Bukefalos 28 år!

Ej godkänd hingst

Sv: Ej godkänd hingst

Bubbla skrev:
Om alla ändå var lika smarta och genomtänkta i sin avelsfilosofi som du!

Tack... dock avlar jag inte (än) på hästar, men har fött upp utställningskaninger och slaktsvin förr och har minigrisavel nuförtiden. Men principerna är ju de samma oavsett VAD man avlar på för djurart liksom!

/KT
 
Sv: Ej godkänd hingst

En hingst som är rätt hanterad är inget annat än en häst.
Och med den inställningen så råkar folk illa ut! En hingst är en hingst är en HINGST! Dvs ett handjur med fortplantningsinstinkter man aldrig kan träna bort vilket folk idag verkar tro!
Det spelar ingen roll att lilla Rulle är världens snällaste och goaste och hingst den dagen hormonerna tar överhanden skiter han högaktningsfullt i vem som kommer med havrehinken om kvällen.

Övriga hästar rätthanterade eller inte är dessutom även de djur med inbyggda grundläggande instinkter, vatten, mat, fortplantning och flykt.
 
Sv: Ej godkänd hingst

roslagen skrev:
dagen hormonerna tar överhanden skiter han högaktningsfullt i vem som kommer med havrehinken om kvällen.

Vem som kommer med havrehinken har ingen betydelse, det som har betydelse är VEM som är ranghögst!

/kt
 
Sv: Ej godkänd hingst

Du får gärna utveckla hur man Inte kan "träna bort" det?

Jag har en hingst. Han är travare.
Han är idag 17 år. Han har betäckt och gått med mitt eget sto under nästan 1 år. (dvs efter betäckning så gick de tillsammans i hagen då stoet var dräktig).
Fölet är i år 1 år.

Det var första gången han betäckte, så vitt jag vet.

Han har inte gått med andra hästar förut så vitt jag vet.

När jag köpte honom hade han diverse psykiska problem. Om dom kan jag berätta en annan gång.

Genom hantering och att bli en stöttepelare för honom som han kunde lita på så fick jag bort dom problemen.
Han kommer på inkallning, kan flyttas omkring och hanteras lös.


När jag släppte ihop mitt sto och min hingst för första gången kunde jag, utan problem, gå in i inhägnaden och kalla hingsten till mig. Han lämnade stoet, trotts att han stog och blåste upp sig och friade till henne, han kom till mig utan vidare och han stannade hos mig utan problem. Han hade varken grimma eller träns på sig.
Detta kunde jag upprepa många gånger.

Jag stog ca 13 meter från honom när jag kallade in honom.


Vill du då fortfarande påstå att en hingst inte kan bli "tränad" att bortse från sina naturliga drifter?

Vad jag Däremot vill understryka är, att det är inte alla som kan göra det här med sina hingstar, och det är inte alla hingstar som är så enkla som min.

Och hade jag ens kommit på Tanken att prova det här när han var nyinköpt skulle han skitig blankt i mig och fortsatt sitt frieri.
 
Sv: Ej godkänd hingst

Welsh skrev:
Hur skulle det se ut om vi behöll alla barnponnyer som hingstar? Alla är inte så snälla och det har inte med uppfostran att göra!


Både och vill jag påstå.

Jag vill dra det så långt att jag påstår att alla hästar med Rätt uppfostran gjord av rätt person skulle kunna bli "snälla".

Här gör jag undantag för hästar som av psykiska och/eller fysiska orsaker har en/ett beteendestörning/lynnesfel (hingstar generellt ej inräknade här, hingstar med för mycket hormoner pga kropslig orsak, inräknade).


Har man en häst som har stenhårt psyke och är tuff, får man antingen matcha det (utan att vara en elak hästägare, jag syftar alltså inte på att man skall slå hästen eller göra den illa) eller inse sin begränsning och sälja och köpa nytt (under förutsättning att man inte trivs med situationen).


Därför håller jag med KungTulle om att det är viktigt med vilket psyke en ponnyhingst har eftersom de ska hanteras och ridas utav barn till största delen.



Däremot tycker jag att man bör fundera på varför det utomlands inte är ovanligt med hingstar oc varför dessa hingstar kan ridas, ridas och skötas utav lilla dottern 5 år utan problem.

När jag var i frankrike och red camarguer såg vi en avelshingst som reds utav uppfödarens dotter. Hon var 5 år och hade just börjat rida sedan någon månad. Vansinne? kan vi tycka men för dom är en hingst inte så mycket mer än vilken annan häst som helst.

Vi bör kanske fråga oss Varför våra hingstar ä så "besvärliga" i sverige?
Är det så att de verkligen Är mer besvärliga än deras? Eller är det så att de av någon orsak blivit det? Såsom hantering/uppfostran eller pga. *"dålig" avel?

*Med dålig avel menar jag: I "tidernas begynnelse" väljer vi en hingst med ngt dåligt lynne. Denna hingst fr en avkomma som blir en aningens lika tokig. och någonstanns på vägen så växte det tokiga utan att vi riktigt reagerade för snart blev det vanligt att kastrera hingstar och de som höll hingst var de som Verkligen kunde hästar, och därmed kunde hantera de lite mer "hettsiga" hingstarna.

En ond cirkel, som kunde uppstå pga. att vi i vårt hästsverige inte hanterar hingstar tillssammans med våra barn.

Jag vet inte om ni hängde med i hur jag menade.
 
Sv: Ej godkänd hingst

Sammet skrev:
*Med dålig avel menar jag: I "tidernas begynnelse" väljer vi en hingst med ngt dåligt lynne. Denna hingst fr en avkomma som blir en aningens lika tokig. och någonstanns på vägen så växte det tokiga utan att vi riktigt reagerade för snart blev det vanligt att kastrera hingstar och de som höll hingst var de som Verkligen kunde hästar, och därmed kunde hantera de lite mer "hettsiga" hingstarna.

En ond cirkel, som kunde uppstå pga. att vi i vårt hästsverige inte hanterar hingstar tillssammans med våra barn.

Jag vet inte om ni hängde med i hur jag menade.


Bra skrivet!

Men "i tidernas begynnelse" är inte så himla långt tillbaka....

Skulle vilja påstå att det inte blev riktigt vanligt att kastrera hingstar förrän i slutet av 1700-talet, dvs för ungefär 200 år sedan.

Så länge som människan behövde hästar som var verkliga BRUKSHÄSTAR dvs stridshästar och arbetshästar som dels ens liv berodde på och dels ens försörjning så var det oerhört viktigt att hästen hade ett BRA lynne (oavsett kön).

De hästar som var "svåra" hamnade helt enkelt i hundmatsskålarna. ( I alla fall i europa där vi efter vikingatiden hade ett religiöst tabu mot att använda hästen som människoföda).

Jag läste en gång att i gamla Rom så var det ytterst ovanligt att man kastrerade hästar för hästar var värdefulla djur och risken var väldigt stor att något skulle gå fel och hästen dö. Dessutom ansågs det vara allt för smärtsamt. - Däremot kastrerade man slavar utan att det ansågs som något konstigt.

/Kung Tulle
 
Sv: Ej godkänd hingst

*kl mig själv*

Kyra säger

En valack säger man åt,
en hingst frågar man,
ett sto ansöker man i 3 exemplar till.

(även om jag skulle vilja hävda att man kastar om hingst och valack där)

Ett sto är betydligt svårare att hantera än en hingst eller en valack.

Ett sto är en häst som är född att uppfostra, att leda, att styra. (det är ett sto som är ledare över flocken, hingstens uppgift är att betäcka, och skydda).

En hingst näst intill kastar ledarskapet över till dig om du vet hur du skall be om det.
Och när de gett det till dig följer de dig blint och hjärtligt.
Det är en härlig känsla, men det är inte särskillt svårt att förtjäna sig det ledarskapet.
(det Goda ledarskapet, det som hästen gärna vill att någon annan skall ha).

Ett sto däremot, där har vi en underbar utmaning.
Här får man kämpa för att bevisa att man är den lämpliga ledaren som innehar de goda ledaregenskaperna.
När man väl fått ett sto på sin sida har man dock en vapendragare intill döden.
Men det är inte det minsta lätt.
 
Sv: Ej godkänd hingst

KungTulle skrev:
De hästar som var "svåra" hamnade helt enkelt i hundmatsskålarna. ( I alla fall i europa där vi efter vikingatiden hade ett religiöst tabu mot att använda hästen som människoföda).



/Kung Tulle

Det där tycker jag är intressant. Min far berättade för mig att när han var liten fanns det ngn som de kallade Rackar'n. Denne person åkte runt och avlivade hästar hos bönder som inte hade mod till det. De ville väl inte avliva sin bäste vän eller så gjorde man det helt enkelt inte utan anlitade ngn för det. Rackar'n var väldigt illa sedd, inget yrke som man pushade ungarna till om man säger så.
 
Sv: Ej godkänd hingst

Knapplån.
När vi nu kommit in på ämnet barnhästar så anser jag fortfarande inte att barn ska lära sig rida på hingstar. De har fullt upp med sig själva och dessutom med ett stort djur. Ska man dessutom lägga till en drös med hormoner så kan det gå väldigt snett. Det är inte för intet att barn under 16 inte får leda hingst på tävlingsplatser och utställningar. Alla hingstar duger inte till att föra generna vidare och låt dem då hellre få bli valackar. Få hästägare har möjlighet och kunskap att hålla hingst så den får vara lycklig med sällskap.
När ni nu drar upp forntidens Rom som inte ville kastrera sina hingstar så kan vi nu lägga till att det finns modernare metoder och smärtstillande medel.

Jag tycker fortfarande trots att jag har barn som rider hingstar hos mig, att små barn, nybörjare ska få chansen att lära sig rida på en hormonfri valack . Jag anser fortfarande att jag hellre kastrerar min hemmavarande hingst (trots godkännande enligt gamla regler) än låter honom gå ensam i en hage bara för att han råkar vara hingst. De hingstar vi skurit har inte på något vis visat att de saknat sina kulor, oavsett ålder de blivit skurna.
 
Sv: Ej godkänd hingst

Bubbla skrev:
Problemet är väl att alla stoägare vill betäcka med det bästa och inte vill nöja sig med nummer två för att bevara gener.
Lite spinn off:
Det var en nyhet!! Jag tycker tvärt om att man tyvärr ofta betäcker med grannens hingst för att:
* det är billigt
* det är ju så gulligt med ett föl
* den har en rolig färg
osv osv
Alltså fortplantning, inte AVEL.
Jag hoppas att jag har fel och och att du har RÄTT.
"R"
 
Sv: Ej godkänd hingst

Det finns nog två typer av stoägare...de som du beskriver och sen de som är upplysta och verkligen väljer hingst. Förhoppningsvis finns det flest i den senare kategorin.
 
Sv: Ej godkänd hingst

Då får du nog läsa igen eller läsa lite noggrannare för det har jag aldrig påstått!!!!!
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
5
· Visningar
1 518
Senast: Hedinn
·
Avel Hej! Jag köpte ett sto i höstas som är tänkt som att gå som avelssto hos mig. Hon betäcktes förra året men enligt säljarna ska hon...
2 3
Svar
53
· Visningar
6 059
Senast: Freazer
·
Gnägg Jag börjar fundera lite lätt på vad min nästa häst ska bli. Jag har varit medryttare som ungdom, ridit på ridskola, jobbat utomlands med...
Svar
10
· Visningar
993
Senast: linlar1
·
Avel Fick ett hingstföl i slutet av juni iår och planen var att ta hem sto och föl som inackordering för sällskap till honom. Tyvärr blev han...
2
Svar
32
· Visningar
3 297

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp