detta godis kan man ge...? Per dag, typ...?
 
Sv: Eget hundgodis!

en hel del! precis hur mycket beror på storleken på hund och om den har känslig mage. mina kan lätt äta 3-4 dl utan att bli dåliga i magen (30 resp 40 kg).
 
Sv: Eget hundgodis!

Denna är ju en JR så den väger inte några 30/40 kg... :D
Men nån DL/dag då kan funka...
Jag testar på det. :)
 
Sv: Eget hundgodis!

Om du ska torka blodpudding så skär den i 1cm stora kuber, torka i ugnen med bakplåts papper och helst på gallret. Jag har provat mej fram och 50 grader i cirkus 5-8 timmar har blivit bra. Hur länge det håller sej vet jag inte eftersom dom snabbt tog slut.
Fler saker som är uppskattade om man gillar att stå i köket är vanlig lever, brukar köpa när det är "röd" prislapp. Skär tunna strimmlor och lägg även dom på bakplåtspapper, 50 grader. När dom börjar torka på ytan så brukar jag vända på dom ... håller på så tills dom är stenhårda. Hållbarhet? skulle tro att den är livs lång i tätförsluten glas burk.
Man kan torka det mesat på det här viset, bara man ser till att det blir just torrt annars är det en massa obehaglig lukt och arbete i onödan. Att använda sej av 50 grader är att föredra eftersom det då torkar långsamt, höjer man tempen så blir det stekyta.
 
Sv: Eget hundgodis!

koka nöt-lever i ca 1 timme med 1 vitlöks klyfta i.
Spadet kan du servera hunden till mellanmål :D det är uppskattat.

Låt den sedan svalna lite så man kan skära i den,
Skär den i tärningar, och torka i ugnen i ca 90grader, med ugnsluckan lite öppen, då torkar dem och blir behagliga att ha i fickan.
 
Sv: Eget hundgodis!

De lät ju gått för dem fyrbenta...! :D :rofl:
 
Sv: Eget hundgodis!

Något annat som är riktigt uppskattat är torkad lever. Jag vet att man torkar det i ugnen, men jag har inte en aning om vilken temperatur det ska vara eller hur länge, men jag tippar på att den är ganska låg och att levern ska torka länge i ugnen. Det låter mest rimligt.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Finns detta? Min hund bli emellanåt lite dålig i magen, så nu tänker jag att det hade varit bra att undvika tex korv som godis vid...
Svar
10
· Visningar
2 912
Senast: _Taggis_
·
Hästmänniskan Hur gör man? Varning för långt inlägg. Situationen ser ut såhär: I september-januari 2010/2011 stod min häst i ett ganska stort stall...
Svar
11
· Visningar
2 699
Senast: Lavinia
·
Gravid - 1år Innan ni läser, mitt tangetbrd är krångligt, så det finns en hel del stavfel!!! so, here we go..... Fredag 20/11...
2
Svar
37
· Visningar
4 927
Senast: sweet_extraa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp