Bukefalos 28 år!

Ej rida D och E....

lakrits

Trådstartare
Jag fick en fundering nu i kvällningen angående E-tävlingar.

Har själv anmält mig precis till en tävling där E-klasser ingår, blandat med D, och jag har valt 2 st AA klasser samt en E-klass (Reining AA, Trail AA och Horsemanship WoT).
Enligt proppen så får man inte vara med i E alls om man är med i andra AA klasser (noterade detta i kväll så jag får ändra anmälan).
Brukar det vara så?
Tidigare har jag bara varit med om att man inte får vara med i samma gren, tex. Trail WoT och Trail AA.

Det kan ju vara så att hästen är redo för nån gren i AA men kanske inte i en annan. Hur ska man kunna träna då i tävlingssammanhang?

Visst, jag är inte säker på att min häst är klar för en Reining men den grenen finns ju inte ens att välja på i E och då får jag ju gå in i D. Jag måste ju börja nånstans.....

Att jag valde Horsemanship WoT var för att jag vet inte om min häst är redo att galoppera tillsammans med många andra hästar samtidigt och det är ju inte direkt så att man kan träna på detta hemma :confused:

Tänker jag galet om jag tycker att det är lite fel?

Detta måste man ju kunna likna lite vid när man blir uppklassad sedan och antar att det är därför man lägger i hop D och C tävlingar tillsammans tex. så att man kan rida flera klasser på samma dag?
Hur ska vi med nya hästar gå till väga, eller nybörjare?
 
Sv: Ej rida D och E....

Det är nog klubbens egna regler, enligt regelboken så får du numer starta i E-klass så länge du inte tagit poäng på D-nivå eller högre...
Nu står det ju iofs tävling, men borde nog vara klass....Hmmm, ska ta med mig det till stämman om två veckor!!!!

Men såvitt jag förstår så finns inget som hindrar att rida både D- och E-klass på samma tävling om du ej tagit uppklassningspoäng!

Tyvärr är det ju ännu inte fastställt hur poängen ska räknas, men det kommer ju inom kort!!!!
 
Sv: Ej rida D och E....

Jag lånar tråden lite...

När börjar poängsystemet gälla och vem har koll på det? Ska man själv ha det?

Jag har placerat mig i trail på D-nivå, vet inte om jag fått några poäng???? Detta ett år sedan.

Och en fråga till, en tävling här om veckan så fanns blandat E- och D-klasser. Men en klass fanns enbart på E-nivå.
Om jag har poäng i den från D-nivå då får jag inte starta den klassen på E-nivå eller?

Om inte ryttaren meddelar detta själv? Måste en protest lämnas in för att det ska granskas? Eller har klubbar koll på sånt här?

Känns ju lite si sådär att lämna in protest på en E-tävling att någon inte bör få vara med i en klass för den minsann har poäng från D-klass tidigare. Hur uppfattas man som då liksom?

Jag bryr mig inte om att tänka så men tycker att rätt ska vara rätt. Och jag tycker även att ju fler starter på tävling desto roligare... Vad är rätt och vad är fel?
 
Sv: Ej rida D och E....

Hur det nya poängsystemet ser ut har jag inte en aning om men om man tittar till det gamla så ska du ha kommit upp i 30 p för att räknas som uppklassad. Har du inte det så kan du lugnt tävla vidare oavsett det är E eller D.

Jag har förstått det som att poäng inte kommer räknas i år heller men att man ska använda sig av ett system för att "testa".
Det är dom som anordnar tävlingen som ska rapportera in poäng och jag tror det även är dom som ska ha koll på uppklassningen också, vem som har rätt att starta i vilken klass. Hur lät det sedan kommer bli är en annan sak och det var nog bla. detta man inte visste hur man skulle lösa på ett bra sätt när det sattes igång. Jag tror tom. man då vädjade till ryttarens ärlighet och att man inte anmälde sig till de klasser man visste man inte fick rida i..men...det är nog inget att lita på ;)
 
Sv: Ej rida D och E....

Svarar bägge!

Poängen räknas från 1 januari 2009, dock är det ej riktigt klart HUR poängen ska räknas, inte bra jag vet, men det kommer snart!
Alla resultat kommer då att föras in i det nya tävlingssystemet, där även ryttarna själva kan anmäla sig och man kommer då inte att kunna anmäla sig i klasser man ej är startberättigad i.

Så snart resultaten är inrapporterade i tävlingssystemet (kan göras direkt på tävlingsplatsen av arrangören) så syns poäng osv.

Det är ett bra system det jag sett av det, och kommer även att göra det enkelt att söka resultat på t ex hästar man är intresserad av.
 
Sv: Ej rida D och E....

Det låter ju helt OK bara man vet snart hur man ska göra eftersom tävlingsäsongen nu har börjat ;).
 
Sv: Ej rida D och E....

;)Mer info kommer inom kort, utbildningar är på g för klubbarna, men jag kan säga att systemet är väldigt lätt att använda!

Lycka till på tävlingarna förresten!!!!
 
Sv: Ej rida D och E....

Det är nog klubbens egna regler, enligt regelboken så får du numer starta i E-klass så länge du inte tagit poäng på D-nivå eller högre...
Nu står det ju iofs tävling, men borde nog vara klass....Hmmm, ska ta med mig det till stämman om två veckor!!!!

Men såvitt jag förstår så finns inget som hindrar att rida både D- och E-klass på samma tävling om du ej tagit uppklassningspoäng!

QUOTE]

Hoppas du har rätt i din tolkning, att det gäller klass inte tävling..för annars blir det ju helt tokigt. Vi satt och funderade på denna formulering i regelboken i söndags och alla närvarande ansåg att det MÅSTE gälla i klassen. Absolut något som stämman måste reda ut.
 
Sv: Ej rida D och E....

Ja och det är alltid toppen när såna här funderingar kommer innan tävlingsutskottet ska träffas, då kan vi ju snabbt klargöra hur det ska gälla!!!!

Syns snart Ape!!!!;)
 
Sv: Ej rida D och E....

Jag har ett liknande problem fast tvärt om :crazy: Min häst fyller ju 30 år nu i juni och vi har tävlat mycket på större tävlingar men nu går han ju bakåt i utvecklingen istället..... Jag känner att trail banorna på större tävlingar är för trånga för honom nu, kan man klassa ner sig liksom? Tror detta kan vara sista tävlingsåret för hoonom så jag vill bara köra D-nivå.
Kan tillägga att han älskar att visa upp sig och tävla därför har jag inte slutat
 
Sv: Ej rida D och E....

Men har uppklassningen börjat gälla än då? I så fall har jag ingen aning om vilken nivå jag ligger på :rofl:
 
Sv: Ej rida D och E....

Uppklassningen har börjat gälla och man går in på den nivå man vill så det är bara att sätta igång!!!

HUR poängen ska räknas är dock oklart men förhoppningsvis bara en vecka till!!!
 
Sv: Ej rida D och E....

Precis o Simpe är din häst duktig så klättrar du ju snabbt till högre klasser
men börja får man göra var man vill.
 

Liknande trådar

Övr. Grenar Hej! Om tre veckor jag jag göra min första ”tävling” eller aa de är en pay and jump Jag har iallafall aldrig gjort något liknande...
Svar
4
· Visningar
1 775
Senast: Freazer
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 264
Senast: Cambrie
·
Western Det här forumet verkar väldigt dött men nu försöker jag pigga upp det med lite nybörjar frågor. Jag funderar på att starta ett par...
Svar
11
· Visningar
2 527
Senast: Lycan
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 828
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp