Bukefalos 28 år!

Ej godkänd hingst

Sv: Ej godkänd hingst

Alla pratar och debatterar huruvida vi som människor kan eller icke kan hantera en hingst. Själv har jag en 3åring och har haft andra hingstar tidigare. Han är inget problem att hantera, jag har uppfostrat honom att "passa" mina "ramar" och hålla sig inom dem. Bara för att han är hingst så ska han inte kunna stå på gången mellan två ston, han ska gå att rida i sällskap. Visst får han kalla på stona i hagen men det finns ingen anledning att gå förbi på 2 ben istället för 4. Allt är ju upp till DIG som förare att lära hingsten som vilken häst som helst! Däremot skulle jag kastrera honom om det inte vore för att han ser mycket lovande ut och kommer användas i aveln. Anledning: Varför ska han vara dömd till ett liv i ensamhet bara för att jag tycker att han ger mig en större "wow-känsla" som hingst än som valack? Ska inte han få gå i en hage och viffta bort flugor från kompisar ansikten, bli kliad och bara känna sig som en del av en flock? Då han är hingst är han istället dömd till att gå själv året runt förutom vid några få dagar där han får uträtta sin "behov". Jag hoppas att han kommer att kunna gå med någon valack och kanske med nått sto men det är inte alls säkert. Detta är inget problem med en valack så varför ska vi missunna dem det bara för att han är "snyggare" med kulor? Vi får skärpa oss och sluta tänka egoistiskt. Skära är väl inget djurplågeri, kan vara lika illa att inte göra det. Tycker jag!
 
Sv: Ej godkänd hingst

Jag som har egna godkänd hingstar tycker faktiskt inte att hingstar är underbarare att rida på inte heller att de har mer utstrålning än vissa ston. Däremot är min privata uppfattning att en halvblodshingst har mindre utstrålning än ett snyggt welshcob sto. Här är smaken olika från person till person.
Jag ser ingen anledning varför man ska behålla alla hingstar som hingstar. Många hingstar är idag lyckligare som valackar än som hingstar med kulorna kvar och ensamma i sina hagar med hormoner som pockar på varje år och inga ston att betäcka.
Hur skulle det se ut om vi behöll alla barnponnyer som hingstar? Alla är inte så snälla och det har inte med uppfostran att göra!
 
Sv: Ej godkänd hingst

Problemet är väl att alla stoägare vill betäcka med det bästa och inte vill nöja sig med nummer två för att bevara gener.
 
Sv: Ej godkänd hingst

Timpa skrev:
Då han är hingst är han istället dömd till att gå själv året runt förutom vid några få dagar där han får uträtta sin "behov".

Men de är väl inte dömda att gå ensamma resten av deras liv. Det är vi människor, återigen, som dömer dem till det livet. De flesta, inte alla, klarar galant att gå i flock/med hästkompis och få ett värdigt hästliv.
Om jag nu vill ha hingst, ej avelsduglig, kan ge den ett värdigt hästliv är det mig missunnat då?
 
Sv: Ej godkänd hingst

Om man kan erbjuda hingsten ett bra liv och kan hantera den så tycker jag absolut att man kan spara sina hingstar. Kan man inte det så är det bättre för alla att kastrera.
 
Sv: Ej godkänd hingst

Det är så jag oxå ser det. Men man kan ibland inte låta bli att fråga när så tvärsäkra påstående yttras.
 
Sv: Ej godkänd hingst

Ofta får man tvärsäkra yttranden från folk som inte vet egentligen. Jag har ju själv haft hingst och fick ofta blickar som om att jag inte var klok, eller att jag bara ville vara häftig (att jag i samma veva dessutom hade två rottisar gjorde inte saken bättre).
 
Sv: Ej godkänd hingst

Om man har tävlings hästar (jag har inte det men om) som kostar 500 000kr så släpper man inte dem med andra hästar.
 
Sv: Ej godkänd hingst

Vet du hur många hingsar jag möter på tävling? Som är ponnyer. Ganska många, har blivit mode. Nu vet jag att du har hingstar och det har jag med. En väluppfostad hingst kan gå med andra hästar. Mina hingstar går med andra valacker och det går jätte bra! Men det finns ju hingstar som är lite mer hingsta.
 
Sv: Ej godkänd hingst

Det där däremot är något jag tycker är sjukt!
Vid vilken summa upphör hästarna att vara hästar och blir pengar som kan förstöras?
 
Sv: Ej godkänd hingst

Tycker halvblodsaveln är lite läskig ibland också.
Fast när jag tänker efter så är det ju mycket samma fullblod i dem.
Hmm..det där blev en konstig mening, vet inte riktigt hur jag ska förklara.

Tillägg till alla: Vissa kanske har ambitioner att få sin hingst godkänd på prestation också, även om långt ifrån alla kommer att bli det. Men så länge tron finns...
 
Sv: Ej godkänd hingst

Förstod inte vad diskussionen handlar om här egentligen...men varför spara en häst som hingst om denne ändå inte blir godkänd för avel? Visst finns det "snälla" hingstar men instikten till parning försvinner väl inte precis...? Hingstar kan vara farliga i vissa situationer och då är det kanske säkrast att undvika dessa farliga situationer genom att kastrera dem. Det är väl inget övergrepp som någon skrev? Det finns ju hingstar som förvandlas till djävlar när de känner doften av någon annan hingst på en människa. Tänker på vad jag läst om Brinks hingststall och andra artiklar.
 
Sv: Ej godkänd hingst

Det finns också ston som sparkar hej vilt när de är brunstiga...

En farlig hingst bör ju inte sparas om temperamentet i sig är dåligt och inte beror på dålig hantering, det är ju förmodligen inget man vill (bör) avla på i alla fall
 
Sv: Ej godkänd hingst

Bara för en hingst är hingst så stopar det inte att ha kompisar i hagen! Har 2 hingstar en som är 2 och en som är 7år. De går med Valacker ihagen och det går hur bra som helst!
 
Sv: Ej godkänd hingst

Bubbla skrev:
Problemet är väl att alla stoägare vill betäcka med det bästa och inte vill nöja sig med nummer två för att bevara gener.

Men då är man inte ansvarsfull som stoägare eftersom det är lika viktigt att bevara aveln SUND som att prestationsavla.

Dessutom är det inte säkert att en hingst bara för att det har de högsta exteriörpoängen, den högsta tävlingsprestationen, är populär att betäcka med just nu etc etc är den bästa att betäcka just "ditt" sto med.

Avel går ut på att kombinera avelsdjur som kompletterar varandra för att få avkomman bättre. Dvs ibland kan en sk "sämre" hingst vara just DEN som behövs till ett sto för att avkomman ska bli bättre än både stoet och hingsten.

/KT
 
Sv: Ej godkänd hingst

Welsh skrev:
Alla är inte så snälla och det har inte med uppfostran att göra!

Jag vet att du Welsh är mycket kunnig och har väldigt sunda åsikter när det gäller hästar! ( Dessutom avlar du på en av mina absoluta favvoraser! Welsh!)

Men i synnerhet när det gäller avel av ponnyer som ska hanteras av barn är mentaliteten lika viktig som rastypiskhet rent exteriört och prestation och allmän sundhet hälsomässigt.

En hingst med dåligt/väldigt skarpt lynne har inte i ponnyavel att göra överhuvudtget! En sån hingst bör antingen kastreras eller tex tävlas i körning som hingst av någon riktigt duktig vuxen som kan hålla rätt på den.

Jag tycker gott att man kan behålla sina hingstar okastrerade om dom har ett bra lynne och man som hästägare är kapapel att uppfostra dom till trevliga individer samt har resurser att hålla hingst på ett "bra" vis! Oavsett då ras. Men man borde kastrera om hingsten ifråga bär på anlag för defekter så att man motverkar att ett stackars föl vid en ev tjuvbetäckning kommer få dessa defekter.

/Kung Tulle
 
Sv: Ej godkänd hingst

Om alla ändå var lika smarta och genomtänkta i sin avelsfilosofi som du! Men så är det ju inte, man ser den där jätteflashiga hingsten med höga poäng och bara måste ha ett föl efter den, oavsett om ens stoet är värt att sätt i avel (nu hårddrar jag förstås...).
 
Sv: Ej godkänd hingst

Jag trodde nog att många stoägare skulle agera så, och att min hingst som "bara" fått 40 poäng (visserligen upprepade gånger, men...) inte skulle få några ston, bara för att han inte är lite mycket BIS-maeterial som många andra hingstar. Men som jag skrev i mitt första inlägg i den här tråden, han fick MASSOR!!! :D

Till saken hör att han är den hittills ända godkända sonen efter Damm RS 197, som ju numera är avliden och därför inte kan få fler avkommor. Personligen tycker jag att det finns blod att bevara i min hingsts gener, och det är kul att fler tycker det. För det hade jag ju inte förväntat mig.
 
Sv: Ej godkänd hingst

Det skiljer nog en del mellan raser kan jag tänka mig. Hur stoägarna resonerar i sina hingstval.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
5
· Visningar
1 557
Senast: Hedinn
·
Avel Hej! Jag köpte ett sto i höstas som är tänkt som att gå som avelssto hos mig. Hon betäcktes förra året men enligt säljarna ska hon...
2 3
Svar
53
· Visningar
6 104
Senast: Freazer
·
Gnägg Jag börjar fundera lite lätt på vad min nästa häst ska bli. Jag har varit medryttare som ungdom, ridit på ridskola, jobbat utomlands med...
Svar
10
· Visningar
1 008
Senast: linlar1
·
Avel Fick ett hingstföl i slutet av juni iår och planen var att ta hem sto och föl som inackordering för sällskap till honom. Tyvärr blev han...
2
Svar
32
· Visningar
3 370

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp